Проф. Темелкова, преди да започнем разговора ни нека отговорим на въпроса лидерът ражда ли се?
Научно доказано е, че лидерът се изгражда. Теорията за родения лидер е най-старата в научната доктрина за лидерството и отдавна е отхвърлена като несъстоятелна. Налице са някои важни качества, с които някои хора се раждат, но е безспорен факт, че при добър обучител и старателен ученик, лидерството се изгражда у обучаемия стъпка по стъпка, поетапно и устойчиво.
Ако лидерът се раждаше, нямаше да имаме толкова много лидери в политическия и държавния елит, в икономиката, в културата – изобщо във всички сфери. Щяхме да имаме по един-двама-трима на континент, например.
Лидерът се изгражда и днес има много школи, в които това се случва. Дигиталният лидер обаче се изгражда малко по-сложно, защото той освен социални умения, следва да интегрира в себе си и инженерно-технически знания, които няма как да придобие по рождение.
Тази необходимост от изграждане на дигиталните лидери, обяснява ли големия интерес на кандидат – магистрите към магистърската програма „Дигитално лидерство” на Висшето училище по телекомуникации и пощи, която стартира за първи път през есента на 2022 година и в която не остана нито едно свободно място?
Очертаващата се силна дигитализация на цялата икономическа система и започналото вече онлайн споделяне на блага води до коренно преосмисляне на съществуващите до момента икономически, социални и обществено-политически доктрини. Разгръщането на икономическата дейност предимно в цифрова среда изисква нови модели и инструменти за управление на икономическото, социалното и обществено-политическото развитие. Така в условията на Четвърта индустриална революция все по-настойчиво се очертава и липсата на лидери, които притежават умения да оперират в дигитална среда, да ръководят мултинационални екипи и организации, чиито членове са базирани в реално време в различни географски точки на планетата.
Потребността от нов тип лидери, притежаващи умения за електронно лидерство, е дефинирана и от Европейската комисия, според която на Европа всяка година са потребни нови 50 000 дигитални лидери. Тук следва да се направи разграничението, че не става въпрос за ИТ-специалисти или за мениджъри, а за кадри, които имат интердисциплинарна подготовка и способности да управляват екипи и/или организации в една нова, още по-динамична глобална среда – дигиталната.
На тези обективни условия на средата и на все по-настойчиво нарастващите потребности от дигитални лидери в компаниите, отдавам и големия интерес още от първата година към нашата магистърска програма „Дигитално лидерство”.
Какви умения изгражда тази магистърска програма?
Магистърската програма „Дигитално лидерство” стъпва на съвършено нова методика за изграждане на лидери, наречена „Смарт лидерство”. В хода на обучението се надграждат способностите за екипно взаимодействие и мениджиране на екип в дигитална среда. Акцентира се върху изграждането на така наречените дигитални лидерски умения, които са възможни, благодарение на интегрирането на две основни групи знания и компетентности - социални, стопански, правни и управленски, от една страна, и инженерно-технически, от друга. Така магистрите получават интердисциплинарна подготовка, защото в програмата са включени в своеобразна симбиоза дисциплини от пет научни области. Това е направено умишлено, тъй като дигиталният лидер е многокомпонентен и мултидисциплинарно подготвен.
Дигиталният лидер следва да има базови познания и реални практически умения и компетентности не само в областта на лидерството, но и в областта на стратегическото управление, предприемачеството, дигиталния бизнес, информатиката, физиката, роботиката, мехатрониката, програмирането. Това означава, че само с четене или по рождение, не се става лидер в дигитална среда, нито се придобиват реални дигитални лидерски умения. Необходими са много симулации и ролеви игри, тренинги, групова динамика и решаване на казуси за да получим на финала изграден компетентен и адекватен на реалностите на средата дигитален лидер.
Магистърската програма "Дигитално лидерство" очевидно съчетава инженерство, управление, икономика, право. На кое се дава превес?
Това е инженерен образователен продукт и логично превес имат инженерните дисциплини като програмиране, кибер-физични производствени системи, адитивни технологии, големи масиви от данни, но в достатъчна степен са застъпени социалните и стопанските, та дори и правните науки. Целта ни е да изградим компетентни инженери с адекватни социално-управленски знания и умения, защото както вече казах дигиталният лидер е интердисциплинарно подготвен.
Инженерството е с най-голяма тежест, защото в условията на Индустрия 4.0 вече нищо не можем да направим без инженерна подготовка в областта на компютърните и комуникационните технологии, автоматизацията и смарт управлението.
Казахте, че методиката за изграждане на лидери, по която работи Висшето училище по телекомуникации и пощи, е иновативен инструмент за изграждане на дигитални лидери. Разкажете за методиката "Смарт лидерство"!
Методиката "Смарт лидерство" е създадена през 2017 година в резултат на практико-приложна разработка във Висшето училище по телекомуникации и пощи – т.е. тази методика си е наш продукт. По нея са обучени до момента около 70 магистри и можем да кажем, че със сигурност дава ефективни резултати в хода на обучението.
Акцентът за първи път в изследването на лидерството се поставя едновременно върху неговите проявни форми в дигитална среда и върху засичането му по шест критерия. Затова казваме, че новият тип лидерство – дигиталното, е смарт и е 6-дименсионно.
Днес лидерът следва да балансира поведението и уменията си в дигитална среда между ориентацията си към човешкия фактор, приоритетността на целеположените резултати, важността на ценностите и корпоративната култура, значението на динамиката на външната среда, интензитета на въздействията на вътрешноорганизационната среда и акцента върху идентификацията на самия лидер с организацията, в която работи.
Какви са лидерите според методиката "Смарт лидерство"?
Разнолики, със строго индивидуални характеристики. Според методиката "Смарт лидерство" дигиталните лидери са смарт – те са специфични, измерват резултатите, постигат целите, релевантни са на глобални и локални предизвикателства и винаги лимитират времево процесите.
Хубавото на тази методика е, че тя не привежда лидерите под общ знаменател в някакви общи групи, както правят всички други методики. Методиката за изграждане на лидери "Смарт лидерство" отчита и най-малките детайли в дигиталните умения и поведение на лидера. Според тази методика могат да се отчетат над 3,5 милиона различни лидерски стила. Това означава, че няма начин да не се забележат дори бегли нюанси в личността на лидера. Именно това прави методиката надеждна, а обучението по нея – ефективно и резултатно.
Страшно ли е ако в една компания има повече лидери? Какво казвате на студентите си в магистърската програма "Дигитално лидерство"?
Никак не е страшно. Даже е полезно за фирмата, когато в нея има изградена школа за изграждане на лидери. Днес все по-често работата се извършва в дигитална среда. В ИТ-сектора например екипите са интернационални. В такива екипи имаме налице не само национални и езикови, но и културно-ценностни различия. На лидера му е все по-трудно да води екип или организация в дигиталното пространство, защото освен че работата следва да се извършва едновременно от хора, намиращи се в различни точки на планетата, то и от хора с различни виждания, нрави, мироглед, култура. Дигиталният лидер следва да е много по-адаптивен, много по-гъвкав и много по-компетентен от лидера, който оперира „face to face”.
Колко са местата в магистърската програма "Дигитално лидерство"?
Само 30 и те се запълват още в първите дни на кандидатстудентската кампания във Висшето училище по телекомуникации и пощи.
Какъв е профилът на кандидат-студентите в тази магистърска програма?
Това са предимно хора, които работят на сериозни управленски или vevopps позиции и са разбрали, че са им потребни нови компетентности, че им е нужно своеобразно надстрояване на техните умения за работа с хора в дигитална среда. Това са хора с утвърдени биографии, наложили се на работните си места и дефинирали потребността от усъвършенстване на своите дигитални лидерски умения и компетентности.
Можем ли да кажем, че успехът на работното място днес зависи от нашите умения за дигитално лидерство?
Безспорно е така. Това, както казах вече, го отчитам не аз, а самата Европейска комисия с дефинирания годишен недостиг на 50 000 дигитални лидери. Това означава, че конкурентоспособността ни на работните места зависи вече от дигиталната ни лидерска компетентност.