- Г-н Ангелов, за първото полугодие на 2023 г. ITF Group отчита 61% ръст на приходите и 100% ръст на печалбата. Как постигнахте този резултат?
- В последните 2 години успяхме да постигнем значителен ръст на ефективността на компанията. Това стана, като развихме нашата финтех платформа, оптимизирахме оперативните ни процеси, повишихме качеството на обслужването и се фокусирахме върху подобряване на риск политиките и на клиентската ни база. Развихме и продуктите на брандовете SmileCredit и GetCash, като увеличихме максималния им размер до 5000 лева, удължихме срока на изплащане до две години и ги направихме по-гъвкави спрямо възможностите и очакванията на клиентите. Всичко това ни помогна да постигнем ръст на бизнеса и да заемем по-голям пазарен дял.
Успехът на тази стратегия се доказва от резултатите на ITF. През 2022 г. отбелязахме ръст на приходите от 75% до над 10,6 милиона лева, а печалбата ни нарасна над пет пъти в сравнение с 2021 г. Тази тенденция се запази и през първите 6 месеца на 2023 г. - отчетохме впечатляваш ръст на приходите на компанията от 61% в сравнение със същия период на 2022 г., което доведе до ръст на печалбата от 100% до 1,2 милиона лева.
- Какви финтех решения използвате и как те са интегрирани в дейността ви? Само на технологии ли разчитате или и на човешкия фактор?
- Като финтех компания, ние разчитаме основно на технологични решения за ръст на бизнеса ни. Затова разработихме нашата 360-градусова платформа, която обхваща цялото пътуване на клиента с ITF – от попълването на заявката, през разглеждането и одобрението ѝ до превода на средствата по сметка на клиента. Платформата има приложение и в следпродажбеното обслужване и дори в контакта с клиенти, които вече са изплатили кредита си, като ни помага да им предложим следващ заем, съобразен с техните предишни нужди и поведение.
Благодарение на тази разработка успяваме да постигнем много високо ниво на автоматизация на обслужването и да скалираме бизнеса. Към момента над 60% от клиентите ни се обслужват напълно автоматично и получават превод на средства по банковата си сметка буквално в реално време. Тези бързина и удобство, заедно с отговорния подход към хората, са сред най-важните конкурентни предимства на ITF и благодарение на тях компанията ни е сред топ 10 в сегмента на онлайн кредитирането в България.
Разбира се, технологиите не биха били ефективни, ако зад тях не стоят хора. Именно затова екипът ни е много важна част от развитието на компанията. Ние разчитаме на нашите колеги, както за постоянното усъвършенстване на финтех платформата ни, така и за обслужване на клиентите и за изграждане на връзка между тях и компанията.
- Как бързината и удобството се съчетават със сигурността? Достатъчно защитени ли са клиентите?
- Бързината и удобството в никакъв случай не са за сметка на сигурността. Основен приоритет при разработването на финтех платформата ни беше да гарантираме високо ниво на безопасност за нашите клиенти. Затова развихме и интегрирахме ефективни методи за идентификация и допълнителни контроли за верификация. Те ни помагат да постигнем високо ниво на сигурност както за клиентите, така и за нас като кредитираща компания.
- Какво е нивото на необслужваните кредити за вашата компания?
- Средното ниво на необслужваните кредити за нашата компания е около 10%, което е много добър показател за сектора, в който оперираме.
- Как се справяте с конкуренцията на традиционните банки, които също отпускат потребителски кредити по модела на небанковите дружества – бързо и без обезпечение?
- Ние не гледаме на банките като на наш основен конкурент по две причини. Първата е, че като цяло клиентите ни са с различен профил и нужди. Втората е, че за нас основен фокус е доброто клиентско изживяване. Затова предлагаме максимални бързина и удобство с кратка форма за кандидатстване, бързо одобрение и превод на парите почти в реално време за голяма част от клиентите ни.
- Планирате през следващите години печалбата ви да нарасне над 5 пъти спрямо 2022 г. Как ще постигнете този ръст?
Ние работим за постигането на амбициозната цел през следващите няколко години приходите на компанията да нараснат 3 пъти, а печалбата ни над 5 пъти спрямо 2022 г. Ръстът на компанията ще бъде движен от допълнително повишаване на ефективността ни с усъвършенстване на финтех платформата, от инвестиции в авангардни технологии и дигитална инфраструктура и от надграждане на клиентски ориентирания подход чрез развитие на продуктите и услугите и още по-висока степен на автоматизация на обработка на заявките. Целта е над 80% от молбите за кредит да бъдат обработвани автоматично и това да се случва 24/7.
Все по-широкото използване на технологични решения ще ни помогне да обслужваме много по-голям брой клиенти за много по-кратко време и да повишим степента на клиентска удовлетвореност. Това неминуемо ще доведе до ръст на отпуснатите кредити, на приходите и на печалбата. С други думи – ще постигнем скалиране на бизнеса чрез технологии.
- Кои ще са водещите тенденции във финтех сектора през следващите 2-3 години?
- Според мен основната посока на развитие на сектора ще бъде предоставяне на все по-добро клиентско изживяване. Това означава, че процесите ще бъдат много по-бързи и хората ще преминават с лекота през тях. Комуникацията между клиент и компания ще бъде почти интуитивна и използването на финтех услуги ще се превърне в ежедневна рутина, каквато е карането на кола или използването на смартфон, например.
Когато говорим за услугите и продуктите е много важно да споменем и все по-дълбоката им персонализация. Компаниите ще таргетират по-прецизно аудиториите си, което ще е от полза и за тях и за клиентите. От една страна, доброто насочване на посланията ще повиши ефективността, а от друга хората ще получават точните оферти спрямо техните нужди.
Разбира се, важна част от бъдещето на финтех сектора ще бъде и сигурността. Когато клиентите знаят, че компаниите са отговорни и се грижат за тяхната сигурност, значително ще се повиши и доверието към участниците на пазара. Не можем да пренебрегнем и все по-широкото навлизане на решения, базирани на изкуствен интелект. В момента това е „голямата тема“.
В следващите 2-3 години нашият сектор ще трябва и да започне да прилага и да отговаря на ESG стандартите, които ще бъдат задължителни за компаниите. Ние вече правим първи стъпки в тази посока. По отношение на корпоративния елемент, с листването ни на ВЕАМ пазара и като публична компания прилагаме много по-сериозни критерии по отношение на начина ни на функциониране, на прозрачността и на отчетността. Що се отнася до социалния елемент от нашата работа, ние работим и като съветника на клиентите и не само им помагаме да получат средства за покриване на определени потребности, но и повишаваме културата им на ползване на кредитни продукти. Като финтех компания, ние се стремим да сме до максимална степен paper free компания, не принтираме обемни договори, а целият процес на размяна на документи и на тяхното подписване става електронно и така покриваме екологичния елемент от стандартите.
- Какво място заема AI при финансовите услуги и от него ли ще зависи успеха на бизнеса?
- Тепърва предстои да видим как навлизането на изкуствения интелект ще повлияе на финансовия сектор. Той крие огромен потенциал за подобряване на ефективността на компаниите и на клиентското изживяване, но тук трябва да имаме предвид два основни фактора. Първият е доколко технологията ще е добра и удобна за ползване. Вторият е хората и как те ще възприемат тези решения. Тук говорим както за служителите на компаниите, които ще ги предлагат, така и за клиентите, които ще ги използват.
Пример за повишаване на ефективността и подобряване на изживяването е замяната на чат ботовете с решения, базирани на AI. Хората ще получават незабавен и точен отговор на запитванията си при комуникацията подобна на тази с човек. Така не само, че ще се спести чакане на телефона или получаване на стандартизирани отговори, но и ще се намалят оперативните разходи.
Ние вече работим по решения, базирани на AI и постепенно ги интегрираме в нашите процеси. Една от посоките е анализът на големи бази данни, което ни помага да предоставим по-добро и персонализирано изживяване на клиентите. Използваме изкуствения интелект и при управлението на риска, където ни помага да изработим по-прецизна оценка на клиента. Разчитаме на такива решения и при маркетинговите ни активности като прилагаме самообучаващи се модели, които ни помагат да таргетираме посланията си по-прецизно и да оптимизираме разходите за привличане на клиенти.
- Очаквате ли ръст на интереса на инвеститорите към финтех компании?
- В последните няколко години финтех компаниите променят правилата в сектора на финансовите услуги. Те предложиха иновативни решения, персонализиран подход, опростени процеси и много добро клиентско изживяване. Като двигател на промяната, бизнесът на финтех компаниите претърпя бурно развитие - някои станаха световни лидери и изземат пазарен дял от традиционните банки, а други се трансформираха в иновативни банкови институции. Заради този ръст на бизнеса финтех компаниите станаха интересни за инвеститорите.
България не изостава от световната тенденция и е сред страните, в които секторът е много добре развит и оборотите и печалбите на компаниите растат всяка година. Това ги прави все по-привлекателни за инвестиционната общност. Много е важно и, че в страната вече има участници на пазара, които станаха публични, представят се добре на фондовата борса и се отнасят отговорно към своите инвеститори.
Ние сме добър пример за финтех компания с успешна инвестиционна история, която градим от 2019 г. Тогава емитирахме емисия облигации в размер на 5 млн. лева с матуритет 7 години, които се търгуват на БФБ. Към момента около 30% от главницата заедно с дължимите лихви вече са погасени. Логична следваща стъпка беше успешното ни листване на ВЕАМ сегмента на БФБ през декември 2022 г. В първия ден на предлагането емисията беше презаписана близо 1,7 пъти, а във втория – почти 1,6 пъти, което е ясен знак, че ITF е спечелила доверието на инвеститорите и те ни възприемат като стабилна компания с добри перспективи за растеж.