Може ли Brexit или пандемията от Covid-19 да бъдат двигатели за растеж на компания за международен транспорт? Звучи малко вероятно, но точно това разказа в новия епизод на поредицата Investor Meet Венцислав Арапов, основател и управител на "Рувен Транс", специализирана в транспорта на автомобили.
Компанията има над 100 автовоза и развива бизнес в четири направления. Работи в Обединеното кралство, има автомобили, които работят само в Европа, без да се прибират в България, а друга част превозват автомобили за дилърства и автокъщи у нас. Четвъртото направление обхваща Грузия, Армения, Азербайджан, Туркменистан и Близкия изток.
Арапов посочи, че войните и пандемията носят сътресения и оказват значителна промяна върху поведението на клиентите, но компанията му остава гъвкава и се справя, като пренасочва камионите си към други пазари.
Напрежението в Близкия изток се отразява изключително много на бизнеса. "С годините опит, който натрупах, видях, че азиатският пазар е нестабилен, там не може да разчиташ на постоянни поръчки, не може да прогнозираш бизнеса занапред", коментира той.
"Brexit, както и коронавирусът бяха много полезни за нас. Научих се да използвам трудните моменти за по-бързо развитие и за по-голям растеж", заяви Арапов.
"Преди Brexit бях много притеснен, защото наехме паркинг, обучихме персонал, регистрирахме отдел на "Рувен Транс" в Англия. Не знаехме какво ще стане и как ще се отрази на потребителското поведение, как ще купуват хората с мита, но се оказа, че бяхме първата фирма, която направи транспорти 15 дни след влизането в сила на Brexit, канализирахме работата и към днешна дата може да се похвалим с обслужване от А до Я, обмитяване, транспорт, логистика, регистрация в КАТ и успешен бизнес", обобщи той.
По думите му сроковете за транспорт след Brexit са приблизително същите, като има малка загуба на време заради минаването през митница, но по думите му "така или иначе още носим товара си от това, че не сме в Шенген".
Арапов очаква значително увеличение от 20% на работата на "Рувен Транс", когато България стане пълноправен член на Шенген заради липсата на престой по граници и паркинги.
Проблемът с международните шофьори
"Рувен Транс" е намерила решение и на проблема с недостига на международни шофьори, от който от години се оплакват от бранша – в лицето на шофьори от Украйна, Турция, Грузия, Узбекистан, Казахстан, Армения и други. Компанията има специален отдел, който повече от 9-10 години се занимава само с намиране на шофьори от трети страни и успешно си сътрудничи с миграционните власти и Агенцията по заетостта.
"Проходили сме целия път и процесите са ни ясни. Нямаме нито един отказ до момента през всичките години, в които се занимаваме с тези процедури, и вече имаме шофьори, които получават петгодишни временни лични карти, а дори и постоянно гражданство", каза предприемачът.
Всеки от шофьорите от трети страни, който идва в България, след няколко месеца кани свой близък роднина или приятел да постъпи на работа при нас, посочи Венцислав Арапов.
Езиковата бариера преодоляват на руски език и чрез устройства за превод. "Те научиха малко български, ние – малко от техния език. Когато човек си знае работата и организацията е на ниво, няма нужда да се говори много", коментира той.
В миналото компанията е била жертва на фишинг измама, заради която е загубила 58 хил. евро, разказа още Арапов. За да се защити от киберизмами, компанията постоянно прави консултации с експерти в сектора и поддържа софтуерните си системи.
Той е на мнение, че застрахователната култура на българите расте, но има какво да се желае от българските застрахователи. От доста години той работи с германски застрахователи и по думите му те са един от факторите за успешното развитие на компанията.
Инвестициите
Към момента 50% от автопарка на "Рувен Транс" е чисто нов, от 2024 г. В бъдеще Арапов очаква да инвестира и в електрически влекачи, защото по думите му макар и трудна, електрификацията е неизбежна.
За тази и следващата година планираните инвестиции са ориентирани към подобряване на условията на труд. "Искаме да създадем по-добра екосреда за нашите служители", заяви той.
В бъдеще Арапов допуска и вариант да потърси финансиране през Българската фондова борса. "Имаме експертизата и екипа да се развиваме на европейско ниво и смятам, че това би било възможно, ако привлечем чужди инвеститори и външни капитали", коментира той.
Гледайте целия разговор във видеото.