След призив от Брюксел Facebook, X, Google, YouTube и други технологични компании се съгласиха да направят повече за справяне с речта на омразата онлайн в рамките на актуализиран кодекс за поведение, който ще бъде интегриран в технологичните правила на Европейския съюз (ЕС). Това съобщи Европейската комисия (ЕК) в понеделник в изявление, цитирано от Ройтерс.
Други страни, подписали доброволния кодекс, създаден през май 2016 г., са Dailymotion, Instagram, Jeuxvideo.com, LinkedIn, Microsoft, Snapchat, Rakuten Viber, TikTok и Twitch.
„В Европа няма място за омраза - нито офлайн, нито онлайн. Приветствам ангажимента на заинтересованите страни за укрепване на Кодекса за поведение съгласно Закона за цифровите услуги (ЗЦУ)“, посочи еврокомисарят по технологиите Хена Виркунен.
Законът за цифровите услуги изисква от технологичните компании да правят повече за борба с незаконното и вредно съдържание на своите платформи. Спазването на актуализирания кодекс може да повлияе на прилагането на закона от страна на регулаторните органи, заявиха представители на ЕС.
Съгласно преработения документ компаниите се задължават да позволят на организации с нестопанска цел или обществени организации с експертен опит в областта да наблюдават как те разглеждат уведомленията за реч на омразата и да оценяват поне две трети от тези уведомления, получени от тях в рамките на 24 часа.
Технологичните компании ще предприемат и мерки, като например използване на инструменти за автоматично откриване, за да намалят речта на омразата в своите платформи, и ще предоставят информация за ролята на системите за препоръчване и органичния и алгоритмичен обхват на незаконното съдържание преди неговото премахване. Те ще представят данни на ниво държава, разбити по вътрешната класификация на речта на омразата, като раса, етническа принадлежност, религия, полова идентичност или сексуална ориентация.