Да бъде вълк единак е най-краткият път към бърнаут за предприемача. Това каза д-р Юлика Новкова, бизнес психолог, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Няма бизнес, който може да съществува в изолация. Няма бизнес, който не търси допирни точки с научни или други звена, да се облагодетелства от това, което вече някой друг е постигнал, каза тя.
Според Новкова българските предприемачи много бързо прегарят, защото изграждането на бизнес изисква решаване на много и много сложни задачи. Същевременно икономиката е и доверие и това отнема време и изисква натрупване на опит, каза Юлика Новкова. Млад човек няма как да има такъв опит.
„Много ми се иска младите хора да търсят себеподобни, от които да се учат“, каза тя.
„Има тенденция, че съвременният млад успешен предприемач трябва да знае всичко много бързо. Аз я намирам за много токсична и промотирам друго: намери други хора, вече са по-добри от теб, горят в това, което на теб ти куца, кради знания, сдружавай се, делегирай, комуникирай, бъди уязвим…", каза тя. Новкова допълни, че тогава човек може да бъде спокоен, че процесът върви и задачите се решават, и може да си даде време за страсти и хобита. Именно това за нея е важно за откриването на креативни решения.
Новкова коментира и работната среда. Има предприемачи, които никога не са готови да поставят комерсиалната цел над нуждите на хората, които работят за създаването ѝ. Има и такива хора, които винаги ще го правят. Всеки предприемач има право да избира от кой тип да бъде, но и хората, които работят за тях имат право да избират дали да бъдат включвани в такива проекти, които роботизират хората, карат ги да забравят кои са, за да произвеждат, каза още тя.
„Темата за успеха за това е толкова важна, защото можем да се запитаме например дали си успял ако пазиш околната среда, но интоксикираш околната среда на хората, които работят за теб – ако отнемаш на хората свобода, време и енергия, така че те да не бъдат нищо повече от производствен ресурс“, каза още тя.
Един млад човек първо изучава себе си и своята идея за бизнеса. Но излезе ли тази идея от него, тя вече не принадлежи само на него и има свой живот, обясни психологът. „Психологията сама по себе си е философия на живота. Бизнес идеята започва да работи за теб, когато се самоопределиш и разбереш какво можеш и да не можеш. Съвременните предприемачи са много податливи на съвременните тенденции, на многото информация, че те не си дават лично пространство да работят с тази информация и да я направят своя. Да си зададат въпроса: „Това сега работи ли за мен? Защо ще работи?“, каза още тя.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.