fallback

Махмурлукът след финтех партито застигна Wall Street

Големите компании харчеха лудо за бизнеси, обещаващи нови начини за плащания или управление на пари - и сега осъзнават колко много са платили

09:48 | 26.02.23 г.

През последните няколко години рисковите инвеститори и гигантите от Wall Street плащаха зашеметяващи цени за компании, които обещаваха нови начини за банкиране, кредитиране или купуване на застраховки. През 2021 г. световните разходи за финтех компаниите достигнаха връх от 139,8 млрд. долара, почти тройно повече на годишна база, посочва консултантската компания CB Insights.

През 2022 г. обаче тези пари пресъхнаха с настъпването на по-широк мечи пазар. А на фона на резкия спад на финтех оценките някои големи играчи признават, че са платили твърде много, пише Bloomberg.

Prudential Financial например похарчи сериозно за компании в т.нар. insuretech – финансово-застрахователни компании. През 2019 г. тя плати 2,35 млрд. долара за Assurance IQ – дигитална компания на по-малко от 5 години. Assurance предложи на Prudential онлайн платформа, с която да продава застраховки живот, здравни и автомобилни застраховки.

„Това, което видяхме при Assurance, беше силно мащабируем, бързо разширяващ се бизнес, насочен пряко към потребителите“, с ниски фиксирани разходи, коментира по онова време Андрю Съливан, тогавашният ръководител на американския бизнес на Prudential.

Подразделението обаче не успява да излезе на печалба чак до последното тримесечие, а Prudential отписа почти 2 млрд. долара от инвестицията си като загуба. В началото на февруари, след като отписа поредната сума от печалбата си заради сделката, главният изпълнителен директор Чарли Лоурей каза, че застрахователят остава с Assurance, но има слаб интерес към придобиването на други стартъпи.

„Те вероятно бяха твърде оптимистично настроени“, казва Майкъл Уорд, анализатор в Citigroup, който покрива Prudential. Колкото до по-широкия финтех пазар, „човек може да го определи като балон, който се наду и след това спадна“, допълва той. „Не се спука по начин, по който иновативните идеи, които тези бизнеси са измислили, да не са били добре приети“.

Някои идеи обаче може да не са били толкова иновативни, колкото изглеждаха първоначално. Покупката на JPMorgan Chase & Co на сайта за колежанско финансово планиране Frank за 175 млн. долара през 2021 г. се оказа по-лошо от просто разочароващо придобиване – банката твърди, че е била жертва на измама. Сайтът бе спрян и банката съди основателя на Frank Чарли Джаеис, заявявайки, че стартъпът е твърдяла, че има над 4 млн. потребители, когато всъщност е имало по-малко от 300 хиляди.

Главният изпълнителен директор на JPMorgan Джейми Даймън нарече сделката „огромна грешка“. Джавис, който съди JPMorgan за юридически разходи, отхвърля обвиненията на банката. JPMorgan е отказала коментар, а адвокатът на Джавис не е отговорил на имейл с искане за такъв.

Бъркотията с Frank е непривична, но сделката се случи в момент, когато големите банки и други финансови компании гледаха през рамо, страхувайки се от следващото парвеню, което може да се възползва от по-младите и по-технически навлезли потребителите, да установи отношения и в крайна сметка да открадне от потребителската база на Wall Street. JPMorgan например инвестира и в платформа за препоръки на ресторанти и пое дял в бразилска дигитална банка.

В среда на ултраниски лихвени проценти рисковият капитал се излизваш към финтех сектора и повиши цената на сделките. Не много дълго преди Prudential да купи Assurance Softbank Group поведе кръг от финансиране за 300 млн. долара за компанията за онлайн застраховане Lemonade, оценявайки я на около 2 млрд. долара. По-късно Lemonade листна акциите си на борсата и сега има пазарна капитализация от 1,15 млрд. долара.

Нарастващите оценки се виждаха и в сделки между по-установени бизнеси. Fidelity National Information Services (FIS) – базиран в САЩ доставчик на финансови технологии на банки и компании, през 2019 г. плати над 14 млрд. долара за глобалната компания за обработка на плащания Worldpay. Сделката бе разглеждана като начин да се съчетаят силните страни на компаниите в момент, когато конкуренцията се засилваше. Почти четири години по-късно обаче компаниите се разделят, а FIS наскоро отписа 17,6 млрд. долара заради придобиването.

Миналата година донесе рязка корекция за финтех сектора, както и на технологични гиганти като Amazon.com, Meta Platforms и Netflix. Ранният етап на пандемията бе благодат за онлайн компаниите, тъй като потребителите прекарваха много време на дивана – и онлайн – и често имаха висока покупателна сила. Тогава ограниченията бяха разхлабени, икономиката започна да се връща към нормалното – бизнесът може и още да е добър, но невинаги отговаря на нажежените очаквания на инвеститорите.

Stripe, чийто софтуер позволява на търговците да приемат плащания онлайн и лично, отчете забавяне в ръста на обема на плащанията от 60% през 2021 г. до 25% през 2022 г. Компанията, която не се търгува на борсата, води разговори за финансиране, които може да я оценят на около 55 млрд. долара преди капиталовата инжекция спрямо оценка от 95 млрд. долара през 2021 г.

В кръг от финансиране миналата от миналото лято оценката на шведската компания за услуги тип „купи сега, плати по-късно“ Klarna Bank се срина с 85% на годишна база. Dave – услуга за мобилно банкиране, която листна акциите си чрез компания със специална цел на придобиване, отчете срив в цената на акциите с над 94% през изминалата година.

Оценките на финтех компаниите не получиха каквото и да е помощ от регулаторите във Вашингтон, които издадоха серия от предупреждения и нови правила, които може да ограничат растежа на нови дружества. Службата за валутен контрол на САЩ например издаде насоки, заявявайки, че може да наложи по-големи глоби на малки банки, ако финтех партньорите им навредят на много потребителите, и създаде специален отдел, който да следи сектора. (Финтех компаниите, предлагащи банкови услуги, често не са банки сами по себе си, но може да сключват договори с малки или регионални кредитори, за да предлагат сметки със застраховка на депозити.) Финансовият министър Джанет Йелън призова за повече надзор, за да се гарантира, че финтех компаниите спазват правилата със защитата на потребителите, антидискриминационните закони и банковата сигурност.

„Това е типична корпоративна история, при която пренагрятите оценки на публични и частни пазарни оценки карат компаниите да надплащат или за растеж, или за клиенти, или за технологии“, казва Тод Бейкър, старши сътрудник в Центъра за бизнес, право и публична политика „Ричман“ към Колумбийския университет. „Пазарът в крайна сметка се охлажда и печалбите и синергиите, свързани с придобиването, не отговарят на първоначалните прогнози“.

Това не означава, че краят на финтех сектора е дошъл, казва Арджун Капур, управляващ директор на Forecast Labs, компания за рискови инвестиции в рамките на Comcast Corp. „Въпреки че оценките, в сравнение с предишни години, са ниски и обемът на финансиране е по-малък, в сектора се случват интересни неща, а добрите сделки все още са скъпи“, казва той. За придобиващите, които все още са готови да се включат, цените може би поне ще са по-лесни за преглъщане.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:41 | 26.02.23 г.
fallback
Още от Стартъпи виж още