fallback

40% от българите ползват мобилни устройства над 4 часа дневно

Опиталите се да направят дигитална пауза за повече време срещат трудности с тази задача, показва ново проучване

15:48 | 26.11.24 г.

Повече от 40% от българите използват мобилни устройства по над четири часа на ден, като за половината от тях това време дори надхвърля 6 часа дневно. Това сочи ново проучване, проведено от агенция „Арбитраж“ по поръчка на телекомуникационния оператор Yettel.

Инфографика: Yettel

Малко повече от една трета от включените в проучването твърдят, че ползват мобилните си устройства между два и четири часа дневно, а за 22% от анкетираните времето, прекарано пред екрана, е между четири и шест часа. Цели 20 на сто пък отделят по повече от шест часа на ден, за да ползват мобилни устройства, допълва изследването, проведено сред 600 респонденти на възраст от 15 до 60 години.

Делът на хората, които прекарват по по-малко от час на ден пред екрана, е едва 4 на сто. Най-голям процент от потребителите, ползващи смартфони по повече от четири часа на ден, са във възрастовите групи 15-24 г. и 35-44 г.

Инфографика: Yettel

Причини за интензивно потребление

Цели 41% от респондентите твърдят, че навикът е този, който ги връща непрестанно към ползването на телефона. 37% на сто пък посочват работните си задължения като основен мотиватор. Телефонът е източник на развлечение за 26% от анкетираните, докато 15% се опасяват да не пропуснат важна информация. В групата, прекарваща по над 6 часа на телефона на ден, основен фактор е навикът, а на второ място е търсенето на развлечение.

Инфографика: Yettel

Опити за откъсване

Предвид това почти 40% от хората посочват, че са се опитвали да ограничат потреблението на дигитални устройства или пък планират да го направят скоро. 18% са го обмисляли, но не са се ангажирали активно с това. Потребителите, които прекарват най-много време пред екрана, изразяват най-голямо желание да ограничат потреблението (37%), разкрива още проучването. 7% пък планират в скоро време да се опитат да го направят. По-интересното обаче е, че цели 43 на сто от респондентите никога не са се замисляли да ограничат ползването на дигитални устройства до този момент.

Инфографика: Yettel

Успеваемостта на хората, които все пак са се опитали да направят стъпка в тази посока, е малка – 27% от тях казват, че са успели, но те са едва 8% от цялата извадка. 52% пък смятат, че са постигнали частични положителни резултати. Неуспешни опити за дигитална пауза са направили 18% от анкетираните.

Онези, които ползват телефоните си по повече от четири часа дневно, срещат по-големи трудности да намалят времето си пред екрана, в сравнение с хората, които отделят до два часа на устройствата си.

Какво държи потребителите далече от екрана?

Общуването на живо с близки и приятели е основният фактор, който помага на потребителите да не мислят за дигитални устройства, разкрива проучването. Цели 60% посочват именно това. Останалите дейности, с които може да се замени екранното време, остават на заден план – физически труд (47%), пътувания (41%), четене на книга (38%), спорт (34%) и практикуване на любимо хоби (34%). Нито едно от тези неща не успява да отдели хората достатъчно дълго от устройствата както времето с близки и приятели.

Инфографика: Yettel

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:48 | 26.11.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още