Италианският автомобилен концерн Fiat постави под въпрос планираното първично публично предлагане (IPO) на своето американско дъщерно дружество Chrysler. В момента не можело да се каже дали и кога компанията ще се появи на борсата, заяви в понеделник италианският производител на автомобили. Това зависело от пазарните условия. Отсега обаче е ясно, че IPO-то няма да се изпълнява, както бе планирано, до края на тази година. Вместо това компанията ще насочи стремежа си към осъществяване на IPO-то през първото тримесечие на 2014 година. Посочената причина е, че концернът искал да изпълни всички договорни споразумения с американския синдикален фонд Veba.
В края на септември Chrysler обяви плановете си да стане публична компания. От IPO-то се очаква да сложи край на спора между Fiat и втория най-голям акционер с 41,5% от акциите на Chrysler - Veba. Докато Fiat иска напълно да поеме Chrysler, Veba не желаеше да се раздели с участието си срещу предлаганата цена.
По-рано Wall Street Journal съобщи, че Chrysler може да даде ценови диапазон за своите нови акции през текущата седмица. Компанията се стреми да набере до 2 млрд. долара чрез тази стъпка. Назованият срок първата седмица на декември след това бе отречен от компанията.
IPO-то е един от начините компанията да се измъкне от дилемата - или акциите на здравната каса действително ще бъдат продадени чрез фондовата борса и Fiat ще може рано или късно да ги придобие на пазарна цена там, или не е изключено предстоящите преговори с външни инвеститори в крайна сметка да служат само, за да се получи представа за истинската стойност на Chrysler и в края на краищата да се стигне до споразумение.
Някои анализатори оценяват Chrysler на около 10 млрд. долара. Заявлението за IPO-то бе подадено през септември, но остави отворено времевото протичане на по-нататъшните стъпки.
Главният изпълнителен директор на Fiat и Chrysler Серджо Маркионе вече обяви, че подготовката за IPO-то тече. "Нека оставим пазара да говори“, заяви наскоро той в интервю. Fiat едва ли ще може да се откаже от Chrysler. Благодарение на добрите продажби в Северна Америка американският концерн многократно доказа, че е силна опора за италианците, които страдат от слабо развиващия се европейски автомобилен пазар.
Преди няколко години обаче ролите бяха разменени – Chrysler се срути по време на икономическата криза през 2009 г. в несъстоятелност. Fiat подкрепи компанията с техническото си ноухау. В замяна на това италианците постепенно придобиваха все повече и повече акции. В момента те държат 58,5 на сто от книжата в компанията.