Meta Platforms и Amazon.com прекараха 2023 г. в намаляване на разходите и смяна на фокуса на бизнеса си. Тази стратегия преобърна живота на технологичните работници в Сиатъл и Силициевата долина, но изглежда се отплати щедро на инвеститорите, които вероятно ще продължат да извличат ползи, пише Bloomberg.
И двете компании отчетоха по-високи резултати от очакваното, което изпрати цената на акциите им нагоре и увеличи общата им пазарна капитализация с 272 млрд. долара преди началото на борсовия ден. Освен това компаниите потвърдиха, че продължават да се придържат към стратегиите за затягане на коланите, които белязаха последните 16 месеца за технологичната индустрия.
Meta, която намали броя на служителите си с 22% през 2023 г., разкри, че планира обратно изкупуване на акции за 50 млрд. долара и дори обяви изплащането на първия си тримесечен дивидент – знак за инвеститорите, че компанията има излишни пари и има причина да запазят акциите си. Инвеститорите в Amazon попитаха за планове за връщане на капитал на акционерите и лидерите на гиганта не се ангажираха с конкретни действия. Amazon инициира най-големия си кръг от корпоративни съкращения на работни места в началото на 2022 г. Те засегнаха около 35 хил. души миналата година. От началото на тази година компанията заяви, че предстои премахването на още позиции от студиата ѝ, от Prime Video и Twitch.
Инвеститорите с радост виждат, че технологичните компании – често склонни да харчат пари за различни проекти, за които не се знае дали ще се изплатят – свиват инвестициите си, насочвайки ги към печеливши бизнес направления, коментира управляващият директор на D. A. Davidson & Co. Гил Лурия.
„Тази нова дисциплина на разходите са отплаща на инвеститорите, тъй като тези компании успяха да съкратят по-малко продуктивните си бизнеси, като същевременно инвестират част от тези спестявания в по-бързо развиващите се части на бизнеса“, коментира той. „В същото време тези компании успяха да ускорят растежа на приходите, като по този начин значително увеличиха маржовете“.
И двете компании отчетоха ръст на приходите от основния си бизнес през последното тримесечие – дигиталната реклама за Meta и онлайн търговията за Amazon – които надминаха очакванията. Резултатите изпратиха цената на акциите на Meta с 15% нагоре по време на следборсовата търговия, а стойността на книжата на Amazon нарасна с повече от 7 на сто.
Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг призна, че силните бизнес резултати повдигат въпроси дали Meta трябва да започне отново да инвестира сериозно.
„Най-голямото нещо, което ме възпира да направя това, е, че в този момент наистина имам усещането, че работим по-добре като по-икономична компания“, коментира той.
Зукърбърг очаква да получи около 700 млн. долара годишно от първия в историята дивидент на компанията, сочат данни на Bloomberg.
Години наред Meta и Amazon реинвестираха печалбата си обратно в своите начинания, подхранвайки наемането на служители и разширявайки се в нови технологии и бизнеси. Стратегията стана още по-очевидна след пандемията, когато и двата гиганта харчеха агресивно. Броят на служителите на Meta се увеличи с 30% през 2020 г. и с още 23% през 2021 г., а компанията насочи вниманието си към огромните инвестиции в технологията за добавена и виртуална реалност във връзка с развитието на метавселената. От своя страна, Amazon удвои размера на своята логистична мрежа, за да отговори на пандемичното търсене и увеличи работната си сила с почти 30% през 2022 г., преди да охлади наемането и изграждането на нови съоръжения.
Сега въпросът е дали по-икономичните, по-фокусирани версии на Meta и Amazon могат да продължат да се прицелват към смели и амбициозни технологични постижения, които ги превърнаха в известни.
В случая на Meta това включва агресивното харчене за напредък в областта на изкуствения интелект. Зукърбърг все още е ангажиран и с очилата с добавена и виртуална реалност, а подразделението Reality Labs на компанията, което разработва тези видове технологии, загуби 16 млрд. долара през 2023 г.
Зукърбърг каза, че планира да запази ръста на броя на кадрите „сравнително минимален“ през 2024 г. и след това въпреки големите амбиции.
Главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси заяви, че Amazon е намалила разходите за обслужване на клиентска поръчка с 45 цента на брой през 2023 г. Това е първото намаление на този показател от пет години. Освен това Джаси обеща да продължи да търси начини тези разходи да стават още по-ниски.
Главният финансов директор Брайън Олсавски коментира, че компанията ще бъде предпазлива, що се касае до нови инвестиции.