fallback

Защо успехът на Apple в изкуствения интелект зависи от iPhone

Големите технологични конкуренти могат широко да разпространяват АИ чрез своите услуги, докато хардуерно ориентираният бизнес на Apple се нуждае от устройствата за тази цел

16:09 | 28.10.24 г.

Американският технологичен гигант Apple се нуждае от добри продажби на всичките си iPhone-и. Но настина се нуждае от успешни продажби на последната си серия, за да може да си подсигури позиции в надпреварата в сферата на изкуствения интелект (AI), пише Wall Street Journal.

Това обяснява защо състоянието на новия iPhone цикъл е толкова ключов въпрос пред Apple преди отчета ѝ за четвъртото фискално тримесечие, който ще бъде публикуван в четвъртък. Опасенията растат, тъй като данните за по-кратки срокове за доставка и финансовите отчети от безжични оператори предполагат, че семейството на iPhone 16 не се продава особено добре. Брандън Ниспъл от KeyBanc Capital Markets понижи оценката си за акциите на Apple до „продавай“ в петък, позовавайки се частично на данни от AT&T, Verizon и T-Mobile, които показаха, че през третото тримесечие процентът на обновяване на смартфоните в САЩ се е забавил с 9% на годишна база. „Смятаме, че данните предполагат бавно обновяване на телефоните“, пише Ниспъл.

Поетапното пускане на първата услуга на Apple с генеративен AI усложнява още повече нещата. Първите функции на Apple Intelligence ще бъдат пуснати тази седмица – над месец, след като започнаха доставките на iPhone 16. Apple планира да продължи да добавя AI функции към софтуера си iOS през следващата година, което може да забави приемането на iPhone 16 повече от обичайното. „Постепенното въвеждане на AI функции може да възпрепятства по-изразения цикъл на обновяване“, пише Криш Санкар от TD Cowen в бележка към клиентите в петък.

Опасенията натежаха върху акциите на Apple. От представянето на iPhone 16 в началото на септември акциите на компанията са поскъпнали с под 5%, изоставайки спрямо други технологични компании с мегаголяма капитализация и S&P 500 в рамките на същия период.

Apple и преди е преживявала слаби цикли при iPhone, като се има предвид зрелостта на бизнеса и по-дългите периоди, през които потребителите преминават между обновяванията. Но хардуерно ориентираният бизнес модел на компанията означава, че устройствата ѝ са единственият начин да предостави на клиентите си услугите си с генеративен AI, а най-важните устройства си остават смартфоните ѝ. Тези клиенти трябва да са готови да платят повече за тази привилегия. Само iPhone 15 и 16 могат да поддържат Apple Intelligence, а тези модели с различните си конфигурации на паметта струват средно малко над 1000 долара.

За сравнение, големите технологични конкуренти на Apple може да разпространяват AI услуги сред широка база потребители без подобни скъпи допълнителни такси. Компанията майка на Facebook – Meta Platforms, въведе своя Meta AI асистент безплатно в над десет страни миналия месец и има база от почти 3,3 млрд. активни потребители дневно, до които да достигне.

Докато AI възможностите се пренасят от облачните услуги към „крайни“ устройства като смартфони и компютри, Apple има естественото предимство на доминиращ производител на подобни продукти. Има обаче известна въпросителна около това дали сегашната серия AI смартфони могат наистина да осигуряват силни изживявания. „За разлика от AI сървърите смартфоните нямат високоскоростна памет и усъвършенствани технологии, които да позволяват бързия трансфер на данни между процесора и паметта, което ограничава AI способностите им“, пише анализаторът на Jefferies Едисън Лий в бележка до клиентите по-рано този месец. Той понижи рейтинга на компания за акциите на Apple до „задръж”. „Да се очаква ускорен цикъл на подмяна на смартфоните сега заради AI според нас е преждевременно“, добавя той.

Дори и при слабото си представяне напоследък, акциите на Apple са поскъпнали с близо 36% през последните 12 месеца, изпреварвайки тези на Microsoft и Alphabet, компанията майка на Google, които са най-агресивните сред големите технологични компании в прилагането на генеративен AI в предложенията си. Освен това Apple се търгува на цена малко над 31 пъти прогнозната печалба за следващите четири тримесечия – 20% премия спрямо петгодишната средна стойност на акциите, според данни на FactSet.

Следователно акциите все още са изправени пред известен риск, ако iPhone 16 не успее да се наложи. Предстоящият финансов отчет ще включва малко повече от седмица продажби на новите модели – типично за периода. Очакванията са скромни, но не съвсем ниски. Анализаторите смятат, че приходите от iPhone са нараснали с 3% на годишна база през септемврийското тримесечие, което се равнява на резултатите от същия период на миналата година.

Много ще зависи от това какво ще каже Apple за тримесечието, което приключва през декември, особено след като компанията вече не дава конкретни финансови прогнози. Анализаторите очакват ръстът на приходите от iPhone да се ускори, достигайки 5% на годишна база до 73,2 млрд. долара, показват консенсусните оценки на Visible Alpha.

Но мнозина следят и за признаци, че Apple може да намали производствените си планове. „За да бъдем ясни, в проверките си не сме чували за съкращения на производството на iPhone, но след месец проследяване на показателите за търсенето на iPhone 16, бихме характеризирали търсенето на iPhone като смесено“, пише Ерик Уудринг от Morgan Stanley в доклад от вторник. Той остава положително настроен към Apple, наричайки компанията „най-добре позиционираният победител на Edge AI през следващите над 12 месеца“.

Apple може да се нуждае от толкова или дори повече време, за да докаже правотата на тезата си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:09 | 28.10.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още