Ръстът на инфлацията изпреварва индексирането на доходите на потребителите в България. Едва 35% от участвали в международно проучване българи посочват, че заплатите им са се увеличили достатъчно, за да съответстват на инфлацията. Това показва проучване на компанията за потребителско кредитиране Ferratum.
Отчита се тенденция много домакинства у нас да свиват разходите си. Развлеченията и пътуванията са първите неща, от които се спестява. Вече към тях се причисляват и разходите за храна. Един от трима, или 35% от запитаните, потвърждават, че вече съзнателно харчат по-малко за храна, а двама от трима (или 65% от участниците) посочват, че са свили разходите си за забавления и почивки. За сравнение, румънците и хърватите също намаляват разходите си за пътувания, но много по-малко от разходите си за развлечения в сравнение с българите.
Над половината (54%) от анкетираните в България, участвали в международното проучване, твърдят, че в резултат от рекордните нива на инфлацията изпитват затруднения да плащат битовите си сметки навреме и в частност задълженията за електроенергия и отопление. Изследването показва нарастване на търсенето на малки заеми за плащане на високите битови сметки.
Възможностите за спестявания на българите се свиват значително в последната година, става ясно още от изводите в проучването. През 2021 г. само 22% от българите заявяват, че спестяват по-малко от 1% от доходите си. Към 2022 г. техният дял вече е тройно по-голям – 66%. Наред с това делът на тези, успели да спестят над 1/5 от доходите си за 2021 г., спада от 27% на едва 8% през миналата година.
В същото време българите с оптимистично очакване за финансовото си състояние през 2023 г. са повече (44%) спрямо средно 30% оптимисти в останалите европейски държави.
Тези, които смятат, че през настоящата година ще имат по-малко пари за харчене, са 34% на фона на средно 33% песимистично настроени потребители от другите европейски пазари.
Проучването изследва как рекордно нарасналата инфлация влияе на потребителите в тринадесет европейски пазара, включително България. Анкетираните са на възраст от 18 до 60 години и са в групи с ниски, средни и по-високи доходи.