United Group, водещ инвеститор в медийната и телеком индустрия в региона и в България, ще вложи още 600 милиона евро у нас до 2026 година. Това заяви главният изпълнителен директор на собственика на „Виваком“ и „Нова Броудкастинг Груп“, Виктория Боклаг, в интервю за „Капитал“. До момента групата е инвестирала почти 3,6 млрд. лева за придобивания и различни стратегически инициативи в страната. Общата инвестиция на United Group в България ще достигне 4,8 милиарда лева.
„Изградихме най-голямата 5G мрежа в България, която даде достъп до високоскоростна връзка на близо 80% от населението. Започнахме изграждането и предлагането на 10GIGA оптична мрежа, при това във възможно най-необходимия за хората момент - по време на пандемията от Covid-19. Към днешна дата 10GIGA оптичната ни мрежа достига до близо половин милион домакинства, а общият брой на домовете, които имат достъп до свързаност от следващо поколение, е над 1.4 млн., като продължаваме с разрастването на мрежата“, казва Боклаг в интервюто.
Плановете на United Group са да продължи инвестициите в покритие и капацитет на мобилната и оптичната мрежи в България, но също така и в качествени продукти, базирани на най-новите технологии - като например високоскоростния 5G домашен интернет, лансиран само преди седмица.
„Продължаваме да създаваме нови продукти в рамките на United Cloud - собствения иновационен център на United Group. Това е един от най-големите центрове в региона и в момента работи по откриването на офис в България. EON е един от продуктите, разработени от United Cloud, който беше лансиран успешно на всички пазари, където работи UG. Полагаме и сериозни усилия в сферата на информационните технологии с цел да подобрим и да оптимизираме преживяването на потребителите във всяка точка на контакт с нас с помощта на дигитални инструменти и нови технологии“, допълва Виктория Боклаг.
Бизнесът на групата се е утроил през последните три години. В резултат на органичния растеж и сливанията и придобиванията приходите на United Group са нараснали от 742 млн. евро през 2019 г. до над 2,5 млрд. евро през 2022 г. Печалбата е увеличена от 316 млн. евро през 2019 г. на над 1 млрд. евро.
„Само за последните три години се трансформирахме напълно от регионален бизнес във водещия играч в Югоизточна Европа“, коментира Боклаг. Освен „Виваком“ и „Нова ТВ“ в България, компанията купи Tele2 и Optima Telekom в Хърватия, Nova и Wind в Гърция, както и още 20 малки и средни компании в региона. В Гърция вече е в ход мащабен проект за 2 млрд. евро, който в рамките на пет години ще подобри телекомуникационната инфраструктура в страната и ще даде тласък на дигиталната ѝ трансформация.
В България, приходите на компанията през 2022 г. са нараснали с близо 9% на годишна база, над средните темпове на растеж на пазара. Боклаг подчертава в интервюто, че независимо от бързото темпо, с което се разраства на нови пазари през последните години, групата остава силно фокусирана върху изпълнението на новите си стратегии в България, Хърватия и Гърция.
Дейностите, свързани със сливания и придобивания, са финансирани основно чрез пазара на облигации, а инвестиционните програми - с вътрешни парични потоци и оборотно финансиране. А за естественото намаляване на дълга работи и отделянето и монетизацията на телекомуникационните кули на групата – процес, който започна по модела на големите телекоми в Европа. В същото време собствеността върху активното оборудване, както и дизайнът и качеството на обслужването, ще останат под контрола на групата.
Въпреки че United Group отпусна заем на новия собственик на „Булсатком“, а след това купи част от фиксираната мрежа на сателитния оператор, „Виваком“ и „Булсатком“ силно се конкурират за абонати.
„В телекомуникационната индустрия е често срещано операторите да използват взаимно инфраструктурата си. Например A1 често използва каналната мрежа на „Виваком“, за да разгръща фиксираната си мрежа. Доставчиците на мобилни услуги често използват взаимно кулите си. Регулаторните органи стимулират и окуражават споделянето на инфраструктура“, уточнява Боклаг.
От групата не очакват Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която проверява сделката с „Булсатком“ след сигнал на конкурентите на „Виваком“, да установи каквито и да е нарушения.
След придобиването на „Виваком“ през 2020 г. UG купи два доставчика - Net1 в София и N3 в Пловдив. Общият дял на тези оператори е под 2% на пазара на платена телевизия и под 4% на този за широколентов интернет. След обжалване от конкурент, КЗК разглежда и сделката за придобиване на Networx от „Виваком“.
United Group заявява и сериозни позиции в устойчивото развитие. Според Виктория Боклаг, телекомуникационната и медийната индустрия влияят върху климатичните промени, затова UG работи, за да е въглеродно неутрална до 2040 г. „През следващия месец планираме да обявим мащабна инициатива, свързана с устойчиво развитие“, повдига завесата тя.