Общите глобални онлайн продажби на дребно ще нараснат от 4,4 трилиона долара през 2023 г. до 6,8 трлн. долара до 2028 г. при 8,9 на сто комбиниран годишен темп на растеж (CAGR), прогнозира американската консултантска компания Forrester в свой доклад, цитиран от изданието Business Wire.
Според доклада на компанията (Global Retail E-Commerce Forecast, 2024 to 2028), който представя петгодишна прогноза за общите, онлайн и офлайн продажби на дребно за 40 държави в световен мащаб, въпреки ръста на електронната търговия 76% (или 21,9 трлн. долара) от глобалните продажби на дребно все още ще се извършват офлайн през 2028 г. В резултат на това търговците на дребно трябва да продължат да инвестират в многоканални маркетингови стратегии (омниканали), които осигуряват безпроблемно пазаруване на клиентите както онлайн, така и офлайн.
Освен това докладът посочва, че зрелостта на електронната търговия на дребно варира в световен мащаб. Развитите икономики, включително САЩ, Великобритания и Южна Корея, са по-зрели поради по-високото проникване на интернет и цифровата грамотност.
Тъй като смартфоните и мобилната търговия стават все по-широко разпространени, нововъзникващите пазари в Азиатско-Тихоокеанския регион, Източна Европа и Латинска Америка наваксват изоставането. Тази бърза адаптация трансформира глобалния пейзаж на електронната търговия, представяйки нови възможности както за бизнеса, така и за потребителите.
Гледайки отвъд 2024 г., Forrester очаква продължаващ импулс на растеж на онлайн продажбите на дребно в световен мащаб.
В страните от Западна Европа (Австрия, Белгия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Ирландия, Италия, Нидерландия, Норвегия, Португалия, Испания, Швеция, Швейцария и Великобритания) онлайн продажбите на дребно се очаква да нараснат от 508 млрд. долара през 2023 г. до 773 млрд. долара през 2028 г., като навлизането на онлайн търговията на дребно нараства от 15 на 20 на сто. Великобритания ще продължи да бъде най-големият пазар за електронна търговия на дребно, следвано от Германия, Франция, Италия и Испания.
В Източна Европа проникването на онлайн търговията на дребно е наполовина от това в западната част на континента. Forrester прогнозира, че онлайн продажбите на дребно за първите пет източноевропейски държави - Русия, Полша, Чехия, Румъния и Унгария - ще се увеличат от 72 млрд. долара през 2023 г. до 126 млрд. долара през 2028 г., като Русия и Полша са водещи в региона.
Продажбите на дребно в САЩ се очаква да достигнат 1,6 трлн. долара до 2028 г., което представлява 28 на сто от общите продажби на дребно в страната.
Електронната търговия е по-зряла в САЩ в сравнение с Канада, като канадските онлайн продажби на дребно се очаква да достигнат 83 млрд. долара до 2028 г. Канада изостава от САЩ в проникването на електронната търговия поради по-ниската гъстота на населението, по-малкия размер на пазара и по-бавното възприемане от потребителите.
В Латинска Америка онлайн продажбите на дребно в първите шест страни - Бразилия, Мексико, Аржентина, Колумбия, Перу и Чили - ще нараснат от 109 млрд. долара през 2023 г. до 192 млрд. долара до 2028 г.
В Азиатско-Тихоокеанския регион се очаква онлайн продажбите на дребно за първите пет страни - Китай, Южна Корея, Япония, Индия и Австралия - да се увеличат от 2,2 трлн. долара през 2023 г. до 3,2 трлн. долара през 2028 г., като Китай е лидер в региона. Китай и Южна Корея са първите две държави в световен мащаб по отношение на навлизането на електронната търговия и всяка от тях очаква навлизане на онлайн търговията на дребно над 40 на сто до 2028 г.
В първите шест държави в Югоизточна Азия - Индонезия, Тайланд, Виетнам, Малайзия, Филипините и Сингапур - електронните продажби на дребно достигат 93 млрд. долара през 2023 г. и ще нараснат до 193 млрд. долара до 2028 г., за да формират 17,4 на сто от общите. Индонезия е лидер в региона по проникване на онлайн търговията на дребно, следвана от Малайзия и Сингапур. Филипините и Виетнам ще отбележат комбиниран годишен темп на растеж от повече от 20 на сто през следващите пет години, изпреварвайки други страни в региона.
"Ръстът на онлайн пазарите, социалната търговия, продажбите на живо и търговията директно към потребителите ще ускорят растежа на глобалните онлайн продажби на дребно през следващите пет години", заяви Житендер Миглани, главен прогнозен анализатор във Forrester. Зрелостта на електронната търговия и възможностите за растеж обаче варират значително в зависимост от региона. Следователно търговците на дребно и марките трябва да имат задълбочено разбиране на основните двигатели на растежа на търговията на дребно и електронната търговия на техните приоритетни пазари, както и да приспособят своите стратегии по подходящ начин, за да успеят, каза още Милгани.
(БТА)