Сривът на печалбата на Baidu Inc. в размер на 48% надмина очакванията на анализаторите, подчертавайки нарастващите разходи за разработка на изкуствен интелект (ИИ) в опит китайската компания да се справи с конкуренцията на този бързо растящ пазар, съобщава Bloomberg.
Разработчикът отчете нетна печалба за последното тримесечие на 2024 г. от 2,6 млрд. юана (361 млн. долара), което изостава от пазарните оценки, въпреки че голяма част от резултата произтича от загубата при счетоводното отчитане на привилегированите акции от собствения капитал.
Това компенсира 6-процентния ръст на приходите, след като подобната на Chat GPT услуга на Baidu започна да засилва продажбите на реклами, помагайки на китайската компания да преодолее сериозния икономически спад.
Финансовият отчет на Baidu е предхождан от разочароващите данни, предоставени от Alibaba Group Holding Ltd., подчертавайки как частният сектор, който преди беше в основата на втората по големина икономика в света, се е изчерпал. Смесеното представяне подчертава предизвикателствата, пред които е изправена компания, която някога рутинно отбелязваше двуцифрен процентен ръст, но сега се бори с макроикономическата и пазарна несигурност.
За да възстанови своя бизнес, Baidu се присъедини към компании от Силициевата долина - от Microsoft Corp. до Google - в търсене на начини за монетизиране на постиженията при генеративния ИИ. Китайската компания е привлякла повече от 100 милиона потребители към своята услуга – сега включваща премиум ниво, което изисква месечен абонамент – което ѝ дава преднина срещу конкуренти като Tencent Holdings Ltd. и ByteDance Ltd.
Но приходите, генерирани от ИИ модела, известен като Ernie, са само малка част за Baidu, която все още разчита основно на реклами от търсачката си. Разходите за научноизследователска и развойна дейност растат с 11% през последното тримесечие, отразявайки таксите за сървъри за поддържка на развитието на генеративен ИИ.
Основателят Робин Ли предупреди срещу т. нар. „война на стоте модела“ в Китай, където големи технологични фирми и инвеститори в рисков капитал наливат милиарди долари в стартъп компании, изграждащи ИИ платформи от нулата – много от тях използват един и същ отворен код. Вместо това Baidu предлага на местни разработчици да създадат собствени приложения с ИИ върху Ernie, включително като отдели 140 млн. долара за финансиране на такива проекти.
Ако успее, Ernie може да постави Baidu в основата на ИИ екосистема, подобна на това, което GPT Store предстсавлява за OpenAI. Но нейните дългогодишни конкуренти Tencent и Alibaba също залагат много на пазар, в който победителят взема всичко, тъй като и двете фирми управляват по-големи ресурси и потребителски групи благодарение на популярни приложения като WeChat и Taobao.
В близко бъдеще Baidu все още ще разчита на продажбите на реклами – а това не вещае нищо добро по време на икономически спад. Китай се бори със срив в сектора на имотите и с дефлация, принуждавайки Пекин да прибегне до широкообхватни политики, включително намаляване на лихвите и директни финансови инжекции, за да повиши доверието сред инвеститорите.
Приходите от основните дейности на Baidu, включително от онлайн маркетинг и облачни услуги, отговарят на очакванията на анализаторите. Нейното стрийминг звено IQiyi Inc. едва успява да увеличи своята печалба, след като загуби някои платени абонати, но рентабилността му продължи да се подобрява.
През годините Baidu се опитва да адаптира бизнеса си към мобилната ера, макар и със смесен успех. През януари базираната в Пекин компания се оттегли от сделка за 3,6 млрд. долара за придобиване на стрийминг услугата YY на Joyy Inc., позовавайки се на липсата на регулаторно одобрение.