Онлайн продажбите в България през 2023 г. вероятно са надвишили 1,95 млрд. евро, нараствайки с 19% спрямо предходната година. Това показва прогноза в проучването „ПАСПОРТ 2023 на е-комерс индустрията в България" на Българската Е-комерс асоциация, която включва в класацията само онлайн магазини на юридически лица, регистрирани в България, но не и трансграничната търговия.
За сравнение, обемът на онлайн търговията през 2022 г. у нас надхвърли 1,64 млрд. евро.
За следващите 12 месеца прогнозите за развитието на онлайн бизнеса са дори по-оптимистични, посочват от българската хостинг компания СуперХостинг.БГ.
Потребители
„Вече над 53% от онлайн потребителите в България пазаруват онлайн и този процент ще продължи да расте“, коментира Жанет Найденова, председател на управителния съвет на БЕА.
Очакванията са икономическата експанзия да се забави през тази година. Увеличението на цените и по-високите разходи за заеми вероятно ще натежат върху потреблението на домакинствата, прогнозират от БЕА. При постепенно забавяне на инфлацията растежът на БВП ще се ускори до 1,5% през 2024 г. На фона на макроикономическите прогнози очакванията за развитието на В2С електронната търговия са да забави темпа си на растеж.
В момента съотношението на обема на електронната търговия към БВП (e-GDP) на страната ни е 2,11%. В Европа параметърът e-GDP е средно между 4-5%, в Гърция – 7,90%, в Румъния – 3,11%.
Прогнозите сочат, че българският онлайн пазар в следващите 3-5 години е с огромен потенциал за развитие.
Е-магазини
Топ 10 на българските онлайн магазини съставляват сумарно 19,10% от обема на целия пазар у нас за 2022 г., което показва, че бъдещето на електронната търговия не е в множеството нишови онлайн магазини, а в големите платформи.
Според проучването тенденцията на растеж на електронната търговия е чрез „Direct-to-Consumer“, както и „абонаментни“ модели в България, главно в сектора на бързооборотни стоки.
Онлайн продажбите се извършват по много начини, отваряйки по-големи ниши за марките да продават директно на потребителите онлайн. Компаниите обаче трябва да овладеят електронната търговия, логистиката и доставката, което също води до бърза, безконтактна доставка.
Средната годишна онлайн кошница в България е 680 евро, отчитат в БЕА.
Основен фактор, който ще движи „зеленото“ консуматорство, е появата на поколението Y (родените в периода 1980-1995 г.) като стабилна група от купувачи, интересуващи се от екологично чисти продукти. Това търсене на зелени продукти кара компаниите за електронна търговия да възприемат екологични практики. Предизвикателство за бизнеса е динамичната промяна в бизнес средата по отношение на законодателството и регулациите в индустрията, посочват от асоциацията.