Мобилните оператори са направили доброволни редакции на клаузите за неустойки при предсрочно прекратяване на договорите си, става ясно от съобщение от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Комисията е приела, че предложените промени са съобразени с отправените от нея препоръки.
Въвежда се лимит за неустойките при предсрочно прекратяване на договора до три стандартни месечни такси.
Така коригираните клаузи премахват задължението на абонатите да възстановяват под формата на неустойки предоставените от страна на операторите „отстъпки“ от цените на месечни абонаменти и от цените на закупени в брой или на лизинг крайни устройства. Правото на операторите да претендират възстановяването на отстъпки ще се отнася само за част от реално предоставените отстъпки, а не за предстоящи или бъдещи такива, каквато възможност има в старите текстове, посочват от КЗП.
Коригираните клаузи ще се прилагат за всички действащи договори, считано от датата на влизане в сила на промените, при спазване на сроковете съгласно Закона за електронните съобщения. Те обаче няма да важат за договорите, прекратени преди влизане в сила на промените.
КЗП напомня издадените от председателя на Комисията Мария Филипова заповеди, с които забранява на операторите да изискват от потребителите заплащане на повече от една неустойка или да изискват заплащане на неустойки в по-висок размер от уговорения максимален праг на неустойката при предсрочното прекратяване на договорите по вина или инициатива на потребителите.
Заповедта от началото на септември мобилните оператори да не могат да начисляват други неустойки освен три стандартни месечни вноски при прекратяване на договор, беше обжалвана от трите мобилни оператора. След като Административният съд се произнесе по две от делата и отмени предварителното изпълнение на заповедта, се очакваше решението и на Върховния съд. В началото на ноември ВАС отмени забраната и „Йеттел България“ да прилага „агресивна нелоялна търговска практика“ в случаите, в които има предсрочно прекратяване на договора по желание или по вина на потребител.