Върховният административен съд (ВАС) отмени окончателно допуснатото от председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗК) Мария Филипова предварително изпълнение на заповед, с която забрани на „Йеттел България“ ЕАД да прилага агресивна нелоялна търговска практика в случаите, в които има предсрочно прекратяване на договора по желание или по вина на потребител, съобщават от Комисията за защита на потребителите.
Заповедта от септември тази година не позволява на телекомуникационните оператори в България да начисляват други неустойки на потребителите, освен стандартните три месечни вноски, които се плащат за прекратяване на договор.
Повод да се стигне до решението бяха редица сигнали от потребители до Комисията за защита на потребителите, че при предсрочно погасяване на договор с телеком, се начисляват не само таксите за три месеца, но и допълнително се начислява неустойка за предоставени отстъпки от цените на закупени крайни устройства, както и неустойка за предоставени отстъпки от месечните такси.
По-рано Филипова коментира, че голяма част от потребителите отказват да сменят оператора си, след като установят колко трябва да платят, за да прекратят договора. Според нея това нарушава правото на избор на потребителите да решат с кой от телекомите да се обвържат, предаде БТА през септември.
Тогава Административният съд се произнесе по две от делата, като се очакваше решението на Върховния съд.
Определението на ВАС е подписано с особено мнение от съдия Найденова, в което се посочват изложените в административния акт от Мария Филипова доводи за необходимостта от преустановяване на тази практика в най-кратък срок. Това е нужно, за да се защитят финансовите и икономическите интереси на потребителите на мобилни услуги, сред които попадат пенсионери, деца, ученици, социално слаби и безработни.