Китай дава сигнали за смекчаване на регулаторната си кампания срещу технологичния сектор, но технологичните гиганти в страната продължават да съкращават още работни места, тъй като растежът е в застой.
Редица концерни, сред които Tencent Holdings Ltd. и ByteDance Ltd. извършват нови съкращения на хиляди служители в рамките на последния кръг от мерки за намаляване на разходите, съобщиха настоящи и бивши служители, цитирани от The Wall Street Journal. Тези съкращения са в допълнение към десетките хиляди служители, които вече бяха освободени от китайските интернет компании от края на миналата година, след като регулаторните мерки на Пекин заляха сектора.
Предишните съкращения на работни места бяха насочени предимно към преструктуриране на губещи предприятия и неосновни сегменти. Но тъй като омикрон вариантът на Covid-19 предизвиква строги забрани за работа от офисите, което разтърсва китайската икономика, някои компании разширяват съкращенията до основните дейности.
Новата серия от съкращения показва белезите, които регулаторната атака и макроикономическите трудности са оставили върху някои технологични компании - тревожно развитие за китайските власти, които се обръщат отчасти към технологичните гиганти с надеждата да спасят забавящата се икономика и влошаващата се ситуация със заетостта.
През последните месеци високопоставени служители обещаха да подкрепят цифровата икономика на Китай и насърчиха технологичните гиганти да развиват основни технологии като изкуствен интелект, както и инфраструктура, която да подпомага области като индустриалния интернет и изчислителните облаци. Оттогава насам цените на акциите на технологичните компании се възстановиха от многогодишните им дъна.
„Макроикономическият риск изпревари регулаторния риск", казва пред WSJ Келвин Хо, анализатор на китайските интернет компании във Fitch Ratings. „Тъй като растежът се забавя, компаниите ще трябва да преосмислят подходящата си бизнес структура", каза той.
И в САЩ големите технологични компании, сред които Twitter Inc., Microsoft Corp. и Tesla Inc. започнаха да намаляват броя на служителите си или забавиха усилията си за набиране на персонал, тъй като икономическата несигурност нараства, след като по-рано имаше периоди на бързо разрастване.
Tencent, чиито приходи едва нараснаха през тримесечието, приключило на 31 март, планира да съкрати служители в различни бизнес области до края на тази година, твърдят служители, информирани по въпроса. Съкращенията ще обхванат и някои основни бизнес дейности и вероятно ще засегнат някои висши мениджъри, казват източниците.
Екипът, управляващ WeChat, вездесъщото приложение за чат, социални медии и плащания на Tencent, ще освободи десетки служители, работещи по услугата за кратки видеоклипове Channels, казаха някои от тях.
Отделът за видеоигри на компанията е започнал да съкращава десетки служители от екипа, който управлява геймърски общности. Според източниците на медията през следващите месеци ще бъдат съкратени служители и в няколко собствени студия за разработване на игри, тъй като Tencent очаква по-малко одобрения на заглавия от правителството и ще се съсредоточи върху игри с големи бюджети.
Окончателният брой на служителите, които ще бъдат съкратени, все още не е определен, но може да включва поне стотици хора, казват някои от служителите, запознати с плана.
Съкращаването на работни места е част от неотдавнашната кампания на Tencent за контрол на разходите и подобряване на ефективността. В края на май концернът съобщи на служителите си, че повишенията вече не означават автоматично увеличение на заплатите, става ясно от бележка, видяна от The Wall Street Journal. Освен това компанията е призовала висшите мениджъри да обърнат по-голямо внимание на управлението на разходите, контрола на риска и спазването на изискванията.
Tencent не е коментирала темата.
При ByteDance, китайският собственик на приложението за кратки видеоклипове TikTok, новият кръг от съкращения засегна бизнеса с видеоигри, който някога беше обещаваща област на растеж. Базираната в Пекин ByteDance навлезе в гейминг индустрията през 2019 г. и закупи няколко утвърдени студия за игри с цел да оспори господстващото положение на Tencent в сектора. Но тези амбиции бяха осуетени от регулаторен и икономически натиск.
От май насам ByteDance е освободила повече от половината от приблизително 300-те служители, работещи в базираното в Шанхай студио за разработване на видеоигри, което беше разпуснато по-рано през юни, казват настоящи служители. По думите им компанията е съкратила десетки хора и от звеното за разпространение на игри.
Отделно от това ByteDance съкращава още около 3 000 души от звеното си за образование, тъй като се сблъсква с вяло търсене в тази сфера, твърдят настоящи и бивши служители. Тези съкращения са в допълнение към хилядите служители, които ByteDance освободи от звеното, след като Пекин затегна правилата за онлайн уроците през юли 2021 г. Компанията ще запази близо 1000 служители в подразделението, които ще управляват бизнеси, насочени към възрастни и фокусирани върху смарт устройства, казаха хората.
Междувременно китайската платформа за видео стрийминг Bilibili Inc. съкращава хора от някои от основните си бизнес сегменти като видеоигри и стрийминг на живо от май насам, твърдят настоящи и бивши служители. През юни главният изпълнителен директор на Bilibili Руи Чен заяви в разговор с анализатори, че намаляването на разходите и подобряването на ефективността ще бъдат най-важната задача за технологичната индустрия през следващите няколко години.
ByteDance и Bilibili не са отговорили на запитванията за коментар от страна на WSJ.
Дори и да съкращават работни места в някои области, китайските технологични гиганти продължават да наемат служители за други нови бизнес направления, в които виждат потенциал за растеж, включително за метавселената - виртуални пространства, където хората взаимодействат чрез цифрови аватари.
Tencent създаде бизнес звено, фокусирано върху поглъщащи технологии като виртуална и разширена реалност, заяви тази седмица Стивън Ма, старши вицепрезидент на Tencent. Звеното ще разработва софтуер и, което е рядък ход за компанията, хардуерни продукти, казва Ма. Според служители, запознати с плана, Tencent възнамерява да създаде екип от около 300 служители.
Освен това компанията разширява екипите си в чужбина, тъй като се насочва към разработване на повече видеоигри, насочени към играчи от цял свят, а не само от Китай.
ByteDance все още набира хора за различни позиции в Китай и в чужбина, твърдят служители и външни специалисти по подбор на персонал. Тази година повечето служители на стартъпа за виртуална реалност PoliQ се присъединиха към звеното за очила за виртуална реалност на ByteDance, Pico. ByteDance купи Pico през август миналата година.