От 1 юли водещата българска одиторска и консултантска фирма АФА се присъедини към глобалната мрежа на BDO с ексклузивен лиценз за предоставяне на услуги под бранда BDO за България. Какво означава това за българската компания, създадена още през 1991 г., разговаряме с Рени Йорданова, управляващ съдружник на БДО АФА, и Валя Йорданова, старши съдружник в БДО АФА.
- BDO има история в България, как продължава тази история с присъединяването на АФА към мрежата?
Присъединяването на АФА към глобалната мрежа на БДО е нова страница не само за нас, но и за тях по отношение на дейността им в България. Колегите от предишната фирма-член на БДО избраха друг път на развитие, сливайки се с Бейкър Тили България. От своя страна, АФА получи ексклузивния лиценз и правата за предоставяне на услуги за България и продължава напълно самостоятелно, като нов член на БДО мрежата под името БДО АФА.
Първоначално фирмата ни ще оперира под името БДО АФА, като структурата и управлението ще бъдат запазени, а Рени Йорданова ще бъде управляващ съдружник на цялата практика, при пълно спазване на глобалните политики, изисквания и методологии. След транзитния период ще продължим само с бранда ВDO.
- Компанията, която сте създали преди 32 години, активно участва в оформянето на настоящия облик на бизнеса в България. Какви са предизвикателствата пред професията и как се променя бизнес средата?
Най-големият проблем сега в България е недостигът на достатъчно квалифицирана и образована работна сила с правилно отношение и отговорност към трудовия процес. Както в много страни по света, и в България в одиторския и консултантския бранш се наблюдава от доста години отлив от професията. Причините са много – наложен лош или противоречив имидж към нея, спецификата на работата - като натовареност, изискване и дисбаланс „работа-личен живот“, свръхрегулацията й, отношението на бизнеса, институциите и обществото като цяло, акцентът най-вече към негативни примери, но не и към ползите от професията.
Всичко това се отразява и върху бизнес средата, отношението към контрола, към качеството на отчетността, качеството на услугите, ценовите равнища, начинът на общуване с бизнеса.
Това е огромно предизвикателство за нашите одиторски фирми – от наемането на хора, през обучението им и мотивацията, изграждането на дългосрочен и удовлетворяващ ги кариерен път, търсене на нови начини за повишаване на ефективността на работа чрез нови технологии. Все трудни и скъпи инвестиции.
- Как обединението на АФА и BDO ще отговори на постоянно нарастващите изисквания на бизнеса?
Присъединяването към BDO е огромна възможност както за АФА и екипа ни, така и за нашите клиенти, да се възползват от достъп до нови знания и опит и решения, глобално събирани и обобщени, интересни проекти, съвременни технологии, досег с различни култури и обмен на идеи. Вярваме, че синергията между богатия ни местен опит и глобалния мащаб и експертизата на BDO мрежата ще създадат повече възможности и хоризонт за развитие, ефективност и успех.
- Смятате ли да промените структурата и да разширите екипа?
Нашата структура е близка до тази на всяка по-голяма одиторска и консултантска фирма. По-скоро нашите усилия са насочени към развитие на консултантските ни услуги в областта на данъците, корпоративните финанси, управление на риска, ИТ консултиране. Естествено, това ще доведе до разширяване и на екипа ни. Всъщност дълбокото ни верую винаги е било, че брандът дава предимства, но запазването им, както и дългосрочният успех на една консултантска и одиторска фирма са хората. Те са най-ценното ни богатство и затова най-ревностно го пазим.
- Какво ще се случи с бранда АФА?
Брандът АФА е 32 години от историята на фирмата и от живота ни, на нас самите, и на хората на АФА – има хора, които сме извървели заедно целия този път на предизвикателства, трудности и успехи. Сигурни сме, че още дълги години, неформално ще ни свързват с него в България, и то за добро. Иначе, АФА ще остане в нас, в сърцата и спомените на всички, които работят и са работили в и с АФА. „АФИТЕ“, както ни наричат все още, е нарицателно за специално отношение към клиента, за доверен консултант.
- Защо решихте да се присъедините към мрежата на BDO и какви ползи носи това за АФА?
Просто вярваме в еволюцията при всеки бизнес. От опит знаем, че успешното развитие на всеки бизнес изисква да усещаш пулса на времето и да вземеш правилното решение в точния момент. Това означава да усетиш идването на благоприятния етап, когато промените носят нова жизнена сила и извеждат бизнеса на друго ниво на развитие, мащаб и потенциал.
- Какви са най-често допусканите грешки във финансовите отчети, които одитирате - можете ли да посочите къде най-често се налагат корекции?
Като общ основен проблем бихме посочили ниското ниво на потребност и изискване към качеството на финансовата отчетност от страна на потребителите на информация. Това рефлектира върху самото отношение и на бизнеса към отчетите, извън данъчния им аспект.
Колкото за най-рисковата област във финансовите отчети – това са сложните приблизителни оценки под формата на провизии, обезценки, преоценки, защото се изискват доста комплексни знания и компетентно участие от страна на ръководствата на одитираните дружества.
- Справят ли се достатъчно успешно българските компании с управлението на риска? От кои сектори търсят услугите ви в тази област?
Не е много лесно да се отговори кратко на такъв въпрос. Зависи от сектора, регулацията, структурата и мащаба на бизнеса и собствеността на съответната компания. При по-големите компании има по-ясно осъзнато търсене на консултантска помощ в областта на управлението на риска. При малките и средни предприятия е доста по-сложна ситуацията заради силно развитото чувство в управляващите, които най-често са и собственици, че те най-добре разбират и усещат бизнеса си и неговите проблеми и перспективи. Също така те имат по-ограничени финансови ресурси. Ние в АФА възприемаме консултантската помощ към тези предприятия като мисия и винаги реагираме с подкрепа към тях.
- Какви са предимствата и недостатъците при ползването на външни счетоводни услуги?
Това е огромно предимство основно в два случая. Първо, при по-малки по обем бизнеси и особено чуждестранни, които влизат на българския пазар, защото някой друг се грижи изцяло за тяхната отчетност, данъчни и административни задължения, без да е необходимо да се влагат средства и усилия за намиране на персонал в тази област и да се изгражда вътрешно звено с всички необходими инвестиции. И второ – когато ръководството има сериозни трудности да намери и поддържа скъпоструващи специалисти в тази област с опит и достатъчно задълбочени и комплексни знания, от които се нуждае бизнесът.