fallback

Димитър Малинчев за пътя на автомобила до суперкомпютър на колела

Основната разработка на един автомобил вече се извършва от софтуерни инженери, а не толкова от дизайнери и механични инженери, казва изпълнителният директор на "Сигната България"

23:36 | 10.09.25 г.
Автор - снимка
Създател

Как технологиите променят автомобилната индустрия, какво представляват софтуерно дефинираните автомобили и какви предимства и рискове съпровождат напредъка в свързаността при автомобилите? Тези и други въпроси зададохме на изпълнителния директор на специализираната в областта на мехатронните системи "Сигната България" Димитър Малинчев, който ще участва в събитието Tech of Tomorrow, организирано от Investor.bg на 26 септември. 

- Технологичната еволюция на автомобилната индустрия минава през различни етапи от създаването на двигателя с вътрешно горене до наши дни. През последните години нейният темп видимо се ускорява на фона на засилената конкуренция и навлизането на електрическото задвижване. Все по-често се говори за софтуерно дефинирани автомобили. Какво представлява този термин и до каква степен намира място на пазара?

- Софтуерно дефинираните автомобили имат няколко аспекта, като първият от тях е нуждата на клиентите. Днес големите пазари гледат на автомобилите като на средство за придвижване от т. А до т. Б, като по време на пътуването „шофьорите“ да имат възможност за бърз преглед на имейли или просто скролване в социалните мрежи. Тук навлиза все по-голямата автономия на автомобила, която вече предлага големи таблети с игри, достъп до онлайн пространството, както и платформи за споделяне на видео съдържание. От друга страна, с цел оптимизиране на разходите, компаниите (производители на оригинално оборудване, ОЕМ) се стараят да намалят производствените такива чрез редуциране на вариациите на компонентите, които използват.

Нека ви дам един пример: всеки нов автомобил може да бъде направен с волан, имащ функция за подгряване, като при желание на клиента тази опция може да бъде софтуерно отключена за зимните месеци с определен абонамент. BMW започнаха да предлагат такива варианти. Тази тенденция идва и от факта, че електромобилите имат все по-малко части, които изискват регулярна поддръжка и подмяна, затова производителите на оригинално оборудване търсят други начини за печалба, а именно чрез софтуерни програми, за които клиентите плащат допълнително.

- Как потребителят приема всички тези иновации, които се случват в индустрията - особено потребителят в България, където националният автопарк остава най-старият в Европа?

- Автомобилният парк в България се движи от два основни мотора - тренд (модерно) и финанси. Първият се основава на идеята, че купуваме модерни и разпознаваеми автомобили, с цел постигане на някакъв социален статус - ако караш Tesla, си еко; ако караш Mercedes G63 AMG, си богат. За тези потребители паричните средства не са от особено голямо значение. В този случай те разглеждат автомобилите по-скоро като вещ, с която могат да изпъкнат, и не са водени от интереса за техническите им характеристики.

Разбира се, финансите са другият основен фактор за купуване на коли. Тук пазарът е основно втора употреба и това, което се търси, е здравината на автомобила, а не толкова удобствата, които той предлага. Ясно е и че има изключения от правилото и хора с малко финанси теглят кредити, за да се приближат до първата група. За щастие, напоследък се вижда и тренд на хора със средни възможности, купуващи нови автомобили, или върнати от лизинг, например, които да бъдат функционални и да „вършат работа“.

- Какви предимства и рискове съпровождат напредъка в свързаността при автомобилите?

- Предимствата са неминуеми от гледна точка на безопасността, която един автомобил предоставя на ползвателите си. Активните, като и пасивните системи за сигурност са нещото, което според мен е най-големият плюс на който и да е съвременен автомобил, хомологиран за движение в ЕС.

Друго особено важно предимство е огромният напредък в екосъобразността на новите автомобили. При производството на всяка кола се използват все повече рециклирани и рециклируеми материали, от една страна, а от друга, изискванията на ОЕМ за „зелена“ верига на доставки вече е критично за получаване на необходимите разрешения на доставчиците да работят.

Разбира се, все по-дигитализираният автомобил крие рискове от софтуерни проблеми, които биха могли да го направят неизползваем. Пример за това са честите софтуерни ъпдейти, за които някои потребители са привиквани в сервизите, а други са оставени на средата на пътя, докато трае съответното обновление на софтуера… ами ако няма интернет?

Също така има риск за „традиционните“ работни места. Примерите са планираното поетапно изчезване на двигателите с вътрешно горене, което ще доведе до намаляване на броя физически части в един автомобил, което на свой ред ще доведе до намаляване на компаниите и хората, заети в производството на същите. Погледнато от друг ъгъл, не е задължително това да е негатив, а да бъде стимул все повече хора да се развиват и да трупат знания в различни сфери.

 - Електрическата мобилност създава предпоставки за ускоряване на разработката на интелигентни автомобили, които предлагат автоматизирано управление, където човешкият фактор липсва зад волана. Всъщност, воланът също липсва. Това е един голям скок по отношение на по-горе споменатата еволюция на сектора. Какви технологии стоят в основата на автономното управление и как те ще променят пазара и индустрията?

- Автономното управление залага основно на сензори за движение и камери, които следят околната среда. От гледна точка на задвижването на самите автомобили, тук говорим за електрическо такова. Основните технологии, които са заложени в тези превозни средства, са високотехнологични - сензори за наличие на обекти около автомобилите, лазерно насочвани сигнали, които следят обстановката.

Един от ключовите хардуерни фактори е изчислителната машина (компютърът), който обединява всички тези системи. Вече говорим по-скоро за суперкомпютър на колела, отколкото за традиционен автомобил (може би и думата автомобил ще спре да се използва в един момент). Най-критичният труд и технология всъщност е софтуерът, който управлява системите. Изкуственият интелект (ИИ) е ключов, тъй като в ежедневието всеки шофьор взима хиляди решения, които могат да струват човешки животи.

Един пример, който заимствам от известно телевизионно предаване: ако вашият автономен автомобил трябва да вземе решение в конкретна ситуация, в която не може да избегне удар - дали да удари дете, пресичащо на улицата, или да се качи на тротоара, за да го избегне и да удари група пешеходци.  Знам, че звучи страшно, но това е основният проблем, който стои пред автономните автомобили. Хардуерът е наличен - разполагаме с много модерни сензори, които управляват автомобилите. Такива имаме в Tesla, Mercedes и BMW, но ключът в последното ниво на автономност е софтуерът.

- Стремежът към повече комфорт и удобство разчиства пътя за един нов вид автомобили, при които първо се проектира софтуерът, а след това и самото превозно средство. Може ли да очакваме цялостна трансформация на развойните и производствени процеси в сектора през следващите години, тъй като делът на интелигентните коли продължава да расте на общия пазар?

- Абсолютно да. Както вече споменах в предходния въпрос, основната разработка на един автомобил се извършва от софтуерни инженери, а не толкова от дизайнери и механични инженери. Новият тренд е да се залага на все по-висока автономност и по-малко въвличане на шофьорите. Една от целите е намаляване на пътния травматизъм, от друга страна, е желанието на младото поколение само да се придвижва от точка А до точка Б, без да се уморява от шофирането.

Както вече казахме, ускорено ще изчезват традиционните за бранша служители в автомобилните компании, които разработват двигатели например или задвижващи системи. Тяхното място ще бъде заменено от софтуерни инженери, които програмират управлението на един автомобил. За добро или лошо, тази трансформация ще засегне както нас, така и всички сфери на живота ни.

Сервизите ще бъдат заличени. На тяхно място служител с лаптоп и риза ще препрограмира различните грешки. ГТП-тата ще бъдат заменени от автоматичната диагностика на автомобила, получаваща база данни от всички сензори на всички възли, качваща ги на облак. При отклонение от нормата автомобилът автоматично ще спре и няма да продължи движението си.

- „Сигната“ е компания, специализирана в производството на мехатронни системи за превозни средства с присъствие на пазари като Китай, САЩ и Европа. Кое ви мотивира да подкрепите събитие като Tech of Tomorrow, което акцентира върху развитието на технологиите, иновациите и цифровизацията в по-широката икономика?

- Като компания в автомобилния бранш ние сме част от огромната верига за доставки. Това, което влияе на нас, влияе и на всички останали компании. Подобряването и оптимизирането на процесите, дигитализацията и намаляването на труда без добавена стойност на една компания като нашата не би имала голямо влияние върху света.

Подобни събития ни свързват с други компании, не само от бранша, но и от други иновативни сектори, от които ние можем да заимстваме добри идеи за дигитализиране на гореспоменатия труд. Също, можем да подобрим тестовите си програми, чрез внедряване на изкуствен интелект например или да следим и оптимизираме процесите, с което да намалим производственото време с цел понижаване отделянето на парникови газове и не само.

Тъй като имаме опит в автоматизацията и  оптимизирането на процесите, сме на мнение, че такива успехи е редно да бъдат споделени с цел подпомагане оптимизирането на цялата верига за доставки.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:57 | 10.09.24 г.
fallback
Още от Интервюта виж още