България и Балканите са доста по-атрактивен за стартиращите компании регион с по-нисък праг за достъп до финансиране, отколкото е в Западна Европа. Това каза Теодор Павлов, предприемач и съосновател на Ideon, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Според него водещите компании осъзнават нуждата от поощряване на фирми, които искат да се занимават с иновативни бизнес начинания, но все още всички събития са съсредоточени в големите градове и особено в София. Павлов отбеляза, че хората, които развиват продукт в България са много облагодетелствани от факта, че инвестиционните компании в България и на Балканския полуостров поощряват това и доста активно гледат за подобни инвестиции. Според него това прави региона и тази дейност по-атрактивни за стартиращите компании, като определя и прага за достъп до финансиране като по-нисък, отколкото е в Западна Европа в момента.
Ideon е българска иновативна платформа, свързана с изкуствен интелект, базирана на концепцията за визуално мислене, която е специфично насочена към бизнеса с цел да адресира разрешаването на проблеми и препятствия, които компаниите имат, обясни Павлов. „В момента сме се насочили по-конкретно към маркетинг и екипите за продажби“, каза още той и допълни, че компанията се прицелва в малкия и среден бизнес.
„Визуално мислене има множество идеи за това какво точно трябва да представлява. Ако си представим как бихме визуализирали и организирали свои мисли на хартия или на т.нар. дигитални бели дъски, на които хората свързват идеите си и начина, по който са стигнали до тях, за да разрешат някакъв проблем или да бъдат креативни“, каза Павлов.
Сред съществуващите до момента платформи има доста такива, които са добре познати, представляват дигитална бяла дъска с множество инструменти, които екипите използват за т.нар. брейнсторминг сесии и идеята е да разрешават проблеми, да оптимизират процеси и т.н., каза предприемачът. С неговия екип обаче са идентифицирали три основни проблема на вече съществуващите платформи.
„Първият е с прекалената свобода, която съществува там. Разговорът става хаотичен и води до ниско качество на резултатите, което се отразява и на бизнеса. Второ - липсва праволинен процес. Сложени сме в едно пространство, имаме хаос – хората се надвикват, всеки казва, че неговата идея е по-добра и няма никакъв праволинеен процес, който да осигури реалния резултат в края“, каза той.
Третият проблем е, че много трудно могат да се изкарат резултатите от тази дигитална бяла дъска, добави събеседникът. „Няма начин да предоставим резултатите например на мениджъра си, без директно да му се обадим“, каза той.
За момента компанията разчита на собствени средства, като е в търсене на инвеститори. Бих казал, че особено в стартъп сферата доста по-трудно получаваме инвестиции, каза Павлов. Той посочи, че ситуацията във Великобритания е по-сложна, но са получили интерес от българска фирма, което им е дало знак, че в България и на Балканите има фирми с интерес.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ може да гледате тук.