fallback

Балканско наследство - Сърбия и производството на автомобили

Все повече автопроизводители поглеждат към развиващите се страни от периферията на Европа с цел да намалят разходите

17:51 | 08.11.13 г.
Автор - снимка
Създател

Компаниите от Западна Европа, произвеждащи автомобили за масовия потребител, отчитат най-ниските си продажби от две десетилетия насам. Компаниите реализират огромни загуби в собствените си страни, но въпреки това политиците усложняват процеса по затварянето на губещите предприятия. Това обаче окуражи компаниите, пише The Economist. Те търсят начини да произвеждат по-евтино, като поглеждат към развиващите се страни от периферията на Европа с цел да намалят разходите.

Изданието дава като пример Fiat. Италианският концерн изгуби 247 млн. евро през третото тримесечие на годината, а 5 700 души неочаквано бяха принудени да се сбогуват с работните си места в Италия. В Полша Fiat трябваше да освободи 1 450 служители. За сметка на това обаче дейността на компанията в Сърбия се разширява и само за година се превърна в най-големия износител на западната ни съседка.

От март тази година Fiat нае още 600 нови работници и сега осигурява прехраната на над 3 800 души в град Крагуевац. Местните доставчици на завода наеха още 1 200 души. Fiat инвестира 1,2 млрд. евро в завода, в който се произвеждат семейните автомобили на компанията 500L.

Регионът пострада сериозно през 90-те години заради разпадането на Югославия и последвалата война. Страната обаче разчиташе на промишленото наследство на Zastava“. През 1989 г. бяха произведени 180 950 коли, а през 2004 г. производството се срина до 13 300 автомобила.

Това, което спаси Zastava oт забвението, бяха връзките й с Fiat, които датират от 1954 г. През 2008 г. активите на Zastava бяха придобити от Fiat Automobili Srbija (FAS), в която италианската компания притежава дял от 67%. Оттогава старият завод на Zastava беше напълно преобразен.

Основната причина Fiat да избере да произвежда в Сърбия са ниските разходи. Работните заплати, които Fiat плаща там, са с една пета по-малки от тези, които дава в Италия, и на една трета от цената на труда в Полша. През ноември миналата година протестите на недоволните работници принудиха Fiat да увеличи работните заплати с 13%.

Сръбското правителство впоследствие се съгласи да компенсира Fiat, като изплати на компанията по 10 хил. евро на всеки работник, чиято заплата беше увеличена.

Не за пръв път ръцете на дадено правителство са били извивани от производителите на автомобили с искане за предоставяне на субсидии. Управляващите обещаха допълнителни 3 хил. евро на автомобил с цел моделът 500L да стане по-достъпен за потребителите на сръбския пазар.

Франция и конкурентните вносители на автомобили изразиха възмущението си и Европейската комисия отсъди, че Сърбия, която е кандидат за член на Европейския съюз, наистина е нарушила правилата за предоставяне на държавна помощ. Ценовата субсидия за автомобилите бе премахната, но помощта за работниците – не.

Заводът в Крагуевац може да произведе 200 хил. коли на година, но неговото производство ще бъде свито. Една от причините е, че Сърбия не успя да убеди Русия да включи автомобилопроизводството в споразумението им за свободна търговия, разговорите за което започнаха през 2011 г.

Крагуевац притежава добри транспортни връзки и се намира в близост до основните европейски пазари на Fiat. Правителството иска да насърчава подобни инвестиции, защото по-голямата част от забавения икономическия растеж на Сърбия от 2008 г. насам се дължи на факта, че не се създават нови работни места.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:27 | 05.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още