Последният път, когато компания, различна от Samsung, оглави пазара на смартфони по продажби, беше през 2010 г. Сега обаче Apple се изкачи на първото място с рекордно голям пазарен дял за миналата година.
Като цяло глобалният пазар на смартфони остава изправен пред предизвикателства, но тенденцията е към бързо възстановяване.
Според данни на инструмента Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker на Международната корпорация за данни (МКД) глобалните доставки на смартфони са намалели с 3,2% на годишна база до 1,17 милиарда единици през 2023 г. Въпреки че това е най-ниският годишен обем за последното десетилетие, дължащ се главно на макроикономически предизвикателства и повишени запаси в началото на годината, растежът през втората половина на годината циментира очакваното възстановяване през 2024 г. През четвъртото тримесечие доставките се увеличиха с 8,5% на годишна база до 326,1 млн. броя, надминавайки прогнозата за 7,3% ръст.
„Въпреки че през втората половина на 2023 г. видяхме известен силен растеж от играчи с Android от нисък клас като Transsion и Xiaomi, произтичащи от бързия растеж на развиващите се пазари, най-големият печеливш очевидно е Apple“, коментира Набила Попал, директор изследвания в екипа на Worldwide Tracker.
„Apple не само е единственият играч в топ 3, който отчита положителен ръст на годишна база, но също така печели първото място за първи път в историята. Всичко това се противопоставя на нарастващите регулаторни предизвикателства и подновената конкуренция в лицето на Huawei в Китай, най-големият му пазар. Продължаващият успех и устойчивост на Apple до голяма степен се дължат на нарастващата тенденция на първокласни устройства, които сега представляват над 20% от пазара, подхранвани от агресивни планове за безлихвено финансиране“, добавя тя.
Според Райън Рейт, вицепрезидент на МКД, общата промяна в класирането на върха на пазара допълнително подчертава интензивността на конкуренцията в рамките на сектора на смартфони.
„Apple със сигурност е изиграла роля в спада на Samsung в класацията, но цялостното пространство на Android се диверсифицира в себе си. Huawei се завръща и напредва бързо в Китай, марки като OnePlus, Honor, Google и други пускат много конкурентни устройства в по-ниските ценови диапазони на високия клас. И сгъваемите устройства, и разгорещените дискусии около възможностите на изкуствения интелект (ИИ) при смартфоните набират сила", изтъква още Рейт.
Само през четвъртото тримесечие Apple е успяла да достави 80,5 млн. смартфона спрямо 72,1 млн. броя година по-рано. Пазарният дял на компанията достига 24,7%. Втори е Samsung с 53 млн. продадени смартфона и пазарен дял от 16,3%. Трети е Xiaomi с продажби в размер на 40,7 млн. смартфона и дял от 12,5%.
За цялата година Apple е доставила 234,6 млн. смартфона при пазарен дял от 20,1%. Втори е Samsung с 226,6 млн. продажби и дял от 19,4%. Трети е Xiaomi с 145,9 млн. продадени устройства и пазарен дял от 12,5%.