fallback

Как изкуственият интелект на Spotify планира да разбере какво се върти в главата ви

Платформата търси нови начини да намери подходящи песни за всеки потребител

16:45 | 15.04.24 г.

Spotify, която разполага с около 100 млн. песни и над 600 млн. абонати, е изправена пред предизвикателство да помогне на слушателите да откриват музика, която да им харесва. Обещанието за персонализацията и смислените препоръки биха придали повече смисъл на огромния каталог и именно това стои в основата на мисията на Spotify, пише CNBC.

Пакетът от инструменти за препоръки на стрийминг гиганта нарасна през годините: Spotify Home Feed, Discover Weekly, Blend, Daylist и Made for You Mixes. А през последните години има признаци, че всичко това работи. Според данни, публикувани от Spotify на нейния Ден на инвеститора през 2022 г., откриванията на изпълнители от потребителите всеки месец в Spotify са достигнали 22 млрд. спрямо 10 млрд. през 2018 г., а „ние далеч не сме приключили“, заяви компанията по това време.

През последното десетилетие, че и повече, Spotify инвестира в изкуствен интелект (AI) и по-специално в машинно обучение. Наскоро пуснатият от нея AI DJ може да е най-големият ѝ залог досега, че технологията ще позволи на абонатите да персонализират по-добре сесиите за слушане и да откриват нова музика. Диджеят с изкуствен интелект имитира атмосферата на радио, като обявява имената на песните и въвежда в песните – нещо което отчасти има за цел да улесни слушателите да излязат от зоната си на комфорт. Слабото място на AI алгоритмите, които могат да се справят отлично в предлагането на това, което слушателите вече харесват, е да предвидят кога хората са готови да излязат от тази зона на комфорт.

AI DJ съчетава технология за персонализиране, генеративен изкуствен интелект и динамичен AI глас, а слушателите могат да натиснат DJ бутона, когато искат да чуят нещо ново и нещо, което не е толкова пряко свързано с нещата, които вече харесват. Зад AI диджея стоят хора - технически и музикални експерти, които имат за цел да подобрят капацитета за препоръки на инструментите на Spotify. Компанията има стотици музикални редактори и експерти по целия свят. Говорител на Spotify твърди, че инструментът с генеративен изкуствен интелект позволява на хората експерти да „увеличат мащаба на своите знания по начини, каквито никога досега не са били възможни“.

Данните за конкретна песен или изпълнител улавят няколко елемента: конкретни музикални функции и кои песни или изпълнители обикновено се съчетават сред милионите сесии на слушане, до чиито данни AI алгоритъмът има достъп. Събирането на информация за песента е доста лесен процес, включително годината на издаване, жанра и настроението – от весело до танцувално или меланхолично. Различните музикални елементи, като темпо и жанр, също се идентифицират. Комбинирането на тези данни, свързани с милионите сесии и предпочитания на други потребители, помагат за генерирането на нови препоръки и правят възможен прехода от обобщени данни към индивидуални предложения за слушателите.

 

Най-простата формулировка е: „Потребителите, които са харесали Y, са харесали и Z. Знаем, че харесвате Y, така че може да харесате и Z” – именно така AI открива съвпадения. Spotify твърди, че този модел работи. „Откакто пуснахме DJ, открихме, че когато ползващите функцията чуят коментара заедно с личната препоръка, те са по-склонни да опитат нещо ново (или да чуят песен, която иначе биха прескочили)“, казва говорителят.

Ако това постигне успех, не само слушателите ще изпитат облекчение. Страхотният нов инструмент ще е от полза и за изпълнителите, които искат да изградят връзка с нови фенове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:45 | 15.04.24 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още