Някога забелязвали ли сте как научната фантастика бърка относно бъдещите технологии? Вместо летящи коли получихме вирусно разпространяващи се туитове, които разпалиха културни войни. Вместо факс на китката имаме мемета. Имаме подбен сценарий и с изкуствения интелект. Научната фантастика рисува бъдеще с компютри, които предоставят надеждна информация на роботизиран език. И все пак фирмите, които са се опитали да включат инструменти с генеративен изкуствен интелект (AI) в своята инфраструктура, са открили, с известно безпокойство, че инструментите „халюцинират“ и правят грешки. Едва ли са надеждни. И самите инструменти не са механични. Те са почти причудливи, пише Парми Олсън за Bloomberg.
„Мислехме, че AI ще бъде „Терминаторът“, но се оказа Пикасо“, коментира Нийл Кац, основател на стартъпа EyeLevel.ai, който помага на компании да получат генеративни AI модели, опитващи се да работят с 95% точност, когато бъдат обучени с даннитеим. Ще са нужни от три до пет години работа, преди AI моделите масово да станат надеждни, прогнозира Кац. Това означава, че технологията може да бъде значително полезна за основните операции на финансови или здравни компании. Това обаче не означава, че генеративният изкуствен интелект вече не оказва влияние върху трансформирането на индустрията. Просто не се случва по начина, по който създателите му си го представяха.
Дори когато фирмите ограничават разходите, а инвеститорите намаляват очакванията си за лидери в генеративния изкуствен интелект като Nvidia, творческите сили на технологията се налагат в индустрии, където халюцинациите могат да бъдат предимство и където има по-малък риск нещата да се объркат. Помислете за маркетинга, игрите и развлеченията или всяка работа, която включва нелинейно мислене.
Въздействието върху работните места вече е ясно. Подизпълнителите доминират в творческите индустрии, а от пускането на ChatGPT има 21% спад в търсенето на дигитални фрийлансъри, показва проучване от ноември 2023 г. на изследователи от Harvard Business School и две други академични институции. Най-засегнатите работни места са тези, свързани с писане. Яел Биран, опитен аниматор, която се радвала на около 12 работни проекта годишно, наскоро казва, че дейността ѝ е намаляла до само три през последната година, пише още Олсън.
„Маркетингът е най-напред в използването на изкуствен интелект“, според скорошна бележка на Enders Analysis, фирма за индустриални проучвания, специализирани в технологии, медии и телекомуникации, а по-малките рекламодатели могат да използват инструменти с генеративен AI, за да пишат маркетингови текстове или да генерират изображения. Досега една от най-големите пречки беше в това изкуственият интелект да бъде накаран да създава точни изображения на фирмени лога, посочва инженер по машинно обучение в маркетингова фирма, но такива технически проблеми са лесни за коригиране с инструменти като Adobe Photoshop.
Миналата година Coca-Cola публикува реклама в YouTube, която отчасти беше създадена с инструменти с генеративен изкуствен интелект, а Toys ‘R’ Us разработи цяла реклама с инструмента за генериране на видео на OpenAI SORA. Видео рекламата представя младо момиче, чието лице се изменя леко, почти извънземно, напомняйки за недостатъците, с които генераторите на изображения все още трябва да се справят.
Потребителите на Twitter определиха рекламата като страховита, което беше вярно, но също така я нарекоха и изключително неефективна, каквато не беше. Рекламите, генерирани от изкуствен интелект, тепърва се зараждат и вероятно ще намерят своята аудитория. Спомнете си изображенията, генерирани от AI, които вече наводниха Facebook, като странните образи на Shrimp Jesus (образът на Исус Христос, направен от скариди) и други подобни, което предполага, че голяма част от обществеността прощава (или може би не вижда) деформираните човешки ръце, създадени от генеративния AI. Всичко това обаче по-скоро отнема от блясъка на ярката и леко нереалистична естетика, създавана от изкуствения интелект.
Междувременно бизнесът неохотно приема, че AI има проблеми с истината – нещо, което трябваше да е очевидно от самото начало. Бумът на инструментите с генеративен изкуствен интелект беше подкрепен от езикови модели, които могат да предвидят следващата най-вероятна дума в изречение. Компаниите, които се опитват да включат тези модели в своите набори от данни, срещат проблеми, защото тези AI системи са обучени на текст. Моделите се затрудняват в осмислянето на числа, финансови таблици, диаграми и човешки ръкопис. Това е разрешим технически проблем, но ще отнеме време и ще превърне халюцинациите в препятствие по пътя към по-широкото приемане на генеративния изкуствен интелект. Известно време AI ще продължи да бъде по-добър в писането на поезия, отколкото в решаването на математически задачи.
Може би затова главният технологичен директор на OpenAI Мира Мурати беше толкова брутална в оценката си за това как инструментите на нейната компания биха променили творческите умения на хората. „Някои творчески работни места може би ще изчезнат, но може би не е трябвало да ги има на първо място“, каза тя в скорошно интервю.
Проблемът с халюцинациите на AI може да отнеме няколко години, преди да бъде разрешен за банки, телекомуникационни и здравни компании. В краткосрочен план обаче творческите индустрии ще бъдат тези, които ще трябва да платят сметката.