Разработващият генеративен изкуствен интелект унгарски стартъп Colossyan привлече 5 млн. долара в кръг на финансиране, воден от българската компания за рисков капитал LAUNCHub Ventures и подкрепен от лондонския инвеститор в образователни проекти Emerge Education, съобщи българският фонд.
Кръгът финансира основния продукт на компанията Colossyan Creator, който превръща написан текст във видео с реални хора и автоматично превежда на над 30 езика, включително и български. Използвайки генеративен изкуствен интелект (Generative AI), платформата съкращава времето за видео продукция и превода на различни езици от 2-3 седмици до под 30 минути, като спестява значителни средства и време на преподаватели и корпоративни обучителни екипи. Един видео инструктаж може да бъде генериран за минути с готовo текстово съдържание и избор на виртуален персонаж, който убедително изговаря текста с жестове, мимики и емоция.
Сред около 400-те клиента на унгарската фирма в 46 държави са P&G, HP, BMW и BASF. Colossyan Creator бе пуснат на пазара през май 2022 г. и бързо се превърна в търсена платформа за превръщане на текст във видео. В резултат на това компанията отбелязва значително увеличение на приходите с ръст от над 30% месец за месец.
Обучителните видеа и образователните видеоклипове се радваха на значителен интерес по време на пандемията. Решението на Colossyan намалява времето и разходите за внедряване на видео при вътрешнофирмени обучения и други образователни цели. А видеата разнообразяват обучителните средства и значително повишават анагажираността към материала.
Всъщност приложението на технологията може да бъде най-широко. Така например управата на австрийския град Линц използва платформата за разгласяване на ваксинационната си кампания сред жителите на града, като я превежда на 12 езика.
„Интересът от страна на ползвателите и разнообразието от приложения на нашата платформа е невероятно. Получаваме постоянно заявки за допълнителни функции, които те биха искали да бъдат разработени. С тази нова инвестиция ще можем да направим точно това“, казва Доминик Ковач, главен изпълнителен директор на Colossyan, цитиран в прессъобщение.
Първоначално наречена Defudger, разработката на Colossyan е създадена, за да засича съдържание, генерирано от изкуствен интелект. Екипът разпознава потенциала на технологията си да подобрява директно качеството на генерираното от изкуствен интелект съдържание, а обратната връзка за ранните прототипи е толкова окуражаваща, че компанията се пренасочва към създаване на образователно съдържание.
„Colossyan има потенциала да предефинира начина на работа на професионалистите в обучението чрез Generative AI с по-висока ефективност и със засилване на ангажираността със съдържанието“, отбеляза Станислав Сираков, генерален партньор в LAUNCHub Ventures, който ръководи кръга на финансиране. „Впечатляващият растеж на компанията, глобалните клиенти и компетентността на екипа допринасят за убедеността в успеха на компанията“.
Средствата ще се вложат за разширяване на инженерните и изследователските екипи. Colossyan също така планира да разкрие офиси в Лондон и Ню Йорк за обслужване на клиентите в Европа и Северна Америка. По-рано унгарският стартъп осъществи два кръга на финансиране – през юли 2021 г. и през ноември 2022 г. Сред инвеститорите са Day One Capital, Oktogon Ventures.
Глобалният пазар на корпоративни обучения се оценява на 345,56 млрд. долара през 2021 г. и се очаква да нарасне до 493,32 млрд. долара през 2028 г. по данни на SkyQuest Technology Consulting.
Междувременно румънският стартъп Veridion (известен преди като Soleadify) се похвали с привличане на финансиране в начален кръг на стойност 6 млн. долара, за да разшири дейността си в САЩ и да доразвие технологията си за изкуствен интелект. Компанията набра инвестирането именно от LAUNCHub Ventures, OTB Ventures, Underline Ventures и съществуващите инвеститори Day One Capital и GapMinder Venture Partners.
493,32 млрд. долара |
може да достигне обемът на пазара на корпоративни обучения през 2028 г. |
Румънският стартъп заяви, че планира да продължи да изгражда своя американски отпечатък, като открие офис в Ню Йорк през 2023 г. Той обясни също така, че промяната на името „има за цел да подчертае уникалната позиция на компанията на пазара, нейния ангажимент да бъде единен източник на истина и да отрази амбициозните планове на компанията за бъдещ растеж“.
Veridion е доставчик на данни от новото време, който е специализиран във фирмографските данни. Компанията поддържа ежеседмично актуализирана база данни с над 80 милиона фирмени профила. Нейните данни обхващат всеки аспект на бизнеса - от идентификация, местоположение и класификация до предлагане на продукти, теми, свързани с ESG, и др.
Veridion използва силата на изкуствения интелект, за да „революционизира големите данни и да обхване милиарди уебстраници всяка седмица, за да изгради и поддържа изключително точна, глобална, почти в реално време, единствена по рода си база данни с данни за компании. Според прессъобщението това е една от първите компании, които внедряват изкуствен интелект в такъв мащаб за придобиване на данни, което я отличава от традиционните играчи на пазара на фирмографски данни, които купуват данни от правителствени регистри, както и от обикновените алтернативни доставчици на данни, които използват уебскрепинг.
Фирмографските данни са информация, която може да се използва за категоризиране на организациите по множество данни, като например бизнес дейност, предлагани продукти или услуги, местоположение, служители, индустрия, предлагани технологии и т.н.
Пазарът на фирмените данни, в който оперира Veridion, е известен още като пазар на бизнес информация и се оценява на 211 млрд. долара през 2022 г., а до 2027 г. се очаква да нарасне до 291 млрд. долара, като новите технологии като изкуственият интелект представляват промяна на играта. Според проучването на Gartner за пазара на качеството на данните, цитирано от Veridion, средното финансово въздействие на лошите данни върху организациите през 2022 г. се оценява на около 12,9 млн. долара годишно.
211 млрд. долара |
достига пазарът на фирмените данни през 2022 г. |
През 2022 г. Veridion отчита стабилни нива на растеж, с над 3 пъти увеличение на периодичните приходи и нулев отлив на клиенти. Сред най-големите клиенти са консултантски компании, една от най-големите глобални застрахователни технологични платформи, платформи за обществени поръчки и компании за пазарна информация.
През 2020 г. Veridion (тогава Soleadify) си осигури 1,5 млн. долара начално финансиране от европейски венчър фондове. Общото финансиране на румънския стартъп възлиза на 7,5 млн. долара.