Светослав Ангелов е мажоритарен акционер и изпълнителен директор на небанковото финансово дружество "Ай Ти Еф Груп". Акциите на компанията се търгуват на Българската фондова борса и в последната година поскъпват с над 15%. Те са част от индекса beamX.
Със Светослав Ангелов разговаряме за развитието на компанията на пазара на небанково кредитиране.
- Г-н Ангелов, как промяната на паричната политика на централните банки се отразява на сектора на небанковото кредитиране?
- Като цяло промяната на политиките на централните банки не мисля, че засяга пряко нашия сектор, сектора на небанковите финансови институции. Профилът на клиентите ни е по-различен от тези на банките и аз лично не наблюдавам пряка връзка и пряко отражение.
В по-дългосрочен план обаче може да има влияние от гледна точка на потребителското поведение – или засилено търсене на нашите продукти, или пък намаляване, но това е наистина в дългосрочен аспект.
- Кой е средностатистическият клиент на компанията като профил и какви са тенденциите при небанковото кредитиране?
- Наблюдаваме значителен ръст на търсене на продуктите ни. Търсенето идва заради доброто клиентско изживяване, бързината, с която се случват процесите. Има и много сериозен ръст на клиентите, които имат избор дали да вземат финансиране от банка, дали да използват депозитите си или други събрани средства, или да дойдат при небанкови институции. Това е добра тенденция за нас, защото означава, че профилът на клиента е по-добър.
Клиентът ни е работещ човек, който е на възраст между 20 и 60 години, а нуждите за това да се обърне към нас са различни. По-горната възрастова група при мъжете например купуват техника, правят ремонт на автомобил или други подобни. Жените използват средствата или за лечение, или за образование. По-младите използват средствата за пътувания, например.
- Какъв е ръстът на търсенето през 2023 г. спрямо 2022 г. за компанията?
- През 2023 г. отбелязахме може би най-успешната ни година. Приходите нараснаха с 54%. Обемът на отпуснатите кредити през миналата година нарасна с 35% сравнение с 2022 г., а портфолиото ни достигна 22,9 млн. лева, което е ръст от 41% .
- В отчета за миналата година се вижда доста сериозен ръст на обезценките. Как адресирате риска от неизплащане, особено в по-напрегнатата икономическа среда?
- Ръстът на обезценките е свързан с ръста на обема на отпуснатите заеми. Рисковете адресираме съгласно вътрешно разработена система за анализ на риска от неизплащане. В годините делът на необслужваните кредити остава около 10%.
- На някои пазари се затягат регулациите за небанковото кредитиране. Как Вие оценявате регулаторната среда в България и какво смятате, че трябва да се направи в бъдеще, за да се развива по-добре този пазар?
- Като цяло смятам, че нашата индустрия е от най-регулираните в България. Моето лично мнение е, че сме високо регулиран сегмент.
- Емисията облигации, която обявихте, вече е записана. Какъв тип инвеститори привлече тя?
- В облигациите инвестираха както индивидуални, така и институционални инвеститори. Интересът беше значителен и изненадващ за нас, надхвърли очакванията ни. Съотношението индивидуални към институционални инвеститори е 40% срещу 60%.
До голяма степен този интерес е добър сигнал, че в годините сме били последователни и сме изградили доверие у инвеститорите. През 2019 г. издадохме първата емисия облигации, а 2022 г. компанията се листна на ВЕАМ пазара на Българската фондова борса и имаше презаписване на акции. Това е третата стъпка.
- В по-дългосрочен план планирате ли дивидентна политика или приемане на друг начин за връщане на стойност на инвеститорите?
- Бихме искали да се превърнем в дивидентно ориентирана компания и това вероятно ще се случи по-скоро, отколкото се очаква.
- Как технологиите помагат на компанията да подобри ефективността?
- Изкуственият интелект дава много възможности на бизнеса като цяло, не само на нашия бизнес. Ние започнахме да използваме такъв тип решения в определени направления, например управлението на риска, на базите данни, анализи, управление на таргетирането от гледна точка на маркетинг на нашите клиенти.
Иска ни се да развием това и да го разгърнем в посока обслужване на клиенти.
- Къде е човешкият фактор в тази екосистема от технологии?
- Човекът винаги ще бъде важен фактор. В нашата компания изграждаме отношение с клиентите, което изкуственият интелект не може да го замени, и това ще се запази дългосрочно.
В момента е често срещано управлението на чатове чрез изкуствен интелект и това облекчава и подобрява част от комуникацията. Факт е, че има случаи, в които клиентите в други сектори са фрустрирани от неправилно обслужване от такъв тип решения и затова интегрирането им трябва да става много внимателно.
Ние все още нямаме пуснато такова решение. Обследваме възможностите, но още не сме си позволили да го направим. Пуснем ли нещо такова, искаме да сме сигурни, че клиентите ни ще бъдат обслужвани по определен начин.
В момента значителна част от бизнеса ни се осъществява онлайн, с автоматизация на множество процеси и различни технологични решения. Над 60% от обслужваните заявки са автоматизирани и гоним повишаване до 80%.