Повишаването на цените от страна на мобилните оператори, което се случва всяка година и е „почти едновременно“, е крайно обезпокоително, твърди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова в съобщение до медиите.
По думите ѝ вдигането на цените, целящо единствено по-голяма печалба, поставя потребителите в безизходица или в пълна невъзможност да получат достъп до мобилните услуги на телекомите.
Изявлението се появи в момент, в който един от телекомуникационните оператори – Vivacom, обяви, че увеличава месечния абонамент на потребителите на своите мобилни гласови услуги, мобилни услуги за мобилен интернет и фиксирани интернет услуги с 2 лева без ДДС. За бизнес клиентите, ползващи тези услуги, увеличението е с 1 лев без ДДС. Крайните потребители на фиксирани гласови услуги и фиксирани телевизионни услуги също получават 2 лева повишение без ДДС, като за бизнес клиентите то е с лев без ДДС.
„В случай че имате нова услуга или преподписана съществуваща услуга с нов срок по договор, подписан след 1 декември 2024 г. включително, то тя няма да подлежи на промяна“, гласи още съобщението на компанията.
Промените в месечните такси на Vivacom ще бъдат отразени в във фактурите, издадени на и след 8 февруари тази година, в зависимост от отчетната дата на всеки конкретен потребител, допълва информацията в сайта.
„В периода до 7 февруари 2025 г. включително всички наши клиенти на услуги, чиито цени подлежат на изменение, имат право да прекратят договора си за тези използвани основни услуги, без това да носи допълнителни санкции за тях“, посочват от Vivacom.
В съобщенията, получени от потребителите чрез SMS и имейл, не се посочват причини за повишението на цените.
„На фона на тежката икономическа ситуация, считам това поведение за абсолютна незаинтересованост относно финансовото и физическото оцеляване на хората. Проблемът е голям и засяга цялото общество, без значение на възрастта и социалното положение“, категорична е Филипова.
Според нея ситуацията с повишенията на цените е прераснала в криза, която е в ръцете на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
„Ако КРС съвместно с КЗК преценят, че операторите, разгледани съвкупно, оказват значително въздействие върху цените на дребно на пазара на електронни съобщителни услуги, КРС би могла да осъществява контрол върху цените на дребно, докато е необходимо. Защитавайки изцяло интересите на потребителите, КЗП ще съдейства на двете институции, съобразно законовите си правомощия“, посочва Филипова.
По думите ѝ е възможно да се предвиди за срока на договора цената да не бъде променяна едностранно от оператора, освен ако няма сериозни икономически причини за това.
Investor.bg изпрати запитване до А1 България дали телекомът планира подобно увеличение на цените и все още очаква отговор от компанията.
Припомняме, че през есента Филипова издаде заповед, задължаваща мобилните оператори да не могат да начисляват други неустойки освен трите стандартни месечни вноски при прекратяване на договор. Тогава и трите оператора обжалваха заповедта. Наскоро Върховният административен съд потвърди законността на предварителното изпълнение на заповедта на Мария Филипова, с която се забраняват неустойки в договорите на клиентите на Vivacom у нас.