fallback

Марк Бирон, Melexis: Разширяваме четворно лабораторията си за иновации в България

Производителят на чипове се прицелва в нови области като роботиката и дигиталното здраве

10:43 | 20.06.24 г. 3

- Г-и Бирон, индустрията за чипове преживя няколко много турбулентни години. Остана ли най-лошото зад нас?

Със сигурност имаше много несигурности, защото преминаваме от коли с двигател с вътрешно горене, като гравитационният център беше в Европа, към електрически автомобили, а центърът се измества към Азия, към Китай. Имаше и технически, както и геополитически несигурности. Събраха се много неща. Преди две-три години се смяташе, че електрифицирането на автомобилите ще расте много бързо. Само за няколко месеца обаче разбрахме, че ще расте малко по-бавно от очакваното.

Днес прогнозата за броя на колите, които се произвеждат в света, до голяма степен е постоянна – между 85 и 90 млн. автомобила всяка година. Тя ще бъде същата през 2024 г. Вероятно ще произведем повече коли с двигатели с вътрешно горене от очакваното.

За нас това не променя ситуацията особено, тъй като имаме достатъчно  продукти, които да предложим и за двата типа автомобили. Важното за нас е дали ще се продават повече премиум коли, повече такива с опции за комфорт и сигурност, защото в тях има повече наши чипове. Дали колата е електрическа, или не, това не оказва такова влияние върху количеството Melexis чипове, които се използват в дадения автомобил.

Ако се върна към въпроса, да, мисля, че трудностите вече са зад гърба ни. Нещо, което не споменах, е въпросът с инвентара. През последните години търсенето беше много голямо, имахме трудности с доставката на продукти, но след това се стигна до прегряване и се натрупаха повече запаси във веригата на доставки. Сега нивата на инвентара спадат. Пикът беше през лятото на 2023 г., а оттогава има постепенно намаление всеки месец. И все пак пред нас остават доста други несигурности.

- Споменавайки Европа, какво мислите за амбицията на Стария континент да стане ключово място за производството на чипове?

Това е много предизвикателна амбиция. Днес 10% от чиповете в света се правят в Европа. Това е проблем, защото полупроводниците са много важни. Те са мозъкът на колите, на комуникационните системи, на телефоните. Полупроводникът усеща средата около колата и служи като мозък на автомобила. Той е суперстратегически и е жалко, че Европа произвежда само 10% от всички чипове в света. Преди няколко години Европейската комисия усети, че губи контрола над тази индустрия, и сега планира да инвестира 43 млрд. евро през Европейския законодателен акт за интегралните схеми. Амбицията е до 2030 г. Европа да започне да произвежда 20% от всички чипове в света. Това е едновременно амбициозно, но и постижимо.

- Какво означава този план за Melexis, след като в Европа могат да се появят много конкуренти?

Melexis е създадена преди 35 години. Основателите на компанията са имали визията, че електрониката ще бъде много важна за автомобилите. Смятали са, че благодарение на полупроводниците ще може да се намали потреблението на гориво, да се увеличат комфортът и сигурността. Работехме в ниша без много конкуренти и при малки обеми. Сега, предвид всичко, което споменахме, това вече не е ниша, а голям пазар с много конкуренти в Европа, САЩ, Азия, в частност в Китай. Тогава бяхме малки деца, сега сме големи. Разбира се, предизвикателствата пред децата не са същите като тези на възрастните. Сега конкуренцията е голямо предизвикателство и за да сме успешни в тази среда, трябва да създаваме иновации, нови продукти и да съблюдаваме разходите. На пазара има много заплахи, но от нас зависи да грабнем възможностите и да минимизираме заплахите.

- Китай ли е най-важният Ви пазар в момента?

Не, 25% от приходите на Melexis идват от Китай. Останалите 75% са от други места. Той е важен пазар и ние трябва да се вслушваме в очакванията му. Клиентите ни в Китай имат различни очаквания спрямо нашите клиенти в Европа и се налага да се адаптираме. Ние трябва да адаптираме продукта, защото той е базиран на идеята за електромобила, а в това има технически предизвикателства. Също така има предизвикателство в начина на работа, защото очакванията са различни от тези в Европа. Melexis има екип в Китай. Наличието на офис там позволява да си в реален контакт с пазара и с клиентите, но и с всички нива на властите в Китай, за да разбираш какви са техните очаквания, как работят и да се адаптираш.

- Същевременно Китай все повече се опитва да стане независим. Какво мислите за това и как ще отговорите на този ход, след като 25% от приходите на Melexis идват от Китай, а това не е малък дял?

Да, това е предизвикателство за всички. Локализацията се случва от много години, но сега се ускорява, съответно ние се подготвяме за нея. Част от веригата ни за доставките е в Китай, по-точно корпусирането и финалните тестове на някои продукти. Смятам, че това е добра стъпка и тя е добре приета от нашите китайски клиенти. Вероятно това не е краят и ще се наложи да направим още една стъпка, за да бъдем още по-разпознаваеми сред клиентите си там. Това означава, че по-голямата част от веригата на доставките ни трябва да е в тази страна.

- Какви са новите тенденции в автомобилната индустрия, които са наистина важни за Melexis?

Споменахме електрификацията, която не е нова тенденция. Виждаме все повече функции за сигурност и комфорт в колата, което също се случва отдавна. Наскоро бях на събитие, на което споменаха, че вътрешното осветление на автомобила ще продължи да се развива. Днес в един премиум автомобил има 150 светлинни точки, а в бъдеще се очаква да достигнат 500. За компанията това е нещо, което ще допринесе за стила на колата, за разпознаваемостта на бранда.

В миналото двигателят, шумът, който издава, и мощността му бяха различни при BMW и при Audi например. Сега при електрическите коли това го няма, защото те не шумят, ето защо производителите търсят различен начин за изграждане на разпознаваемостта на бранда. Изглежда, че външните и вътрешните светлини в колата са пътят към това. За нас това е много добре, защото сме лидер в този сегмент.

Смятам, че електрификацията се случва днес, функциите за комфорт ще са в утрешния ден. След това ще дойде автономната кола. Виждаме все повече производители, които вземат мерки за увеличаване на сигурността на автомобила, когато той стане автономен. Колкото повече електроника има, толкова повече решения за сигурност ще виждаме. Работим по някои специални функции за сигурност на педала за спирачка и на волана например, защото когато колата стане напълно автономна, трябва да има изключително сигурна система за спиране и система за управление.

- Как се представя бизнесът Ви в България и какви са плановете Ви за него?

Имаме 800 служители в София. Те са много предвид това, че в света имаме 2000. Тук е най-голямата ни локация и е мястото, където се случва целият процес. Имаме голям екип от разработчици в София. Като цяло тук имаме екип с пълния набор от компетенции, позиции и отдели, които съществуват в компанията, което не е типично за всяка една от локациите ни. Малко под 200 души от екипа ни в България се занимават с иновации. Миналата година звеното ни в София пусна шест нови продукта. Сега разширяваме близо четворно лабораторията си за иновации в България, но тя все още е в процес на изграждане. Строителните дейности трябва да приключат в края на юни. За тази лаборатория ще ни трябват хора. Успешно затворихме и откритите стажантски позиции, като очакваме над 20 човека да се присъединят на стаж при нас през летния сезон. Имаме и около 20 отворени позиции, за които набираме хора за производството и офиса ни в България.

- Очевидно България е много важна за Melexis. Кои обаче са най-големите Ви предизвикателства тук?

Бих казал привличането на кадри. Това е трудна задача навсякъде. Не мога да кажа, че в България е по-зле в това отношение в сравнение с други страни. Въпреки че имаме 800 души тук, планираме да привлечем още и да продължим да растем в бъдеще.

- Привличането на кадри не е ли по-лесно сега, след като редица технологични компании съкратиха служители през последните две години?

В момента има по-малко текучество в сравнение с преди две-три години, особено при операторите. През последната година подобрихме сменния график, като сформирахме една допълнителна смяна, и сега за хората е по-удобно и по-лесно. Фактът, че направихме тази промяна, доведе до по-малко текучество. Това е чудесно, защото за да си ефективен, се нуждаеш от хора с добра експертиза.

- Melexis има амбиции за развитие в сферата на роботиката и дигиталното здраве. Какви по-точно са плановете ѝ?

Да, така е. Днес 90% от бизнеса ни е свързан с автомобилната индустрия. 10% идват извън нея. Този сегмент наричаме Beyond Automotive. Говорихме си за промените в колите, но в света се случват и климатични промени. Сигурен съм, че Melexis може да допринесе за намаляването на въглеродните емисии. Имаме нужда от електроника в соларните панели, в електрическите велосипеди, в термопомпите. Тези системи ще помогнат за намаляване на нивата на въглеродния диоксид. Чиповете могат да помогнат за увеличаване на ефективността.

Същевременно населението по света застарява и смятам, че електрониката и Melexis могат да направят живота на тези остаряващи хора по-комфортен, ако говорим конкретно за роботиката. Системи като екзоскелетите могат да са от полза. Дигиталното здраве също може да бъде от голяма полза. С нарастващите разходи за здравни услуги, хората все повече предпочитат да следят здравето си от комфорта на дома. В бъдеще това ще става още по-разпространено, като такъв тип системи в дома ще имат нужда от електроника и полупроводници.

За Melexis ще бъде важно да диверсифицираме бизнеса си в тези посоки. Това ще отнеме време, но бих казал, че след 5 до 10 години ще можем да предложим продукти за тези домейни, защото вярваме, че те ще растат. Сега те са нишови и в тях няма много конкуренция. Вярваме, че ако започнем работа в тази ниша, тя ще расте и ще се превърне в голям пазар. Подобно на това, което се случи с автомобилната индустрия преди 35 години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:44 | 20.06.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още