Инж. Росен Даскалов е основател, главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на „Син Карс Индъстри“ АД. С него разговаряме за предстоящото увеличение на капитала на компанията и нейните планове за развитие в сферата на електромобилносттта.
Предлагането започва в трудни условия – спад на световните пазари, енергийна криза, растяща инфлация, война. Пазарът не допусна една компания на BEAM по-рано тази година. Какви са очакванията Ви за IPO-то?
Наистина времената са особени и предизвикателството е голямо. Именно енергийната криза и зависимостта на света от природен газ подчертаха, че светът и най-вече Европа трябва да вървят към електрификация, базирана на възобновяеми енергийни източници. Какъв по-благоприятен от този сценарий за сектора на електромобилите?
Потенциалът на сектора е свързан предимно с рестрикциите, заложени в „Зелената сделка“, целящи овладяването на вредните емисии до 2030 г. Да, планът на Европа е амбициозен, но това е необходимо за постигането на осезаем прогрес в кратки срокове.
Очакванията ни относно предлагането са да бъде записана поне половината от предложената емисия, като ще положим усилия да бъде реализиран максималният предложен размер.
Нека уточним какви поръчки точно имате, за какъв брой автомобили, кой модел, за кои пазари и в какъв срок на доставка?
Вече произведохме и доставихме общо 4 автомобила: 2 електромобила в Нидерландия и 2 в Германия.
В момента работим за изпълнение на поръчка за 10 електромобила L CITY за нашия партньор и дилър в Нидерландия. Превозните средства са от модела Carrier, т.е. тип шаси-кабина (без товарно пространство). Именно нашият нидерландски дилър привлече стратегическия партньор, за когото ще доставим 400 бр. L CITY само през 2023 г.
Първоначално заложеният срок за първите 10 автомобила предвиждаше те да бъдат произведени и доставени до края на октомври 2022 г. Работим за изпълнението на поръчката, като постигнахме споразумение срокът да бъде удължен до началото на следващата година.
Както всички в бранша, ние също започнахме да страдаме от нарушените вериги на доставки, но в момента рабoтим към изграждане на 3 алтернативни вериги за всеки компонент. За наша радост намерихме родни производители, които могат да бъдат част от тези доставчици и да подсигурят поне две трети от компонентите в нашия автомобил.
Имаме подписано споразумение и с компанията RAM Europe S.A. за 1 бр. от модела Pickup за Гърция. Те са най-големият производител на леки и тежки сметопреработвателни и сметопочистващи машини на Балканите и един от най-големите участници в сектора на сметопреработването в Европа.
Също така в момента водим преговори с една от най-големите компании в България за доставката на 2 електромобила.
Ще успеете ли да изпълните навреме плановете за производство на 400 автомобила в Русе през 2023 г.?
Това е най-голямото предизвикателство, което стои пред нас. Ще направим всичко възможно да се справим. Ако всичко се случи по планирания от нас начин, това ще бъде моментът, в който ще преминем на следващото ниво.
Какви нови модели планирате за производство и в какви срокове?
Част от екипа ни в момента разработва следващия модел L CITY – Courier, с максимална маса до 3,5 т. За да бъде запълнена предлаганата гама от автомобили, ще разработим и модел с общо тегло до 2 т.
Договорихме използването на съществуваща платформа с електрическо задвижване, разработена от наложен европейски автомобилен производител. По този начин ще бъде спестен много времеви и финансов ресурс за развойна дейност. Върху готовата платформа ще бъдат вградени вече създадените от „Син Карс“ системи, купе и компоненти. Така ще бъде увеличен многократно капацитетът на производството, като към 2030 г. целта е да се доставят 100 автомобила на производствена смяна – или около 100 000 броя автомобила на годишна база.
При изпълнение на поставените цели приходът ще надхвърли 5 млрд. евро на година.
Важно е да отбележим, че тази производствена линия не е включена във финансовия модел, който ще предоставим на потенциалните инвеститори за целите на предстоящото увеличение на капитала.
Като запълним този сегмент, ще започнем да разработваме по-големи превозни средства - за начало малък камион до 8 т. и градски електробус с дължина до 8 метра.
Можете ли да очертаете времеви хоризонт за това?
След преместването на производството на сегашния модел в бъдещия завод в Румъния планът е на всеки 2 години да разработваме нов модел. Това ще се случва в съществуващия R&D център в Русе, а впоследствие производството му да бъде измествано с изграждането на допълнителни мощности в Румъния.
За какви нужди на компанията ще се разпределят средствата от увеличението на капитала в зависимост от това дали ще наберете максимума, или минимума на предлагането?
Приходите от предлагането ще бъдат използвани основно в две направления:
За увеличаване на капацитета на производствената база в Русе, където в момента се произвежда L CITY. Инвестицията е необходима, за да разширим, или на автомобилен език „ramp up“, производството до 600 бр. електромобили годишно (в 3 смени), достигайки приходи от 30 млн. евро. Размерът на планираната инвестиция е около 2,3 млн. евро, като това е основният приоритет при разпределението на набраните средства.
Второ направление е започване ма изграждането на нов завод за електрически превозни средства в Румъния. Първоначално заводът ще има капацитет да произвежда до 3 хил. автомобила годишно (в 3 смени) , достигайки оборот от 150 млн. евро. Размерът на тази инвестиция е около 5,6 млн. евро. На същата площадка ще бъдат инсталирани и мощностите за новите модели на Син Карс, но за тях ще разкрием повече през 2023 г.
На пазара на електромобили конкуренцията се увеличава значително. Големите автомобилни производители, с огромна клиентска база и познаваемост на брандовете им, също ударно ще навлязат на този пазар. Каква е стратегията на компанията за справяне с конкуренцията?
В момента „Зелената сделка“ деформира пазара, като търсенето надвишава многократно предлагането с оглед на това, че 35 млн. електромобила трябва да са в движение по улиците на Европа до 2030 г. Към момента тази бройка е под 2 млн. (за 2021 г. са продадени около 800 хил., като за 2022 г. се очаква сходен брой). Като имаме предвид тази отправна точка, сметката е следната: 33 млн. електромобила трябва да се реализират за 8 години, или около 4 млн. броя на година до 2030 г.
В момента дори всички водещи европейски марки да започнат да произвеждат ударно електромобили (което е технически и юридически невъзможно), тази годишна бройка не може да се постигне през идните 3-4 години. Така че пазар има за всички и към момента правилният въпрос е „кой ще може да сертифицира най-бързо прототипите си и да организира производството и издаването на електромобили към пазара?“, а не „как малките биха се преборили с големите“.
Това, че започнахме развитието в тази посока още през 2019 г. - много по-рано от големите производители, и вече имаме хомологирани автомобил и батерия е ключово конкурентно предимство въпреки огромната финансова мощ, с която те разполагат.
Към момента факторът цена не е водещ, въпреки че ние залагаме изключително на отлични качествени показатели, като се стараем да дадем по-добра цена и по-дълга гаранция от големите.
В този смисъл декември 2026 г. не е ли твърде далечен срок за пускането на завода в Румъния?
Срокът е съобразен с геополитическата обстановка в региона. Също, имайки предвид мащаба на инвестицията, стъпките, които трябва да бъдат направени, и спецификите за инвестиране в сферата на автомобилостроенето, този срок е реалистичен. Предвидена е и известна доза запас в случай на забавяне или влошаване на икономическата обстановка.
Свързани компании: