Европейските програми осигуряват достатъчно средства за маркетинг и реклама на българските вина в чужбина, но няма достатъчно проекти, представени от винопроизводители и браншови организации. Всяка година средствата се прехвърлят в други направления – за лозарство, винарски изби и други. Това съобщи в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Красимир Коев, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по лозата и виното.
Според него трябва да се направи единен национален бранд, след като хората от браншовете отдавна настояват за Национална стратегия за развитие на лозаро-винарския сектор, за да се стимулира отглеждането на традиционните български сортове и да се развива виненият туризъм.
Коев настоява да има и Винен борд, като с вноски на винарите и държавата ще се презентира българското вино.
„Загубата на пазари в Китай, Русия и Украйна е сред основните препятствия в бранша, като секторът се преориентира, за да може да реализира по-големи количества от продукцията си в Централна и Западна Европа“, посочи с какви предизвикателства се сблъскват винопроизводителите мениджърът.[
Красимир Коев напомни, че миналата година, а и сега, за бранша е трудно да работи заради високите стойности на енергоносителите и скъпите консумативи, използвани в производството на продукцията и нейната обработка. „Факт е, че виното не е в потребителските кошници от първо и второ ниво и хората, които изпитват затруднения по отношение на основни хранителни продукти, по-рядко посягат към него“, потвърди той.
Коев съобщи, че през миналата година е произведено с 1 милион литра по-малко вино в сравнение с 2021 г. „Това означава, че обемът на произведеното вино е около 90 млн. литра във винарските предприятия. Гроздето, преработено там, е 125 млн. килограма. Количествата, които са се разпределили за производство на вино, ракия, оцет и домашна консумация, са приблизително същите, като през предходните три-четири години“, пресметна мениджърът и потвърди, че няма отстъпления и гроздето се прибира.
Може ли да се вземе пример от Италия и Испания, които направиха нови лозови насаждения и отглеждат високодобивни сортове при по-сериозно поливане? Ще успеят ли фермерите да осигурят по Стратегическия план в съответните сектори в лозарската програма техника в лозарството – гроздокомбайни и прикачен инвентар? Ще бъдат ли по-активни българските винопроизводители на винените изложения?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.