Apple поне има още три месеца, за да се пробва отново.
Производителят на iPhone, iPad и компютрите Mac най-накрая разкри в понеделник първите си предложения с генеративен изкуствен интелект (AI). Както се и очакваше, новите възможности, представени като „Apple интелект“, ще бъдат тясно вплетени в актуализациите на оперативните системи на компанията по-късно тази година. Както още се очакваше, ще бъде включени в голяма актуализация на Siri – 12-годишния дигитален асистент на Apple, който често е осмиван като не толкова интелигентен.
От дълго време Apple трудно предизвиква изненади на събития си предвид мащаба на компанията и огромния медиен и инвеститорски интерес в тази посока, пише Wall Street Journal. Но залозите бяха особено високи този път. Призракът на навлизането на Apple в AI състезанието погълна конкурентите ѝ за трилиони долари през последните 18 месеца.
Това предизвика известно вълнение сред инвеститорите. Акциите на Apple изостават зад тези на останалите от Big Tech през последната година, но цената им скочи с 14% между отчета за второто фискално тримесечие миналия месец и началото на Световната ѝ конференция за разработчици в понеделник. Това е най-големият им ръст за този период от десетилетие.
Много от новите функции, които Apple показа в понеделник – например търсенето по снимка и помощта при съставянето на мейли и съобщения – обаче изглеждат подобни на тези, които вече се предлагат от нови AI инструменти от Microsoft и Google на Alphabet. Освен това Apple ясно показа, че AI услугите, обявени в понеделник – включително достъп до последната ChatGPT версия на OpenAI – ще бъдат безплатни за ползване. Това оставя въпроса как компанията ще генерира допълнителни приходи от най-новата технология.
Също неясно е какво ще струва партньорството с OpenAI на Apple предвид колко скъпи са изчисленията с изкуствен интелект и силното лидерство на OpenAI в пространството. Акциите на Apple поевтиняха с почти 2% до края на търговията в понеделник, което е най-лошият им спад от начало на Световната конференция на разработчиците от 2010 г. насам.
AI дебютът на Apple все щеше да бъде сложен. За разлика от конкурентите си, които вече започнаха да навлизат в технологията, Apple генерира по-голямата част от бизнеса си чрез продажби на устройства. А компанията заяви в понеделник, че много от новите AI услуги ще бъдат обработвани директно на устройството, а не чрез облачни мрежи. Това прави хардуерните продукти на Apple ключова част от AI стратегията ѝ. Тези продукти обаче много рядко дебютират на конференциите за разработчици на компанията, които обикновено са насочени към предстоящите актуализации на операционните системи, захранващи устройствата ѝ. Новите модели iPhone – най-важната продуктова линия на Apple – обикновено се представят в началото на септември.
Затова има голям шанс Apple да запази част от AI куршумите си за тогава. Следващият цикъл iPhone е важен след три последователни години на слаби продажби. А AI може да не е най-лесната продажба на потенциални купувачи на iPhone. В доклад от понеделник анализаторът на UBS Дейвид Вот цитира скорошно проучване сред потребители на смартфони, според което само 27% от тези извън Китай сигнализират интерес към устройство с генеративни AI възможности. Цената и неприкосновеността на данните са най-сериозните причини за безпокойство.
Историята на Apple в конфиденциалността на личните данни е достатъчно стабилна. А маркетинговата мощ на компанията също се е доказвала дори по време на слабите цикли на iPhone, тъй като Apple успя да пренасочи повече потребители към по-скъпите Pro версии на iPhone, които имат по-добри чипове и камери. Продажбата на AI ще трябва да бъде следващото голямо нещо за Apple.