fallback

Meta губи разработчици, на фона на конкуренцията със Snap в добавената реалност

Компанията на Марк Зукърбърг затвори AR звеното си наскоро и много разработчици са разочаровани

20:04 | 23.10.24 г.

Meta Platforms губи външни разработчици на добавена реалност (AR), които се присъединяват към екипа на Snap, след неочакваното решение на гиганта в сферата на социалните мрежи да затвори своето AR студио, пише Bloomberg.

Филтрите с добавена реалност са популярни в Instagram на Meta и в конкурентната услуга Snapchat, където създателите на съдържание ги използват милиарди пъти годишно за снимки и видеа, публикувани в приложенията. Филтрите могат да наслагват дигитални изображения върху реалния свят, като грим, блясък, кучешки уши или други ефекти на лицето на човек. AR студиото на Meta беше платформа, в която разработчиците могат да създават персонализирани филтри за снимки, които да се показват в Instagram и Facebook.

Внезапното решение на Meta да затвори своето студио, наречено Meta Spark, обаче обърка някои разработчици, тъй като компанията наскоро представи първия си чифт очила с добавена реалност, наречени Orion. Някои смятат, че компанията ги е изоставила, разкриват интервюта с осем разработчици, някои от които са поискали да останат анонимни, защото работят директно с Meta. Разработчиците са получили по-малко от шест месеца предизвестие за затварянето на студиото, а компанията не е предоставила алтернативен продукт, което означава, че те няма да могат да използват филтрите, които са създали в приложенията на Meta, или да генерират средства от тях, допълват те.

„Обявяването на пълното спиране на софтуера, както и техните AR филтри, само пет месеца по-рано, показва пълна липса на интерес както към техните създатели, така и към техните клиенти“, твърди Луси Буше, дизайнер на добавена реалност, която е създала филтри за марки като NYX Cosmetics и Umami Burger. „Пет месеца не са достатъчни за приспособяване, намиране на решения или правене на компромиси“.

Някои разработчици спечелиха като продадоха дигитални филтри на марки, които искаха да ги използват за реклама в Instagram и Facebook. Meta също закупува ограничен брой такива филтри, които са изградени на Spark Studio, твърдят няколко разработчици, но този поток от приходи се очаква в бъдеще да пресъхне.

„Това е голям въпрос, защото сега никой няма да може да генерира пари от това, а хората всъщност са живели от него“, споделя Руя Бараз, която е създала филтри за Spotify Technology и UNICEF.

Запитан за затварянето на Spark, говорител на Meta посочва изявление, публикувано в уебсайта на компанията. „Създателите могат да изтеглят своите AR ефекти и да ги преработят или монетизират за други AR платформи“, написа компанията. „Ние не предлагаме алтернативни инструменти за изграждане, публикуване или управление на ефекти с добавена реалност в платформите на Meta“.

Meta създаде своето студио за добавена реалност през 2017 г., като начин да се конкурира със Snap, която помогна за популяризиране на филтрите за дигитални изображения чрез приложението Snapchat. След това Meta загуби милиарди долари от технологии за добавена и виртуална реалност, като инвестира значително в очила за виртуална реалност, а наскоро пусна и AR очила.

Очаква се разработчиците да играят ключова роля в реализирането на визията на компанията за добавена реалност, тъй като те вероятно ще създават приложения и изживявания за онези устройства, които Meta не може да създаде сама.

Много разработчици се надяваха, че Spark Studio ще бъде използвано за разработване на приложения за очилата Orion на Meta или бъдещи версии на очилата за смесена реалност Quest - продукти, за които главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг каза, че представляват бъдещето на компанията.

Но Meta вече е била спряла да прави значителни актуализации в Spark, преди да затвори студиото, споделят източниците, а функциите са изоставали от тези на конкурентния продукт на Snap, наречен Lens Studio. Някои твърдят, че предпочитат създаването на AR филтри за Snap, но се колебаят дали да се фокусират върху приложението за споделяне на снимки, защото има значително по-малко потребители от Instagram. Сега много от тези разработчици мигрират към Snap.

По-удобната за разработчици платформа на Snap може да осигури значително предимство, тъй като се конкурира с Meta за извоюване на дял на зараждащия се пазар на умни очила. Snap наскоро започна да ухажва разработчиците за собствените си AR очила, наречени AR Spectacles, които бяха представени на годишната конференция по-рано тази година. AR платформата на Snap позволява на разработчиците да създават филтри за дигитални изображения за приложението Snapchat и неговите нови очила.

В миналото Meta е имала спорни взаимоотношения с разработчици, създали множество приложения и функции за продуктите на Meta през годините, но също така някои съдиха гиганта за унищожаване на техните проекти и се оплакват, че неговите платформи са трудни за за работа.

Сега Meta рискува да застраши отношенията си с някои разработчици, дори когато AR се превръща в основен стълб на компанията и Snap се стреми да получи предимство пред стоя по-голям конкурент.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:05 | 23.10.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още