Ако Google беше кораб, тя щеше да е Титаник в часовете, преди да се сблъска с айсбергa – носещ се гордо, уж непотопим и на път да срещне природна сила, която може да превърне името му в синоним на катастрофа, пише Кристофър Мимс за The Wall Street Journal.
Тенденциите, които се насочват срещу Google, са толкова многобройни и взаимосвързани, че опитът на Министерството на правосъдието на САЩ да разбие бизнеса на компанията може да бъде най-малкият ѝ проблем.
Основният бизнес на гиганта е под обсада. Хората все по-често получават отговори на въпросите си от изкуствения интелект (AI). По-младите поколения използват други платформи за събиране на информация. И качеството на резултатите, предоставяни от неговата търсачка, се влошава, тъй като мрежата е залята със съдържание, генерирано от AI. Взети заедно, тези сили могат да доведат до дългосрочен спад в трафика от търсене в Google и генерираните от него огромни печалби, които поддържат губещи начинания на компанията майка Alphabet като звеното за самоуправляващи се автомобили Waymo.
Първата опасност пред Google е ясна и видима - когато хората искат да търсят информация или да пазаруват в интернет, те се насочват към конкуренти на Google, а рекламните бюджети ги следват. EMarketer прогнозира, че през 2025 г. делът на компанията на пазара на реклама при търсене в САЩ ще падне под 50% за първи път, откакто гигантът започна да го проследява.
В отговор на правителствени антимонополни запитвания самата Google често изтъква следното: „Доказателствата в процеса показват, че сме изправени пред ожесточена конкуренция от широк кръг конкуренти.“
Тази промяна се дължи до голяма степен на факта, че потребителите заобикалят Google, започвайки да търсят стоки в Amazon. Това дава на Amazon милиарди долари от рекламодатели. Междувременно TikTok получава по-малко от 4% от средствата за дигитална реклама в САЩ, но има значителен потенциал да разшири този дял. Скорошна презентация на TikTok за рекламодатели сочи, че 23% от потребителите са търсили нещо в рамките на 30 секунди след отваряне на приложението, а глобалният обем на търсенията достига три милиарда на ден.
Втората заплаха е възходът на „машини за отговори“ като Perplexity, които правят това, което твърдят, че правят. OpenAI добави интернет търсене към ChatGPT, Meta Platforms проучва изграждането на своя собствена търсачка и дори AI чатботовете, които не могат да търсят в интернет, се оказват все по-способни да отговарят на много въпроси. Освен това те стават все по-разпространени, тъй като Microsoft и Apple ги интегрират директно в операционните системи на всички устройства, които произвеждат или поддържат.
„Google имаше привидно непреодолима позиция в търсенето, докато не се появи изкуственият интелект“, коментира Мелиса Шилинг, професор по мениджмънт в Stern School of Business на Нюйоркския университет. Друг подобен момент беше, когато Microsoft пропусна значението на смартфона и iPhone засили господството си в потребителските компютри, добавя тя.
Разбира се, Google работи усилено, опитвайки се да гарантира, че ако някой ще наруши парадигмата на търсене с AI, това е самата тя. По-рано тази година Google пусна AI обобщения на собствените си резултати от търсенето за всички потребители в САЩ. Компанията твърди, че подобна иновация е пряк отговор на интензивната конкуренция от страна на изкуствения интелект както на стартиращите компании, така и този на технологични гиганти.
Третата тенденция, която заплашва Google, е тази, за която компанията може да не е в състояние да направи много и това я прави най-опасната - деградацията на цялостната екосистема от уебсайтове, която Google е оформила и от която зависи.