Инцидентът с допусната в технологичния гигант Microsoft грешка и глобалният срив на важни системи показа уязвимостта ни от технологиите и как дигитализацията влияе на обществото. Грешките са нещо нормално и очаквано, винаги трябва да сме подготвени и да очакваме нещо такова да се случи, за да не разчитаме само на един доставчик, а да мислим в перспектива и с варианти. Това коментира Доброслав Димитров, председател на Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ), в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Големи компании пострадаха от грешката, допусната от Microsoft, като глобалният технически проблем срина 1% от системите, поддържани от компанията. Много експерти осъдиха дружеството, а други го защитиха. По думите на Димитров в компания, изградена от толкова много компоненти, няма как никога да не се допусне грешка. „В случая това е низ от грешки, които са успели да направят глобално събитие заради последиците, причинени от нея“, посочи експертът.
Поуките от тази криза трябва да се вземат от екипа на компанията, който трябва да предприеме определените мерки, за да се избегнат бъдещи такива ситуации. Спестяване на разходи не е начинът, по който се оптимизира система като тази на Microsoft. За жалост, често финансовите предприятия на дружества като това взимат по-рискови решения в името на благото на бюджета. Този начин да играем на сигурно не винаги води до добри резултати, коментира събеседникът.
Малкото компании, които владеят технологичния свят, няма как да не допускат грешки никога. Това е част от процеса, особено когато той включва много компоненти, отбеляза гостът в предаването.
Според Димитров при подобен дигитален механизъм е нормално понякога да стават грешки. Същността на технологиите, които Microsoft предлага, намесва много подизпълнители. При толкова много компоненти невинаги може всеки да е под стопроцентов контрол, заяви Димитров.
„Важното за тези ситуации, макар и неизбежни, е, че ще трябва да бъдат оптимизирани и винаги да има план Б", каза той.
Когато има монопол на дадена компания в технологичния свят, изкривяването от нормата има последици, които невинаги са обратими. „Самите потребители трябва да бъдат задължени да имат повече от една алтернатива и да мислят за потенциални проблеми“, допълни събеседникът.
Дигитализацията е нож с две остриета, защото носи много подобрения на начина на работа, но при една грешка, както стана преди дни, може да се окаже пагубно за работата и живота ни.
„Дори да си мислим, че няма какво да ни се случи, ние не сме имунизирани от потенциален проблем. Винаги трябва да сме нащрек за сривове и грешки от големите компании, макар и нормално да стават такива неща. Не е изненада, че нещо се е повредило, това е нормално. Трябва по-скоро винаги да сме подготвени и да очакваме нещо такова да се случи, за да не разчитаме само на един доставчик, а да мислим в перспектива и с варианти“, отбеляза Димитров. И уточни, че големите компании като Microsoft правят почти невъзможен „входа“ на по-малки играчи, които да се включат в пазара, за да има по-голямо разнообразие от варианти при изграждането на бизнес.
За жалост, проблеми като този няма да накарат ключовите играчи да „пуснат“ пазара, защото това не би било изгодно за тях, отбеляза гостът.
Ще остане ли лоша репутация за Microsoft? Какъв е най-лесният начин да се справим с такива проблеми? Целия разговор можете да чуете във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Всички гости на предаването „В развитие“ можете да видите тук.