На 13 октомври за пореден път ще се проведе Tech of Tomorrow - технологичното събитие, което Investor.bg традиционно организира. Как се развива търговията днес е една от темите на четвърото издание на събитието, а Ивайло Рашев е един от участниците, които ще говорят по темата.
Повече информация за изданието и останалите теми може да бъде намерена на сайта на дигиталната стрийминг платформа за събития - Investor Media Pro.
Събитието ще бъде проведено на живо в Hyatt Regency Sofia.
- Г-н Рашев, енергийната ефективност не е нова тема за производителите на домакински уреди. Пазарно проучване на дъщерното дружество на Bosch - BSH за Германия, публикувано по време на изложението IFA, показва, че много клиенти обръщат голямо внимание на потреблението на енергия. Всъщност поведението на купувачите се променя - поне за домакински уреди като хладилници, перални машини и съдомиялни машини, които работят често и продължително време. Докато седем процента от продуктите, продадени през първата половина на 2021 г., все още са постигнали новия клас на енергийна ефективност А, днес делът вече е 14 процента, установи GfK. Променя ли се потребителското поведение и у нас? Имате ли подобни данни за България и региона?
Потребителското поведение се променя и това се дължи на много фактори. Вече дори можем да говорим за тенденции в домакинските уреди по отношение на устойчивостта, защото нагласите на обществото се определят от целите, които са свързани с намаляване на въглеродните емисии и оптималното използване на ресурси. През май т.г. Bosch „Домакински уреди“ България проведе Национално представително проучване „Нагласи към устойчиво домакинство“. То показа, че ниският разход на вода и ток е най-важният фактор за българите при покупката на големи домакински уреди като печка или пералня например. Според 74% от хората на второ място по важност е цената на самия уред. В същото време възможността да се следи консумацията на електроенергия остава най-важната смарт функция за българския потребител. Този показател го изследвахме и през юли 2021 г., когато отново направихме национално представително допитване. Тогава за 18% от българите проследяването на разхода за електроенергия е бил водещ, а през 2022 г. този показател е от най-голямо значение за двойно повече хора - 36 на сто. Това показва, че потребителите взимат все по информирани решения при закупуването на домакински уреди, защото отчитат бъдещите разходи за електроенергия и консумативи. Тази тенденция ще се задълбочи на фона на ръста на цената на електроенергията и цялостната нагласа на обществото за все по устойчив начин на живот.
- Как този засилващ се тренд се отразява на разработваните от производителите технологии (напр. перални машини, които използват алгоритми за определяне на най-ефективната програма за пране, хладилници, които използват водна мъгла, за да запазят храната свежа за по-дълго време, системи за управление на енергията, които пускат уредите, когато слънчевите батерии на покрива осигуряват много електроенергия)?
Реално следването на принципите на кръговата икономика, намаляването на въглеродния отпечатък на производството, както и фокусирането в разработването на все по-енергоспестяващи уреди, са водещи за компанията отдавна и можем обобщено да говорим за устойчиво домакинство. Нещо повече, ние класифицираме процесите в домакинството по този показател и говорим за устойчиво пране например. Това е възможно с i-DOS смарт пералня Bosch, която дава възможност за работа с нисък разход на енергия. Сензорите ѝ автоматично измерват точното количество перилен препарат и вода, необходими за всяко зареждане. Така че никога повече няма да има прекалено много препарат и ненужни цикли на изплакване, с което могат да се спестят до 10 литра вода на цикъл. Същото мога да кажа и за смартсъдомиялните, които сушат съдовете с по-малко ток, понеже имат система за сушене със зеолит, минерал с много добра топлопроводимост, което им дава енергоустойчиво предимство.
Не на последно място смартуредите дават възможност за дистанционна диагностика и контрол на техническото им състояние, с което се увеличава времето за тяхното използване. Те имат по-дълъг жизнен цикъл, което е в синхрон с кръговата икономика.
Една от целите на Bosch е до 2030 г. 95% от използваните материали в производството да бъдат преработвани, а повече от 50% от използваните материали вече да са рециклирани. Ето това е устойчиво производство, което ще доведе до намаляване на въглеродния отпечатък с 15%. Глобалното послание на компанията, свързано с устойчивостта, е, че опазването на околната среда и социално отговорните решения не са пречка за икономическия успех, а са условия за неговото постигане. Убеден съм, че устойчивите практики на компаниите са условие за успешен бизнес и тези, които ги прилагат ще останат трайно на пазара.
- В някои случаи и простите мерки могат да свършат работа. Някои производители въвеждат в своето приложение преглед, който показва потреблението на свързаните уреди. Наясно ли са, според Вас, потребителите колко лесно може да се пести енергия? Какво може да се направи за „образоването им“?
Смятам, че пестенето не само на енергия, но и на ресурси е цел на потребителите и те правят всичко възможно, за да го постигнат. Това показва и проучването ни, за което споменах преди малко. То показа, че терминът „устойчиво домакинство“ се разбира правилно от 2/3 от хората. Най-често в ежедневието си, свързано с устойчивия начин на живот, 40% от българите определят това, че не изхвърлят храна и пазаруват толкова, колкото потребяват. Домакински уреди с нисък разход на енергия или вода използват 23% от запитаните. Това показва, че близо всеки четвърти българин вече живее в устойчиво домакинство. За това смятам, че хората са доста наясно с устойчивото потребление и вече изискват и търсят все повече възможности да го реализират.
Ние предлагаме цели серии с „умни“ уреди, които се обединяват в общо приложение „Home Connect“. То дава възможност на клиентите ни да управляват не само дейностите си в домакинството, но и да следят лесно разходите за енергия и консумативи. Така ние от Bosch даваме все повече решения на хората, с които да пестят ресурси, средства и в замяна да получават удобство и свободно време. Устойчивостта е важна повече днес, за да имаме добро бъдеще.
- През последните две години голям проблем при производителите представляват нарушените вериги на доставки и дефицитът на чипове. На фона на увеличените инвестиции в заводи (въпреки че са нужни години, за да заработят) отчита ли се смекчаване на дефицита?
Прекъсванията на веригите за доставки се наблюдават в три основни направления – прекъсване на производствата, на пазарите и физическата логистика за доставката им. След първоначалните проблеми в началото на годината компаниите предприеха сериозни мерки, за да диверсифицират доставките и производствата на компоненти, платки и чипове. Това не би могло да стане много бързо, но са предприети редица стъпки. В сферата на домакинските уреди ние преминахме трудния период и вече доставките са близки до нивата от преди пандемията.
- Умните домове също са тенденция, която навлиза все по-широко и у нас. Как се развива интересът през последните години? Мнозина сравняват умния дом с "обикновения", съпоставяйки ги с електромобил спрямо такъв с двигател с вътрешно горене. С колко се оскъпява умният дом спрямо конвенционалния? Как се изплаща инвестицията във времето?
Умният дом не би бил възможен без умно домакинство, което пък е свързано с умните домакински уреди. Всичко това дава добавена стойност на потребителите, която е свързана с малко усилия да получат максимум ефективност, не само по отношение на качеството, но и по отношение на отделеното време, разход на ресурси и управлението на всички уреди. Всички тези ползи са инвестиция, която реално се изплаща във времето. И нещо повече, устойчивото смарт домакинство е тренд, който ще се развива все повече в следващите години. Не е далеч времето, в което умните уреди ще заменят изцяло традиционните.