fallback

Силвия Павлова, Wooden Spoon: Няма бизнес провали, има уроци

Често бива оценяван самият предприемач, а не бизнес идеята, казва Павлова

09:39 | 27.08.24 г. 1
Автор - снимка
Създател

Силвия Павлова е съосновател на българската компания за биокозметика Wooden Spoon и предприемач с над 15 години опит зад гърба си. Тя е ментор в конкура на Investor.bg Founders Today и определено имa какво да сподели за успеха в бизнеса. Попитахме я какво е важно при стартиране на бизнес и кои са най-важните неща, които ще гледа внимателно в кандидатурите на младите предприемачи в конкурса. Повече за Founders Today и сроковете за записване за участие може да научите тук.

- Г-жо Павлова, минало е немалко време, откакто сте стартирали Вашия успешен бизнес. Смятате ли, че практиките, които сте използвали в начален етап тогава, са приложими и днес от новото поколение предприемачи?

- И да, и не. Добрата ценностна система никога няма да излезе от мода. Да създадеш качествен бизнес с висока етика и смисъл за обществото е в основата за един успешен и дългосрочен бизнес. Винаги! Пътят обаче е различен, днес е много по-динамичен, много по-дигитализиран, много по-отворен към бързо разширяване към чужди пазари. Възможността за бърз растеж има своите турбуленции, които доскоро не са били изобщо проблем на масата на компаниите. Да не говорим, че бизнес средата се променя с дни в днешно време. Младите хора са много по-адаптивни, което им дава сериозна преднина пред предишните поколения предприемачи.

Нито един бизнес не трябва да си позволява да гледа към миналото и миналите тенденции. Да, уроците от историята се помнят, но погледът е винаги напред към бъдещето. Не можем да се борим с естественото развитие на обществото и разбиранията на идващите поколения. Те не са само част от бъдещата работна сила, те са и новите клиенти. В живота всичко е едно голямо махало, гледаме посоката на това махало в момента и се наслаждаваме на сегашната вълна. И да има насочване към миналото, но винаги е през призмата на настоящата/бъдеща ценностна система. Тоест уж е миналото, ама не съвсем.

- Кои според вас са най-благоприятните ниши за стартиране на бизнес през 2024 г.? А през 2050 г.?

- Всички бизнеси, които заменят или улесняват човешкия труд ще имат големи успехи. Хората търсят различен начин за препитание. Работата вече не е целия им живот, а начин да финансират други дейности, много по-важни за тях от едно работно време от 8 до 5 часа. Тоест един човек, благодарение на технологиите, има много по-голяма икономическа стойност от предшествениците си. Затова и технологията ще навлиза все повече в работните процеси, давайки повече свободно време на новото поколение да се фокусира върху преживявания извън работната среда.

Ако един бизнес не е необходим на хората, на планетата, на обществото, той замира. Бизнесът трябва да предоставя адекватни решения, които да служат за по-добър и по-успешен живот.

Икономическото развитие и индустрията са тясно свързани с екопроекти, без значение какво се произвежда. Всяка индустрия има нужда от ток, вода, хора. Екологичните предизвикателства са пред всеки един бизнес и всеки бизнес трябва да инвестира в по-ефективни решения за производство, опаковки и логистика. Ще се стимулират повече проекти, насочени към устойчивост и подобряване на работната среда, но в това влиза всеки един бизнес на пазара. Винаги има накъде…

- Как се информирате за новите тенденции и актуални практики за развитие на успешен бизнес у нас?

- Държа очите си широко отворени, говоря с различни бизнеси, пътувам по изложения, срещам се с доставчици за нови суровини и идеи. Тенденциите се раждат навсякъде и от всеки, важното е как се отсява информацията и колко добър визионер си.

- Макар и с утвърдена и развиваща се компания, продължавате ли да опитвате нови похвати и да имплементирате различни иновативни практики? Ако да, можете ли да разкажете, бяхте ли несигурни, че ще сработи и премерен ли беше рискът?

- В нашата компания няма премерен риск. Всичко е all-in, ние сме на пазара, за да творим, мечтаем и рискуваме. Чистите бизнес похвати, гонене на финансови показатели не са за нас. Ние търсим адреналина от неизвестното. Искаме да сме първи, да сме дръзки, да не отстъпваме на международните големи играчи в разработката на нови продукти.

- Кои са благоприятните фактори, които според Вас помагат на новите предприемачи днес да започнат бизнес в България?

- Повечето компании имат нужда от доста по-скромен бюджет, за да стартират спрямо други европейски фирми в същата индустрия. Сега и пазарите са много отворени. Преди, да изнасяш стока или услуга си беше голямо предизвикателство, сега целият европейски пазар е пред нас.

- Повечето хора предполагат, че трябва да имат стабилен натрупан капитал, за да имат възможност да стартират свой бизнес – задължително условие ли е, или можем да започнем постепенно и плавно и да финансираме идеите си с доходите, които изкарваме към този момент?

- Ние стартирахме преди 10 години с 5 хил. лв. капитал, последната ни инвестиция е за 5 милиона. Не, не трябва стабилен капитал, за да стартираш, но доста помага.

- Кои са трите най-важни неща, които ще гледате внимателно в кандидатурите на младите предприемачи в конкурса Founders Today?

- Това са:

  • Да имат ясно виждане за бъдещето на бизнеса, къде искат да ги отведе и какво искат да постигнат. Стъпките трябва да са ясни.
  • Как този бизнес ще промени/подобри живота на клиентите им?
  • Колко отдадени са на идеята и какво биха рискували да постигнат мечтите си?

 - Кои са подводните камъни, за които трябва да се оглежда предприемач, започнал да изгражда своята компания?

- Да не се изкушава от бързи и примамливи сделки. Всяко нещо си има цена, търсете каква цена ще платите всеки път, когато нещо изглежда на пръв поглед много изкушаващо.

- Как бихте описали днешния успешен предприемач?

- Уверен, любопитен, смел, напорист и непоправим оптимист.

- Има ли рецепта за успешен стартъп или понякога е по-добре предприемачите да се впуснат в нова ниша и да отъпкват сами пътеката си?

- И в двата варианти има много емоция. Всеки трябва да намери пътя, по който се чувства уверен да тръгне. Има хора, които се вълнуват от непознатото и други, които обичат да се подпират на вече ясни правила. Няма точна формула.

- Кой е най-големият Ви бизнес провал и какъв урок научихте от него?

- Няма такова нещо като провали в бизнеса, има уроци.

- Как очаквате да се развие в бъдеще секторът, в който имате дейност?

- Вярвам, че биоиндустрията ще продължава да расте все повече и повече, особено след последните регулации, които дават предимство на по-устойчиви решения.

- Какво според Вас прави добрата бизнес идея успешна?

- Когато един бизнес намери свои съмишленици и много хора се припознаят в този бизнес и му се доверят, тогава знаем, че тази идея е била успешна. Често в бизнес средите едно на пръв поглед безумно начинание става абсолютен хит. Затова е и много трудно да се определи в началото кое би било успешно и кое не. Обикновено в начален етап има голяма тежест предприемачът, който стои зад бизнеса - неговите умения и мотивация. Често той бива оценяван, а не самата идея.

- Каква тежест имат за Вас социалните и екологичните аспекти на бизнес идеите в конкурса Founders Today?

- Всичко има тежест в конкурса и всеки един аспект може да наклони везните. Това е красотата в предприемачеството, понякога една обикновена пешка на шахматната дъска може да спечели играта. Въпросът е как ще разиграеш картите си и как ще накараш всички да повярват точно в теб.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:38 | 27.08.24 г.
fallback
Още от Интервюта виж още