Финансовите отчети на китайските технологични компании от миналата седмица трябва да бъдат сигнал за пробуждането на Пекин, пише Катрин Торбек за Bloomberg.
Alibaba Group Holding и JD.com направиха всичко възможно, за да привлекат клиентите и да ги накарат да харчат по време на фестивала за пазаруване 618, който напомня на Черния петък и се проведе през тримесечието до края на юни. Те предложиха по-високи от всякога отстъпки за всичко – от iPhone до бански, привличайки знаменитости като Риана, за да популяризират продукти. Дори експериментираха с дигитален аватар на директор, който да продава стоки на живо. Но приходите на Alibaba от нейните основни платформи за електронна търговия спаднаха с около 1,4%, а приходите от търговия на дребно на JD.com, която предлагаше едни от най-големите намаления, се повишиха с 1,5 на сто.
Въпреки намаляването на цените и стартирането на някои от най-агресивните си кампании, това не беше достатъчно, за да накара китайските потребители да бръкнат в джобовете си. Това може да не е пълна изненада, тъй като страната все още се справя с трудна икономическа среда, белязана от продължителен спад на продажбите на жилища и висока безработица сред младите хора.
Междувременно Tencent Holdings отчете ръст на печалбата, който надмина очакванията на анализаторите. Това обаче се дължи на пускането на хитовата игра Dungeons & Fighter Mobile през май. Фактът, че приходите на най-високо оценената китайска технологична компания бяха подкрепени от нейното звено за игри, е още един червен флаг за по-широката икономика. Разходите за дигитални развлечения в миналото са били антициклични, което означава, че потребителите ще продължават да харчат за това, дори и да си спестяват по-големите покупки. Безработните също могат да прекарват повече време в игри. И не е ясно дали Tencent ще успее да превърне пускането на Dungeons & Fighter Mobile в устойчив бизнес растеж.
Възможно е тези компании да направят много, за да привлекат предпазливия потребител в тази среда. Тъй като проблемите в електронната търговия и макроикономическите затруднения се увеличават, те трябва да започнат да се фокусират повече върху иновациите и алтернативните начини за генериране на приходи.
Китайските технологични фирми може да се стремят да инвестират повече в изкуствен интелект въпреки уникалните предизвикателства. Tencent и Alibaba направиха значителни залози в изкуствен интелект (AI), но все още не е ясно дали те се отплащат. Забелязва се, че ръководителите на Tencent не говориха много за AI при разговора си с анализаторите след представянето на финансовия отчет, като казаха, че компанията ще използва тази технология там, където вижда „съществени търговски резултати“.
Една област, в която AI е обещаващ за Tencent, е да помага с препоръки на съдържание, което поддържа ангажираността на потребителите във видео и социалните платформи. Освен това компанията изполва технологията за подобряване на таргетираната реклама. Tencent изглежда играе дългосрочно, когато става дума за изкуствен интелект, и е разумно да се фокусира върху това как да го използва за увеличаване на печалбата, вместо да се опитва да следва еуфорията.
Ръстът на свързаните с AI продажби на продукти на Alibaba беше трицифрен, а приходите от облачното ѝ подразделение нараснаха с около 6%. Но това отчасти беше подсилено от договорите за Олимпийските игри. Растежът на облака „може да не е устойчив, като се има предвид нарастващата корпоративна несигурност и продължаващите ценови войни“ в сферата на облачните услуги и AI сектора в Китай, посочват анализатори от Bloomberg Intelligence. По време на разговора си с анализаторите обаче ръководителите на Alibaba заявиха, че не очакват корпоративното търсене на продукти с изкуствен интелект да бъде възпрепятствано от макроикономическите условия и всеки бизнес, който разчита на дигитализация „трябва да инвестира в AI”.
Китайските технологични фирми вече са изправени пред тежка битка, когато става въпрос за AI, поради наложените от Вашингтон ограничения върху модерните чипове и оборудване. A инвеститорите в световен мащаб започват да се питат как огромните инвестиции в изкуствен интелект в крайна сметка ще се отплатят. Погледнато накуп, не изглежда, че изкуственият интелект ще се превърне в незабавен спасителен пояс за технологичните фирми в Китай, но тези инвестиции са поне стъпка в правилната посока, тъй като те разчитат най-вече на корпоративни клиенти, а не само на разходите на отделни потребители.
Друга опция, с оглед на вътрешните проблеми, е китайските компании за електронна търговия да търсят повече източници на приходи в чужбина. Това се получи добре на Alibaba и конкурента на JD.com PDD Holdings (компанията майка на Temu). Експанзията на Temu наскоро помогна на основателя Колин Хуан да се превърне в най-богатия човек в Китай. Същевременно конкуренцията става все по-голяма, като дори американският гигант Amazon.com планира да пусне уеб магазин за стоки, предлагани с отстъпки и доставяни директно от Китай. За Alibaba и JD.com ще бъде голямо предизвикателство да се конкурират в този план.
В крайна сметка за тези водещи технологични компании ще бъде много трудно да растат без подобряване на условията на вътрешните пазари, които възстановяват потребителското доверие. През последните години китайското правителство направи големи стъпки, намалявайки регулаторната несигурност и отслабвайки репресиите си върху технологичния сектор. Но ако Пекин иска да подкрепи истинското възстановяване на своите компании пионери в електронната търговия и икономиката като цяло, той трябва да започне да прилага политики, които стимулират потребителските разходи.