- Г-жо Георгиева, предстои бурна трансформация на пазара на труда, а с това и на тенденциите в образованието. В тази връзка как се адаптира висшето образование в България спрямо промените на трудовия пазар?
- Висшето образование в България активно се адаптира към променящите се условия на трудовия пазар чрез различни реформи и стратегически инициативи. Една от ключовите тенденции е фокусът върху дигитализацията и разширяването на възможностите за дистанционно обучение, включително чрез създаването на нови интерактивни дигитални ресурси и платформи за електронно обучение. Това включва подкрепа за създаването на съдържание и технологични ресурси за развитие на качествено дистанционно обучение, както и значително увеличаване на програмите за електронно дистанционно обучение.
Освен това необходимостта от актуализиране на учебните програми в съответствие с потребностите на пазара е силно необходимо. Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) е пример за институция, която редовно обновява своите програми, за да гарантира, че те са съобразени с последните тенденции и изисквания на работодателите. Това включва както преразглеждането и актуализирането на съществуващите програми, така и създаването на нови програми, които отговарят на нарастващата нужда от квалифицирани кадри в разнообразни области. Тези усилия подчертават ангажимента ни към осигуряването на актуално и приложимо обучение, подготвящо студентите за успешна кариера в бързо променящата се икономическа и технологична среда.
- По какви програми работи ВУЗФ с оглед на успешната реализация на студентите, след като завършат?
- ВУЗФ предлага на своите студенти богат набор от програми и инициативи, целящи успешната им професионална реализация след завършване на обучението. Бакалавърските и магистърските ни програми се характеризират със своята актуалност и иновативен подход, отразявайки най-новите тенденции в образователния процес и бизнес средата. Сред областите на фокус са личните финанси и финансовите технологии (финтех), които представляват интересни и перспективни направления в българското образование.
Университетът цели не само да предостави знания, но и да изгради компетентни специалисти с широк спектър от умения. Погледнати в детайли, бакалавърските и магистърските програми на ВУЗФ разкриват многостранност и дълбочина в подхода към обучението. Това гарантира, че студентите придобиват комплексни знания и умения, което ги прави изключително адаптивни в динамичната среда, в която ще се развиват професионално.
Голяма част от програмите ни като „Информационни технологии и бизнес мениджмънт“, реализирана в сътрудничество с програмите „Мениджмънт, маркетинг и дигитален бизнес“, „Финанси и международен бизнес“, „Бизнес психология и човешки ресурси“, „Бизнес стратегии и управление на проекти“, „Застраховане и осигуряване“ и др. отразяват ангажираността на ВУЗФ към подготовката на студентите за бъдещите предизвикателства и възможности за успешна реализация.
- Как се осъществява сътрудничеството между бизнеса и университетите на практика? Бихте ли споделили практиките на ВУЗФ?
- ВУЗФ активно развива своите партньорства с водещи организации в България, което спомага за по-добрата интеграция на студентите в професионалната среда.
В рамките на ежегодното си развитие, ВУЗФ непрекъснато засилва тези връзки с бизнеса, отговаряйки на нарастващата потребност от квалифицирани кадри. Това сътрудничество улеснява адаптацията на студентите към реалните условия на трудовия пазар, но също така и спомага за тяхното професионално израстване. Резултатите от тази взаимодействие са впечатляващи - ВУЗФ успешно насочва своите възпитаници към кариери, които са сред най-добре платените в страната. Според последните данни от рейтинговата система на МОН, студентите на ВУЗФ се класират на трето място по отношение на средното месечно възнаграждение, което възлиза на 3301 лв. Това е ясно доказателство за високото качество на образованието и ефективната подготовка, която университетът предоставя на своите студенти.
Университетът не само работи в различни направления, за да предлага на студентите си възможности за стажове и работни позиции, но освен това надгражда търсените от работодателите професионални умения в младите специалисти. Последният проект в тази насока е създаването на „Академия за бизнес лидери“, която цели да обогати образователния процес с допълнителни умения и компетенции, придобити от водещи мениджъри от български и международни компании. Така студентите получават ценни практически знания, които да им помогнат да изградят успешни кариери в различни сектори на икономиката.
Също така значителна роля за успеха на студентите играе и преподавателският състав на ВУЗФ, който се състои от утвърдени академици и професионалисти с богата практика. Техният личен принос и ангажимент често водят до предлагане на директни възможности за реализация на талантливите студенти.
- В какви посоки се развива ВУЗФ, за да подготви новото поколение за професиите на бъдещето?
Създаване на актуални програми, акцентиране върху сътрудничеството с бизнеса и международните партньорства са една малка част от подготовката на студентите ни. Особено значимо за нас е привличането на международни кадри, с които да работим, и в частност икономистът проф. Ричард Вернер, който стана част от преподавателския състав на ВУЗФ. С него създадохме международна програма по “International banking and finance” и всичко това допринася за глобалната перспектива и експертиза в университета. Сътрудничеството с германския университет Coburg е друг ключов аспект, предоставящ на студентите уникалната възможност да придобият допълнителна диплома и да разширят своите знания в области, различни от техните основни специалности.
Фокусът върху дигитализацията и интегрирането на модерни дисциплини, като финансовите технологии подготвя студентите за бъдещите изисквания на пазара на труда. Тази практическа насоченост, съчетана с двойната диплома и международното измерение на обучението, прави възпитаниците на ВУЗФ изключително конкурентоспособни и желани от работодателите.
- Какви са последните тенденции на пазара на труда у нас при подбора на кадри?
- На пазара на труда в България се наблюдават значими промени, които отразяват глобалните тенденции в икономиката и технологиите. Особено внимание се обръща на дигитализацията.
Софтуерната индустрия продължава да е ключов сектор в страната, като се търсят специалисти със знания в съвременни технологични области. Въпреки това днес се отбелязва и нарастваща нужда от умения, свързани със зелената икономика и устойчивото развитие, което отразява глобалните усилия за борба с климатичните промени. ВУЗФ осъзна тенденцията още преди две години, когато създаде магистърската си програма „Зелена икономика и устойчиво развитие“.
Освен техническите умения, все по-голямо значение в момента се отдава на меките умения на специалистите, като аналитично и творческо мислене, устойчивост и гъвкавост, както и способността за непрекъснато обучение и адаптация към променящата се работна среда. Компаниите търсят кандидати, които разполагат с необходимите технически умения, но също така и могат ефективно да работят в екип, да проявяват емпатия и да имат лидерски качества.
За да се адаптират към тези промени, както кандидатите, така и работодателите трябва да приемат един по-гъвкав подход и да бъдат отворени към непрекъснато обучение и развитие. Това включва и развиването на нови умения, които отговарят на нарастващите изисквания на пазара на труда и технологичния напредък. Точно тук сме насочили и основната си работа във ВУЗФ, а именно да бъдем точно това свързващо звено, обучаващо студентите за всички нови тенденции, които ще бъдат необходими на бизнеса „утре“.
- Каква част от бизнеса вече възприема подход за обучение на собствени кадри?
- Според мен все по-голяма част от бизнеса в България се ориентира към обучение на собствени кадри. Част от компаните се включват и в проекти като дуално обучение, което позволява на ученици и студенти да се обучават директно в работна среда. Този подход е особено важен в контекста на нарастващата нужда от квалифицирани специалисти и предлага възможност за директна интеграция на младите хора в бизнес средата. Подобни инициативи показват, че българските фирми са отворени към хибридния модел на обучение и са готови да инвестират в развитието на своите бъдещи служители. Също така инвестирането в обучение и развитие на персонала става ключов компонент от стратегията на компаниите за привличане и задържане на таланти. В последните две години Висшето училище по застраховане и финанси се превърна в хъб за продължаващо обучение на специалисти, финансирано от техните работодатели, което е доказателство за всичко онова, за което говорим.
- Какви са новите изисквания към обучението на талантите? Прилагате ли във ВУЗФ успешни чужди практики, така че студентите да усвояват умения за създаване на иновации, а не само на знания?
- ВУЗФ е университет, които много внимателно следи всички нови тенденции, които се случват на международно ниво и бихме интегрирали всяка една добра практика, която би била полезна за нашите студенти, а и много често го правим. Аз лично смятам, че в университетите у нас трябва да се доразработят различни бизнес инкубатори, които да позволяват на студентите да участват активно в различни иновативни бизнес процеси.
- Как бихте коментирали опасенията, че изкуственият интелект вероятно ще промени много професии, а част от тях може да отпаднат?
- Опасенията, че изкуственият интелект ще промени много професии и една част от тях може да отпаднат, са основателни до известна степен, но това е проекция на динамичното развитие на технологиите в съвременния свят. Изкуственият интелект вече играе значима роля в различни сектори, като производство, услуги, здравеопазване и финанси и има потенциала да автоматизира рутинни и повтаряеми задачи. Това може да доведе до преобразуване на някои работни места и дори до тяхното изчезване.
Също така можем да погледнем към изкуствения интелект и като изключителна възможност за създаване на нови професии и разширяване на сферите на заетост.
За да се подготвят за тези промени, хората трябва да се адаптират към новите условия, като инвестират в обучение и придобиване на нови умения. Образователните институции и работодателите също имат ключова роля в подкрепата на този процес, чрез предоставяне на възможности за преквалификация и непрекъснато професионално развитие.
Важно е да се разбере, или може би да се приеме, изкуственият интелект като инструмент, който може да допринесе за повишаване на ефективността, иновациите и качеството на живот. При правилно управление промените, внесени от ИИ, могат да доведат до положителни социални и икономически изходи.
Вярвам, че университетите могат да помогнат за успешната адаптация към тези промени или поне съм сигурна, че ВУЗФ ще работи в тази посока.