fallback

AI гигантите имат какво да научат от Марк Зукърбърг

До този момент той е единственият главен изпълнителен директор на технологичен гигант, който показва ясната полза от технологията

07:43 | 27.08.24 г.

Марк Зукърбърг може в миналото да е копирал чужди идеи, но когато става въпрос за навигиране в света на изкуствения интелект (AI), той е този, който се движи по-умно в тази област, пише Парми Олсън за Bloomberg.

От началото на година досега акциите на Meta Platforms се представят значително по-добре от тези на конкурентите си, записвайки 54% ръст на стойността, докато тези на Google и Microsoft отчитат съответно ценови ръст от 18,5% и 12%. Защо? През последните месеци инвеститорите станаха по-скептични за това колко бързо новите AI модели ще донесат икономически ползи на клиентите на облачните гиганти, а ентусиазмът им към Microsoft, Google и Amazon.com отслабна.

Компанията на Зукърбърг е различна. Вместо просто да представи изкуствения интелект като икономическо благо, той всъщност демонстрира как AI е направил собствените рекламни системи на Meta по-ефективни, а в крайна сметка и печеливши. Фактът колко ясно Зукърбърг обясни тези подробности при представянето на финансовия отчет на компанията му спечели похвали от анализатори и вероятно допринесе за скока на цената на акциите. Урокът, който той преподаде на колегите си относно AI, е стар, но добър: покажи, не говори.

Разбира се, Зукърбърг е в различна позиция от Amazon, Microsoft и Google, тъй като той не продава AI инструменти като част от доминираща на пазара облачна услуга, както правят те. Но това не означава, че тези компании не могат да се поучат от неговия подход. Един от най-големите фактори, които в момента натежават върху настроенията относно изкуствения интелект, е свързан с полезността. Модерните AI модели на OpenAI, Anthropic и Google могат да създават подобна на човешката проза, компютърен код и фотореалистични изображения, но измислянето на това как да ги включите в бизнес процесите отнема повече време, отколкото мнозина на пазара биха искали.

Anthropic, водещ разработчик на модели с генеративен изкуствен интелект, ми каза, че трите най-популярни приложения на технологията му са чатботове, обобщаване на текстове и програмиране, пише още Олсън. По думите му и тази, и други компании, продаващи AI услуги, не са успели да формулират по-конкретни примери за възвръщаемостта на инвестициите от тяхната технология.

Зукърбърг даде такива, особено при представянето на последния отчет на Meta. „Това беше най-доброто му представяне на резултати като главен изпълнителен директор на публична компания“, твърди Джийн Мюнстър, управляващ партньор в Deepwater Asset Management. „Той обясни краткосрочните ползи от AI, дългосрочните ползи и времето, в което всичко това ще се развие. И го направи по завладяващ начин“.

Според последния финансов отчет на Meta инструментите на компанията за изкуствен интелект и технологията за моделиране на големи езикови модели са повишили персонализацията на съдържанието в Instagram и Reels, увеличавайки ежедневно активните потребители с 6% - най-големият ръст за последните 8 тримесечия.

Ежедневното време за гледане на всички видеоклипове, включително Reels, се е повишило с 25%, а функцията за къси видеоклипове сега се очаква да донесе 10 млрд. долара приходи за 2024 г., което ще бъде над три пъти повече от преди три тримесечия - нещо, което анализаторите приписват на системите с изкуствен интелект, захранващи емисиите с препоръки. Зукърбърг също така каза, че технологията за изкуствен интелект на Meta е помогнала за увеличаване на времето, прекарано в Instagram, с 24% и е довела до по-ефективно таргетиране на рекламите.

Всичко това дава на Зукърбърг разрешението, от което той се нуждае, за да създаде много скъпа AI технология, твърди анализаторът в JPMorgan Chase & Co. Дъг Анмут. Meta „продължава да печели правото да харчи много за генеративен изкуствен интелект“, допълва той.

В момента разходите за AI са деликатна тема за технологичните гиганти. През тримесечието, завършило в края на юни 2024 г., Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon и Meta са похарчили общо 55 млрд. долара – капиталови разходи, които са с 55% повече от тези за предходната година, сочат данни, събрани от Bloomberg. Тези данни разтърсиха инвеститорите.

Обяснението на Google защо трябва да продължи да харчи за AI не помогна, тъй като беше неясно: „Рискът от недостатъчно инвестиране е драстично по-голям от риска от свръхинвестиране“, каза главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай.

При представянето на финансовия отчет за второто тримесечие Пичай подчерта как приходите на Google от търсене и YouTube са нараснали съответно с 14% и 13% спрямо същия период година по-рано, но той не приписа този ръст изрично на използването на Ai за подобряването на финансовото представяне. Пичай трябва да обмисли предлагането на по-конкретни примери за това как Google ползва технологиите си и да демонстрира чрез подробности от своя бизнес как AI може да подобри финансовото ѝ представяне.

Зукърбърг научи това по трудния начин – благодарение на катастрофално скъпия му залог върху метавселената. Подразделението Reality Labs на Meta загуби 16 млрд. долара през 2023 г. Засега този бизнес не показва особени сигнали за възвръщане на инвестицията. Той знае, че за да получи подкрепа за поредния си залог върху изкуствения интелект, трябва ясно да формулира как технологията би била от полза за собствения му бизнес. Засега изглежда, че се справя по-добре от другите в индустрията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:44 | 27.08.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още