Пандемията и наложеният от нея хибриден модел на работа дават тласък на споделените работни пространства в световен мащаб, а тенденцията е актуална и у нас. По данни на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton обемът на споделените работни площи в София достига около 50 хил. кв. м, а две трети от новите наематели в столицата се интересуват от гъвкави офис решения. Неотдавна един от водещите доставчици на гъвкави офиси в света IWG обяви откриването на втора локация в Пловдив под бранда Regus. Марк Диксън, основател и главен изпълнителен директор на компанията, разказва за плановете ѝ за експанзия у нас и за подема на сектора в световен план.
IWG обяви наскоро отварянето на втора локация в Пловдив. Защо предприемате този ход сега? Нараства ли интересът към пространства за съвместна работа в резултат на хибридния модел на работа, който се налага след пандемията?
България е важен пазар за растеж за IWG. Търсенето на хибридни работни решения расте бързо в страната ви, тъй като компании с всякакви размери възприемат по-гъвкав начин на работа. А Пловдив е значителен район за растеж и нашата експанзия в града е свидетелство за високото търсене в съществуващата ни локация там.
Щастливи сме от разширяването на Kamenitza Office Park в Пловдив, което ще ни позволи да предложим първокласни удобства под бранда Regus, включително частни офиси, заседателни зали, споделени работни пространства и пространства за сътрудничество.
Колко общо са обектите на компанията в страната? Планирате ли да отворите нови локации и да навлезете в други градове у нас освен в София и в Пловдив?
Към момента имаме три локации в София – в непосредствена близост до парламента, до летището и на бул. „Тотлебен“, и една в Пловдив на бул. „Васил Априлов“. Скоро ще отворим още две локации – в Kamenitza Office Park в Пловдив и Regus Sofia ETC.
Планираме да продължим да разширяваме присъствието си в България, която е важна страна за разширяване на бизнеса ни.
Налага ли ви се да предоставяте различни услуги, за да се отличавате от останалите доставчици на споделени работни пространства? Конкурентен ли е пазарът в София и Пловдив?
IWG е като Spotify или Netflix за работещия свят. Срещу абонамент клиентите получават достъп до всяко място, от което искат да работят, той им позволява да ползват всяка локация в глобалната ни мрежа.
Всичко, от което клиентите се нуждаят, е налично в смартфона им и може да бъде управлявано с едно докосване на бутона на приложението на IWG. Това включва резервиране на работно място – от бюро за съвместна работа до заседателна зала или уединен офис за един час, един ден или един месец, до получаване на IT помощ или всичко друго, от което човек може да се нуждае, за да премине работният му ден безпроблемно.
Ключовата ни отличителна черта от конкурентите е нашата мрежа, която включва 3500 локации в над 120 страни в света. Броят на локациите ни е над четири пъти по-голям в сравнение с най-близкия ни конкурент.
Разчитате ли на партньорства и какви?
Работим със собственици на сгради, като им предлагаме възможност да си партнират с нас като водещ доставчик на гъвкави работни пространства в света. Има две възможности за това без строги ограничения за видовете сгради, които могат да участват. При франчайз операция собственикът фактически управлява център в собствената си сграда, като използва нашия бранд и разчита на нашата оперативна подкрепа и помощ при продажбите. От друга страна, при партньорството за управление IWG оперира центъра от името на собственика.
На практика бизнесът ни расте бързо в резултат на партньорствата и 90% от новите ни локации в света се отварят по този модел. Бързият ръст на хибридната работа създава нови възможности за собствениците на имоти, много от които бяха засегнати в последните две години и половина от намаляващото търсене на традиционни офис площи. Партньорството с нас им предлага нов и иновативен начин да извлекат печалба от площите си.
Какъв е профилът на клиентите в споделените работни пространства на IWG? Има ли промени в сравнение с предишните години?
Базата ни от клиенти е много широка, имаме над осем милиона потребители в цял свят. Работим с компании с всякакви размери в огромно разнообразие от сектори. Преди пандемията хора със свободни професии и стартъпи бяха основните потребители на споделени работни пространства, но след като опитът от последните две години и половина показа, че компаниите могат да възприемат хибридна работа, без това да се отразява на производителността, международни компании все повече внедряват гъвкавите площи в стратегията си за работното място, тъй като хибридният модел се затвърждава в цял свят.
Сред клиентите ни са 83% от компаниите от Fortune 500. Както за самонаетите лица, така и за служителите на големи корпорации, пространството за съвместна работа е страхотна възможност да създават контакти с еднакво мислещи професионалисти и да срещат потенциални клиенти и хора, с които могат да си сътрудничат.
Локацията е много важна за класическия офис, така ли е и при споделените работни пространства? По какви критерии избирате локациите на обектите си?
Локацията е изключително важна и ние предлагаме на клиентите си в България стратегическо разположение близо до ключови транспортни връзки и желани райони в градовете, в които присъстваме. С разширяването на бизнеса ни в България след време ще откриваме повече локации в покрайнините и в по-малки градове в страната, за да доближим решения за гъвкави работни пространства до местните общности.
Гъвкави работни пространства ще изникват в населени места с всякакви размери в света, като осигуряват първокласни обекти близо до местата, където хората прекарват живота си. Накратко, хибридната работа изключва географските ограничения, както и ежедневното пътуване до работа. Затова планираме да открием 1000 нови локации в цял свят само през следващата година. Повечето от тях ще се появят в по-малки градове и околности на големи градски центове близо до местата, където хората искат да прекарват времето си.
Как се отразява преходът към хибриден модел на работа на бизнеса на IWG в световен мащаб от гледна точка на ръст на печалбата, приходи, разходи?
Създадох компанията преди 30 години с идеята да предлагаме на бизнеса по-гъвкав начин на работа, с което посяхме първите семена на хибридния модел. Бизнесът се разрасна от първата си локация в Брюксел през 1989 г. до около 3500 днес. Заради растящото възприемане на хибридната работа ускоряваме и плановете си за експанзия за следващите години. През първото полугодие на тази година приходите на групата нараснаха с 23% на годишна база.
Според данни на глобални консултантски компании гъвкави офиси днес съставляват едва 2% от общия обем налични офис площи в света. Виждате ли потенциал за развитие на този сегмент в следващите години?
Секторът постига бърз растеж, тъй като компаниите не са склонни да се обвързват с дълги наемни договори за традиционните офис пространства и тази тенденция само ще се ускори с очакваното забавяне на световната икономика. Наше неотдавнашно допитване сред 250 главни финансови директори на компании установи, че 80% от анкетираните очакват хибридната работа да им спести значителни разходи, докато подготвят бизнеса си за рецесията, която е очаквана от 90% от тях.
Не е изненадващо, че тези хора мислят така – ако не променят обема на наеманите имоти в момент, когато повече служители работят от разстояние, главните финансови директори ще плащат за слабо използван ресурс, който не прави нищо, за да повиши производителността. А с растящите цени на енергията и инфлационния натиск това става все по-скъпо. Затова очаквано почти всички (97%) от главните финансови директори, участвали в нашето допитване, съобщават, че вече прилагат или смятат да приложат мерки за намаляване на разходите за година с над 10%. 87 на сто от тях твърдят, че смятат хибридната работа за по-достъпен бизнес модел.
Освен това над три четвърти (74%) от главните изпълнителни директори на компании от Fortune 500 са посочили в допитване на списанието, че планират да намалят притежаваните офис площи. А неотдавнашно допитване на американската компания за набиране на служители Robin показва, че съкращенията може да са големи – 60% от ръководителите казват, че планират да намалят притежаваните си офис площи с минимум 50%.
Преминаването към хибриден модел на работа не само отговаря на редица проблеми с разходите, а и повишава производителността, което според мен се дължи на по-големия ангажимент на служителите, работещи по начин, който най-много ги устройва, без всички разходи, стрес и замърсяване при ежедневното пътуване до работа.
От 2002 г. твърдя, че в крайна сметка глобалният капитализъм ще премине към хибриден модел на работа, който дава на хората гъвкавост да вършат работата си когато и където са най-продуктивни. Беше нужно известно време тенденцията да набере инерцията, която очаквах, но сега тя е тук и няма връщане назад. Вече не става въпрос за планове или намерения, хибридната работа променя действията, които главните финансови директори предприемат при управлението на имотите, като половината от участниците в допитването ни казват, че вече са избрали краткосрочни наеми или споделени работни пространства.
Причината е проста – този подход им дава гъвкавостта да разширяват или свиват бизнеса си бързо, без да се ангажират с дълги договори. А по отношение на печалбата това е най-разумното решение – допитване на независимата компания Global Analytics установи неотдавна, че хибридната работа може да спести на организациите средно над 11 хил. долара на служител на година. Смята се, че откакто Cisco премина към хибридна работа преди пет години, компанията е спестила около 500 млн. долара от намаляването на имотите си приблизително наполовина.
Хибридната работа е смятана също от работодателите за много ефективен начин за ангажиране и задържане на най-добрите таланти чрез осигуряване на добър баланс между работа и живот, който много хора търсят. Неотдавнашно допитване установи, че 77% от служителите смятат достъпа до офис близо до дома за задължително условие, когато избират следващата си работа.