fallback

Meta и TikTok блокират достъпа до руските държавни медии RT и "Спутник" в ЕС

От уикенда насам американските платформи Facebook и Twitter са до голяма степен блокирани в Русия

09:01 | 01.03.22 г.
Автор - снимка
Създател

Компанията майка на Facebook Meta блокира достъпа до руските държавни медии RT и „Спутник“ на своите платформи в Европейския съюз. Съобщението беше направено от главния лобист на компанията и ръководител на отдела за глобални въпроси Ник Клег късно в понеделник вечерта, съобщи Bloomberg.

Няколко държави, както и Европейският съюз, са поискали от компанията да ограничи руските държавни медии - написа Клег в услугата за кратки съобщения Twitter. „Предвид изключителната ситуация в момента ще ограничим достъпа до RT и „Спутник“ в ЕС", заяви Клег. Той не посочи срок за блокирането. 

„Държавните медии Russia Today и „Спутник“, както и техните дъщерни дружества, вече няма да могат да разпространяват лъжите си, за да оправдаят войната на Путин и да сеят разделение в нашия Съюз”, заяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. И добави, че ЕК разработва инструменти за забрана на тяхната „токсична и вредна дезинформация в Европа“.

Няколко дни по-рано Клег заяви, че руските власти са поискали от компанията му да спре да проверява фактите и да обозначава съдържанието на държавните медии. Компанията му е отказала да го направи.

Към мерките се присъединява и видео приложението TikTok: Говорител на Tiktok потвърди действията срещу акаунти на руски държавни медии в ЕС пред WSJ. Tiktok е част от китайската група Bytedance.

Според анализите на NetBlocks - услуга, специализирана в блокирането на интернет, от уикенда насам американските платформи Facebook и Twitter са до голяма степен блокирани в Русия. Услугите почти не могат да се използват от Русия и не са достъпни чрез популярни доставчици на интернет като “Ростелеком“, МТС, „Билайн“ или „Мегафон“, съобщи NetBlocks.

През последните дни американски технологични компании като Meta, компанията майка на Google Alphabet, както и Microsoft, предприеха действия, за да попречат на руските държавни медии да печелят пари от реклама в техните платформи.

За видеоуслугата на Google Youtube работата с руските телевизионни оператори RT и Sputnik е особено взривоопасна. С 4,65 млн. абонати RT е един от най-големите телевизионни оператори в платформата. RT дори се рекламира с лозунга: „Ние сме най-гледаният доставчик на новини в Youtube". Според собствения си акаунт RT е постигнал десет млрд. гледания през 2020 г. В събота Google обяви, че е наложила ограничения на RT и други подкрепяни от Русия канали, така че доставчиците да не могат повече да събират приходи от реклама. „В отговор на искане на правителството ограничихме достъпа до RT и редица други канали в Украйна", заяви говорител на Youtube.

„Цифрова война" за тълкувателен суверенитет в социалните мрежи

Социалните мрежи са основен източник на информация за развитието на войната в Украйна. Съобщенията във Facebook, видеоклиповете в Youtube или кратките текстове в Twitter достигат до милионна аудитория в рамките на няколко минути. В продължение на години доставчиците на услуги се опитват да разработят ефективни системи, за да гарантират, че техните мрежи не са доминирани от дезинформация или омраза - с много смесени резултати.

Twitter обяви, че „през следващите седмици" ще отбелязва със специален етикет подкрепяните от държавата медийни уебсайтове от Русия. В началото на войната в Украйна Twitter блокира акаунтите на няколко анализатори, които бяха описвали движението на войските. По-късно Twitter нарече този ход грешка и деблокира акаунтите.

Въпреки че компанията майка на Facebook Meta обяви в неделя блокирането на около 40 акаунта, които са били използвани за разпространяване на невярна информация, изследователите по сигурността смятат, че обхватът на целенасочената дезинформация е много по-голям. Израелската IT компания Cyabra регистрира огромен ръст от 11 000 процента на "антиукраинските публикации" в дните преди началото на войната в Украйна. "Когато видите увеличение от 11 000 процента, знаете, че нещо се случва", казва Дан Брами, главен изпълнителен директор на Cyabra, пред информационната агенция AP.

Руската дезинформация е започнала още преди нахлуването в Украйна

Още преди руските войски да навлязат, Кремъл води „цифрова война" с целенасочена дезинформация, „за да обърка опонентите си и да осигури публично оправдание за евентуален военен конфликт", твърди базираната в Ню Йорк NewsGuard, компания, специализирана в областта на дезинформацията. „Когато ситуацията в Украйна започна да се изостря, руската пропаганда все повече се фокусираше върху фалшиви разкази, които предоставяха претексти или оправдания за война“.

В сряда Европейският съюз включи главния редактор на RT в списъка със санкции. ЕС нарече ръководителя на RT Маргарита Симонян „централна фигура в правителствената пропаганда".

В Германия от години се води спор относно немскоезичната услуга на RT. Комисията за лицензиране и надзор реши, че немскоезичната телевизия RT не може да се върне в ефир в Германия. Телевизионната програма не може да бъде излъчвана нито по сателит, нито чрез живо предаване в интернет или мобилни приложения, тъй като „не е налице необходимото разрешение съгласно медийното законодателство" - така органът обосновава забраната. Германският клон на RT започна програма на живо през декември, позовавайки се на сръбски лиценз за излъчване, но беше забранен от сателитния оператор Eutelsat малко по-късно.

В резултат на това в началото на февруари Кремъл забрани излъчването на германската телевизия Deutsche Welle. Освен това Министерството на външните работи на Русия разпореди затварянето на офиса на телевизията, отмени акредитацията на всички работещи там журналисти и забрани излъчването на програмата по сателитни или други канали в Русия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:17 | 13.09.22 г.
fallback