Компанията майка на Facebook Meta разчита на по-задълбочено сътрудничество с компанията за чипове Qualcomm за бъдещите си компютърни очила за показване на виртуална реалност.
Компаниите сключиха многогодишно стратегическо сътрудничество, обяви главният изпълнителен директор на Qualcomm Кристиано Амон в петък по време на участие на технологичното изложение IFA в Берлин. Това включва по-тясно техническо сътрудничество между екипите за разработка и за продукти, пише германският икономически всекидневник Handelsblatt. Технологията на Qualcomm вече е включена в най-новите очила за виртуална реалност на Meta, Quest 2, както и в други продукти.
Основателят на Facebook Марк Зукърбърг си поставя амбициозната цел да ориентира компанията си към виртуалните светове – „метавселената" - и по този начин да създаде следващата голяма компютърна платформа. За да затвърди промяната, той дори промени името на компанията от Facebook на Meta.
Планът е скъпо начинание: само през първата половина на тази година отговорното подразделение Reality Labs е реализирало оперативна загуба в размер на 5,77 млрд. долара.
Същевременно Meta разполага с по-малко възможности за харчене на пари, отколкото преди. Причината е, че рекламният бизнес на групата е подложен на натиск заради икономическите проблеми, конкуренцията на видео приложението Tiktok и мерките на Apple за защита на личните данни в iPhone.
Qualcomm е особено силна в областта на модемните чипове, които помагат на смартфоните да се свързват с мобилната мрежа, а също така доставя основните процесори за голям брой телефони с операционната система Android на Google. Шефът на компанията Кристиано Амон също така иска да развива повече бизнеса, свързан с автомобилната индустрия.
В допълнение към очилата за виртуална реалност Qualcomm иска да доставя чипове и за бъдещите очила с т.нар. разширена реалност (AR), при които цифровото съдържание се наслагва директно върху реалната среда за потребителя. Apple, Google и Meta, наред с други компании, работят по такива устройства.
Междувременно стана ясно, че Meta Platforms Inc. е придобила Lofelt - берлински стартъп, чиято технология има за цел да възпроизведе илюзията за докосване във виртуалната реалност, съобщи технологичният гигант в петък. Придобиването, завършено преди няколко седмици, но оповестено едва в петък в отговор на въпроси от The Wall Street Journal, се случва в момент, когато Meta влиза в съдебна битка с Федералната търговска комисия заради навлизането си в технологиите за виртуална реалност.
През юли агенцията заяви, че ще се опита да спре покупката на Within Unlimited, студио за виртуална реалност. По това време Федералната търговска комисия (FTC) заяви, че Meta вече е ключов играч на всяко ниво в сектора на виртуалната реалност и се опитва да използва финансовата си мощ, за да доминира в индустрията.
„Развълнувани сме, че членове на екипа на Lofelt се присъединиха към Meta", заяви говорител на Meta. По-рано компанията заяви, че действията на FTC изпращат „смразяващо послание" към онези, които искат да правят иновации в индустрията.
Условията на сделката не са публични. Във финансовото досие от юни Meta е описана като единствен акционер на Lofelt. Преди сделката Lofelt бе набрала финансиране за около 10 млн. евро и има екип от около 25 служители.
Lofelt е специализирана в хаптичната технология*, която може да възпроизведе усещането за допир във виртуална среда чрез вибрации в хардуерно устройство, като например смартфон или контролер за конзола за видеоигри.
Ключовият продукт на компанията е Lofelt Studio - набор от инструменти, които улесняват разработчиците да проектират как искат да се усеща докосването в мобилните приложения и игрите за PlayStation 5. През юни Lofelt актуализира своя уебсайт, за да обяви, че през юли ще прекрати производството на своите продукти, включително Lofelt Studio.
Запитан в неотдавнашно интервю от водещия на подкасти Джо Роугън дали Meta би могла да използва тактилна обратна връзка в игрите за виртуална реалност, за да накара потребителите да изпитат преживявания като тези от филма „Матрицата", Зукърбърг отговори: „Просто мисля, че голяма част от преживяванията ни са свързани с нашето тяло, а не само с ума ни“.
„Мисля, че ще има възможности за носене на неща, които да увеличат още повече изживяването", каза Зукърбърг. „Вече проведохме този експеримент с тактилни ръкавици, с които можете, ако докоснете цифров обект, ако пуснете топката от едната си ръка в другата, да усетите топката в ръката си физически. И това е доста готино преживяване“.
Преди да бъде придобита от Meta, Lofelt обяви, че работи с Qualcomm Inc. за подобряване на хаптичната технология в устройствата с мобилната операционна система Android на Google.
*Хаптичната технология, известна още като кинестетична комуникация или 3D докосване, се отнася до всяка технология, която може да създаде усещане за докосване чрез прилагане на сили, вибрации или движения към потребителя.