Сделката за придобиването на СТЕМО - един от най-големите български системни интегратори, помага на българското подразделение на австрийския телеком A1 Telekom Austria Group да отчете най-бързо растящите приходи в рамките на групата. Общите приходи на българското звено се увеличават с 14,1% до 165,3 млн. евро спрямо същия период на 2021 г. Това е най-бързият ръст сред всички пазари, на които австрийската компания присъства.
В родната си Австрия растежът е от едва 4,5%, а най-слаб е той в Северна Македония – с 4,1%. Все пак операторът отчита нарастване на показателя на всички свои пазари, а средният ръст е със 7,1%. В България обаче има еднократен ефект - 5,3 млн. евро от увеличението на приходите на българското звено се дължат на сделката за СТЕМО.
Приходите от услуги в страната нарастват с 12% до 127,6 млн. евро.
Оперативните разходи също нарастват най-вече поради почти двойно по-високите разходи за електроенергия, разходи за лицензи, съдържание и придобиването на СТЕМО. Те отчитат ръст от 10,7% до 97 млн. евро.
Като резултат от ръста на приходите от услуги и доброто управление на разходите, печалбата преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) се увеличава с 11 млн. евро (19,4%) до общо 67,9 млн. евро, като СТЕМО допринася с 0,4 млн. евро.
Повишението на приходите от услуги се дължи на ръст на фиксирания и мобилния сегмент, както и на ICT бизнес услугите на А1. Дигиталните бизнес решения отчитат силни резултати, постигнати основно благодарение на услугите за киберсигурност и системна интеграция, IoT и IT решения.
Фиксираните услуги продължават да растат и през това тримесечие с увеличение от 18,1% до 44,8 млн. евро, най-вече поради търсенето на фиксиран интернет с по-високи скорости и увеличение на клиентска база. Общият брой клиенти на фиксирани услуги нараства с 5,1% до 1,158.9 хил., а най-голямо е увеличението при клиентите на ТВ услуги – 7,6%.
През третото тримесечие А1 България отново има стабилно представяне в мобилния сегмент благодарение на инвестициите в разширяване на покритието на 5G ULTRA мрежата на телекома, която вече обхваща почти всички населени места с над 3 хил. души население и предлага гигабитови скорости на потребителите. Търсенето на плановете с включени безкрайни минути и мегабайти Unlimited и домашният интернет през мобилна мрежа Net Box са основните фактори за увеличението на приходите от 8,9% до 82,8 млн. евро.
Приходите от устройства също се увеличават – с 14,4%, като достигат 33,9 млн. евро.
През първите девет месеца на 2022 г. общите приходи нарастват със 7,5% до 453,6 млн. евро спрямо същия период на 2021 г. Приходите от услуги се увеличават с 11% до 364 млн. евро, като това се дължи както на ръста на фиксираните (16,4%), така и на мобилните услуги (8,4% ).
„А1 България“ отбелязва солиден ръст на печалбата преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) от 13,5% до 190,5 млн. евро за първите девет месеца на годината спрямо същия период на миналата година.
Общите приходи на целия концерн нарастват за третото тримесечие със 7,2%, като приходите от услуги нарастват на всички пазари. Компанията отчита силни продажби на оборудване, стимулирани от еднократна сделка с голям клиент в Австрия, но периодът се характеризира и с нарастващ натиск от разходите за електроенергия. Груповата EBITDA преди преструктуриране е с ръст от 4,9%, тъй като продължаващият ръст на приходите от услуги компенсира нарастващите разходи.
„През третото тримесечие на 2022 г. продължихме по пътя си на растеж и постигнахме ръст както на приходите (+7,2%), така и на EBITDA преди разходите за преструктуриране (+4,9%). Нетната печалба за третото тримесечие на 2022 г. се увеличи от 181 млн. евро на 205 млн. евро“, казва Томас Арнолднер, главен изпълнителен директор на A1 Telekom Austria Group.
За добрия резултат допринесоха силното търсене на продукти с висока производителност, успешните мерки за повишаване на продажбите, положителните ефекти от роуминга, както и благоприятното развитие на валутните курсове. Въпреки това високата инфлация, и по-специално рязкото покачване на разходите за енергия, представляват сериозно предизвикателство за компанията. В тази все по-трудна макроикономическа среда е важно да се предприемат подходящи мерки за противодействие, се казва в прессъобщението, съпровождащо отчета.
Положителен ефект е дошъл от неотдавнашното дерегулиране в Австрия. Това дава възможност на концерна да разшири оптичната мрежа още по-бързо и по-ефективно. Чрез партньорствата с вече около 20 доставчика в цяла Австрия компанията изгражда оптична мрежа, която може да се използва по-добре и да се експлоатира по-икономично.
„Приходите от услуги се увеличиха с 5,5% през третото тримесечие с ръст на всички пазари. Клиентите на мобилни услуги нараснаха с 4,6%, клиентите на Internet@home - с 5,0%, а приходите от абонат - с 1,7%. Този добър резултат е постигнат в условията на все по-трудна макроикономическа среда. В резултат на това въведохме мерки за ефективност, за да смекчим увеличението на разходите и да приложим успешно стратегията си“, казва от своя страна Алехандро Платер, главен оперативен директор на A1 Telekom Austria Group.
Като цяло по-високите капиталови разходи се дължат главно на увеличените дейности по въвеждане на оптични кабели и 5G в Австрия, пояснява още Платер.