fallback

Инвеститорите в Big Tech трябва да държат сметка за европейските регулатори

Последните им действия са насочени към някои от основните практики, които консолидираха властта на технологичните гиганти

18:30 | 28.07.24 г.
Автор - снимка
Създател

Що се отнася до влиянието си върху фондовия пазар опитите на регулаторите по конкуренцията да ограничат силата на технологичните гиганти (Big Tech) неизменно са твърде малко, твърде късно, пише редакторът на Financial Times за западния бряг на САЩ Ричард Уотърс.

Това отново беше очевидно наскоро, когато Microsoft и Apple бяха подложени на атака от Европейската комисия (ЕК), въоръжена с нови и по-драконовски регулаторни правомощия. Акциите на двете компании флиртуваха с рекордни върхове, тъй като инвеститорите показаха обичайната си оптимистична реакция.

Светът на технологиите се движи твърде бързо за регулаторите, обременени със стари теории за конкуренцията и бюрократични процеси, смятат те (въпреки че новият Закон за цифровите пазари на ЕС (DMA) има за цел да промени това). Дори случаите, довели до големи глоби, не наложиха промени в бизнес моделите на технологичните гиганти, които биха отслабили сериозно силата на техните онлайн платформи.

Тези предположения ще бъдат тествани чрез кръг от действия и разследвания, насочени към някои от основните практики, които помогнаха на най-големите технологични компании да консолидират властта си. И въпреки че случаите са предизвикани от оплаквания, които изглежда нямат голямо значение за нови пазари като изкуствения интелект (AI), те все още могат да установят важни принципи.

Последните случаи в Брюксел включваха старото обвинение, че Microsoft нечестно е ощетил съперници като Slack и Zoom, като е включил безплатно сътрудничеството си с Teams в пакета Office от приложения за продуктивност. Това едва ли изглежда като належащ проблем в днешния технологичен свят. Изминаха седем години, откакто Teams беше вграден в Office и четири, откакто Slack се оплака на регулаторите.

Предварителното обвинение, което Брюксел повдигна срещу Apple, също имаше историческо усещане. Обвинението беше базирано на DMA, който влезе в сила през март, но включва същото оспорвано правило за App Store, което вече доведе до глоба от 1,8 милиарда евро срещу производителя на iPhone съгласно по-ранни правила на ЕС.

Всичко това остави усещането, че регулаторите водят окончателната война. Фокусът на конкуренцията се премести към нови бойни полета. И все пак тези случаи се отнасят до бизнес практики, които също ще оформят нови пазари, включително AI.

Използването на пакети от услуги от Microsoft, например, отдавна е едно от най-мощните бизнес оръжия, докато ограниченията на App Store на Apple срещу разработчиците бетонираха силата на мобилната платформа.

Други разследвания, обявени по-рано тази година съгласно новия DMA, са насочени към други основни практики, включително способността на Google да насочва потребителите на търсачката си към другите си вътрешни услуги (нещо, което е в радара на Брюксел, откакто той за първи път започна разследване на онлайн сравнителното пазаруване преди 14 години). ЕК също така проучва изискването на Meta „вземи или остави“ към потребителите да приемат всички практики на компанията относно данните, ако не искат да използват нова опция за плащане за услугите ѝ в ЕС.

Този по-активен опит за справяне с централните части на бизнес моделите на технологичните гиганти имаше ехо в САЩ. Скоро съдия ще произнесе присъдата си по твърдението на Министерството на правосъдието, че Google нечестно е монополизирал контрола върху разпространението на своята търсачка, включително плащайки милиарди долари годишно, за да бъде услугата ѝ представена на видно място в устройствата на Apple.

Регулаторите все още трябва да извървят дълъг път, за да надделеят в тези случаи, включително срещу неизбежните съдебни обжалвания, и ако спечелят, ще трябва да излязат с ефективни санкции. Но успехът на действия като тези вероятно ще играе ключова роля при определянето на това колко разрушителен ще се окаже възходът на AI за днешните технологични гиганти. Към момента техният контрол върху мрежи, обхващащи милиарди хора, и множеството лични данни, които притежават, представляват обезкуражаваща бариера за новите компании.

Това даде възможност на компании като Apple и Meta да третират генеративния AI просто като още една технологична съставка - нещо, което могат да използват, за да добавят нови функции към своите съществуващи услуги.

При сегашното състояние на нещата AI стартъпите нямат друг избор, освен да играят по правилата на големите компании. OpenAI, например, влезе като голям инвеститор и бизнес партньор в Microsoft и договори сделка за предоставяне на ChatGPT на потребителите на Apple. Но има и по-разрушителни идеи: магазин за приложения, който ще създаде изцяло нова платформа за разработчиците, които искат да използват силата на големите езикови модели, например, и разширяване на ChatGPT за бизнеса, което го поставя в пряка конкуренция с Microsoft.

AI технологичната вълна едва сега започва. Начинът, по който ще се развие ще зависи до голяма степен от успеха на регулаторите да отделят някои от практиките, които са в основата на днешните гиганти, завършва Уотърс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:30 | 28.07.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още