България ще получи осем самолета F-16 догодина. Първите два ще дойдат в края на март или началото на април, а следващите – през второто тримесечие на 2025 г. До края на септември и осемте самолета ще бъдат в България. Това съобщи в Долна Митрополия служебният министър на отбраната Атанас Запрянов, цитиран от БТА.
Припомняме, че България трябва да получи общо 16 изтребителя F-16 Block 70.
„Трябва да бъдем готови да започнем обучение на хората за F-16“, посочи Запрянов и обясни, че вече са изпратени на обучение предвидените пилоти. По думите му, някои не са успели да се справят и са се върнали, за да продължат с подготовката. Министърът отбеляза, че армията вече разполага с подготвен пилот и за инструктор. „Надявам се, че ще имаме достатъчно пилоти, когато дойдат първите осем самолета“, коментира министърът.
Според него осигуряването на инфраструктурата също е голяма предизвикателство преди получаването на F-16.
Атанас Запрянов смята, че най-важният въпрос е свързан с поддържането на летателната годност на авиационната техника. „И един милиард да ми дадат сега не мога да вдигна всичките самолети МиГ-29 във въздуха. Трябва им ремонт. Ще продължим да инвестираме в поддържането на МиГ-29, докато F-16 не стане оперативен, за да има кой да охранява въздушното ни пространство“, обясни още той.
Министерството на отбраната сключи договор с полската държавна компания Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. за основен/капитално-възстановителен ремонт на шест двигателя РД-33, сер. 2, за самолети МиГ-29 за възстановяване на техния междуремонтен ресурс и междуремонтен срок на служба.
Министърът присъства във Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ на приемането на два нови хеликоптера CABRI и на откриването на системата за добавена виртуална реалност, която позволява в реален мащаб изучаването на самолета F-16 Block 70. С тази система е възможно да се води обучение на курсантите и на техническия състав за изучаване на самолета, без той да е наличен. „В проекта купуваме тренажори и за подготовка на пилоти. Пилотите на МиГ-29 ходят на тренажор в Белград, Сърбия, защото в България нямаме“, припомни Запрянов.
По думите му внедряването на F-16 е комплексно осигурено както с тренажори за обучение на пилоти, така и с тренажори с виртуална реалност за обучение на техници, към тях са включени и индустриални проекти за поддръжка на самолети в „Авионамс“.