Google на Alphabet е направила голяма стъпка тази година, за да сложи край на антитръстовото разследване на Европейския съюз, предлагайки да продаде рекламния си пазар AdX, но европейските издатели са отхвърлили предложението като недостатъчно, съобщава Ройтерс, позовавайки се на двама източници, пряко запознати с въпроса.
Печелившият бизнес на Google в областта на рекламните технологии привлече вниманието на регулаторните органи на ЕС миналата година след жалба от Европейския съвет на издателите (European Publishers Council, EPC).
Впоследствие Европейската комисия (ЕК) обвини Google в облагодетелстване на собствените си рекламни услуги, отваряйки четвъртото си дело срещу най-популярната търсачка в света.
Според трима адвокати, участващи в антитръстови дела, които нямат разрешение да говорят публично, Google никога досега не е предлагала да продаде актив в антитръстово дело.
Компанията е страна и по дело в САЩ, където се бори срещу искове на антитръстовите органи, стремящи се да накарат Google да продаде продукта си Ad Manager, който обхваща AdX и рекламния сървър на Google за издатели, известен като DFP.
Издателите са отхвърлили предложението на Google, тъй като искат компанията да се освободи от нещо повече от AdX, за да разреши конфликтите на интереси поради присъствието си на почти всички нива на веригата за доставки на рекламни технологии, казват източниците. Те твърдят, че антитръстовият орган на ЕС е запознат с предложението.
„Както сме казвали и преди, делото на Европейската комисия около нашите продукти за дисплейна реклама на трети страни лежи на погрешни тълкувания на сектора на рекламните технологии, който е силно конкурентен и бързо развиващ се. Ние оставаме ангажирани с този бизнес“, заяви говорител на Google.
ЕК е отказала коментар. Европейският съвет на издателите не е отговорил на запитвания за такъв.
AdX, или Ad Exchange, е пазар, където издателите могат да предоставят своето непродадено рекламно пространство на рекламодатели за покупка в реално време.
Шефът на антитръстовия сектор на ЕС Маргрете Вестагер миналата година предложи Google да се откаже от своите инструменти за продажба DFP и AdX, за да прекрати конфликтите на интереси.
Все пак Комисията едва ли ще принуди Google да продаде активи засега, но вместо това може да поиска тя да спре предполагаемите си антиконкурентни практики през следващите месеци поради сложността на случая, казват други източници на Ройтерс.
Според тях заповед за продажба на активи може да дойде по-късно, ако Google не изпълни първото решение на ЕС, което вероятно ще бъде издадено през следващите месеци.
Рекламните приходи на Google за 2023 г., включително от услуги за търсене, Gmail, Google Play, Google Maps, YouTube, Google Ad Manager, AdMob и AdSense, възлизат на 237,85 млрд. долара, т.е. 77% от общите приходи. Това е доминиращата в света платформа за дигитална реклама.