fallback

Google твърди, че AI е "магия". Бизнесът осъзна, че това не е така

Идеята за изкуствен интелект с общо предназначение носи само объркване на компаниите

14:38 | 20.06.24 г. 3

Дали някой в Силициевата долина знае поговорката: „Колкото по-голям си, толкова по-тежко падаш?“. Може би е само въпрос на време да я научат, пише Парми Олсън за Bloomberg.

Лидерите на технологични компании би трябвало да се притесняват от бързия възход на Nvidia сега, когато ралито на изкуствения интелект (AI) тласна производителя на чипове до позицията на най-високо оценената компания в света. Това е компания, която продава желани AI чипове на шепа облачни гиганти, които се възползват от краткосрочните ползи от шума около новата технология, въпреки че нещата изглеждат по-мрачни надолу по веригата. Трудно е да се види как главният изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуанг ще поддържа такъв растеж (дори когато насочва компанията си към продажбата на софтуер). Технологични гиганти като Alphabet, Amazon.com и Microsoft изкривиха очакванията за приноса на изкуствения интелект към печалбите. Те ще платят за това, ако не смекчат очакванията.

Този скорошен туит от Google обобщава къде сгрешиха:

Не, Google, AI не е „магия“. И да го оформите като такава – дори в туит – вече води до разочарование. По-надолу по веригата на стойността, далеч от блясъка на Nvidia, дебнат признаци на недоволство. Компаниите са намалили ползването на нови AI инструменти заради притеснения от подвеждащи резулати, разходи и сигурност на данните. Делът на глобалните компании, които планират да увеличат разходите си за изкуствен интелект през следващите 12 месеца, е спаднал до 63% от 93% година по-рано, сочи скорошно проучване сред 2500 бизнес лидери, дело на софтуерната компанията Lucidworks. Междувременно само 5% от компаниите в САЩ ползват изкуствен интелект, според Бюрото за преброяване на населението.

Ако измервате случващото се с Gartner Hype Cycle - методология, която измерва зрелостта, приемането и социалното приложение на конкретни технологии, AI ще бъде дълбоко „на дъното на разочарованието“.

Диаграмата на Gartner илюстрира общ път за новата технология и предполага, че може да се достигне „плато“, след като истинската ѝ полезост бъде записана в съзнанието на пазара. Как да стигнем там? На първо място, технологичните компании трябва да идентифицират къде се повреди машината за еуфория. Те не поставиха твърде високи очаквания за възможностите на AI, а определиха ползването му като твърде общо.

Можете частично да обвините за това Сам Алтман, който ръководи OpenAI, и Демис Хасабис, който ръководи AI усилията на Google. И двамата преследваха високи цели за изграждане на компютри с „общ" интелект, преди да предизвикат неотнавнашната надпревара в сферата на изкуствения интелект. Изкуственият общ интелект (AGI) е неясен термин, отнасящ се до компютри, които могат да надминат многостранните способности на хората и по този начин да решат безброй проблеми. Именно в това е казусът.

Понякога технологичните компании имат ясна цел, към която да се стремят. Замислете се за визията на Salesforce да помогне на компаниите да се свързват по-добре с клиентите си чрез нейните софтуерни инструменти, или Netflix, която се опитва да стане водеща развлекателна услуга за стрийминг на съдържание в света. Целите за генеративен общ интелект на OpenAI и Google са още по-големи, дотолкова, че те са загубили всякакъв смисъл – от създаването на голямо богатство за човечеството, според Сам Алтман, до разрешаването на климатичните промени и лечението на рака, според Хасабис.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:38 | 20.06.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още