Последното десетилетие беше пълно с идеи, които бяха лесни за представяне и невъзможни за превръщане в реален бизнес.
Историческата епоха на ниските лихви приключи, както и потокът от безкрайни безплатни пари за поддържане на такива фирми. Тъй като компаниите се провалят и корпоративните спонсори намаляват инвестициите, сега е ясно кои точно технологии са това – метавселената, блокчейнът и автономните превозни средства, пише Кристофър Мимс за The Wall Street Journal.
Фактът, че технологиите не оправдават рекламата си, не означава, че са обречени завинаги. Това обаче означава, че времето за свиване и оттегляне на инвестициите от тях може би едва започва.
Въпреки че залозите са в природата на индустрията за рисков капитал, тези технологии получиха милиарди долари инвестиции и тепърва ще показват пътя към успеха. Някои инвеститори ни предупреждаваха поне от 2015 г. насам, че индустрията за рисков капитал и компаниите, които тя подкрепяше, са нещо твърде ирационално, а тези прогнози най-накрая се сбъдват.
Метавселената
Изминаха малко повече от две години, откакто компанията, преди известна като Facebook, промени името си на Meta, отчасти за да сигнализира за ангажимента си към метавселената. А какъв ангажимент беше това – Meta губи между 3 и 4 млрд. долара на тримесечие от залога си в метавселената през последните две години.
Предполагаше се, че метавселената е триизмерен виртуален свят, алтернатива на реалния, в който извършваме всякакъв вид дейности, за които иначе би трябвало да напуснем дома си. Това имаше смисъл в един свят, в който хората все още бяха склонни да си стоят вкъщи, но сега, когато всички си спомниха колко хубаво е навън, нещата не стоят точно така.
Вероятно за Марк Зукърбърг от 2021 г. би било изненада, че най-забележителните успехи на Meta през последните 18 месеца бяха... подобната на TikTok функция Reels на Instagram и клонингът на Twitter, наречен Threads. Това може да помогне да се обясни защо напоследък Meta променя курса си и намали фокуса си върху начина, по който очилата ви потапят в един виртуален свят. Вместо това гигантът вижда потенциала на устройствата за наслагване на виртуални елементи върху реалния свят – или по-точно добавената реалност.
В един умел корпоративен финт Meta намери начин да признае, че на фона на слабите продажби на очилата ѝ и изоставянето на технологията от страна на създателите на съдържание, нейните усилия във виртуалната реалност бяха грешка. Преди около година Meta преименува своята функционалност за добавена реалност в очилата си на „Meta Reality”. Това е малко като да си намерите ново гадже, което е със същото име като старото, така че да не ви се налага да си махате татуировката.
В края на 2022 г. главният технологичен директор на Meta Андрю Босуърт написа, че „тази година беше дори по-трудна, отколкото очаквахме“, а натискът върху основния бизнес на Facebook „създаде перфектна буря от скептицизъм относно инвестициите, които правим“. Към юни 2023 г. той звучеше по-оптимистично, като обяви, че Reality Labs на компанията се насочва към добавената реалност, което той определи като „ранно постижение в рамките на една от най-големите промени, които изчислителните процеси вероятно ще донесат в живота ни“. А до декември вече рекламираше начина, по който умните очила на компанията, създадени заедно с Ray Ban, сочат пътя към бъдещето, в което очилата с добавена реалност се превръщат в основния начин, по който хората използват изкуствен интелект, за да си взаимодействат със света.