New York Times съди OpenAI и Microsoft, обвинявайки ги, че използват милиони негови статии без разрешение, за да обучат чатботове да предоставят информация на читатели, пише Ройтерс.
Изданието съобщи, че е първата голяма американска медия, която съди OpenAI, създател на популярната платформа изкуствен интелект ChatGPT, и Microsoft, която е инвеститор в OpenAI, както и създателя на AI платформата Copilot заради нарушаване на авторските права.
Писатели и други също заведоха дела за ограничаване на автоматичното събиране на данни от AI услуги от тяхно онлайн съдържание без възнаграждение.
В жалбата си, заведена пред федерален съд в Манхатън, New York Times обвинява OpenAI и Microsoft в опит да „сърфира безплатно в огромната инвестиция на The Times в своята журналистика“, като я използва, за да осигурява алтернативни средства за предоставяне на информация на читатели.
„Няма нищо „трансформиращо“ в използването на съдържание на The Times без заплащане за създаване на продукти, които заместват The Times и крадат аудитория от него“, пише изданието.
То не иска конкретно обезщетение, но счита, че нанесените му щети възлизат на „милиарди долари“.
172-годишното издание иска също компаниите да унищожат чатбот модели и структури за обучение, които включват негови материали. Разговори тази година за предотвратяване на дело и постигане на „взаимноизгоден обмен на стойност“ с ответниците са били неуспешни, допълни The Times.
Компаниите за изкуствен интелект набират информация онлайн, за да обучават генеративни чатботове с изкуствен интелект и привличат инвестиции за милиарди долари. Инвеститорите оценяват OpenAI на над 80 млрд. долара.
Макар че компанията-майка на OpenAI е организация с идеална цел, Microsoft инвестира 13 млрд. долара в нейно стопанско подразделение, които биха се равнявали на дял от 49%. Писатели като Дейвид Балдачи, Джонатан Франзен, Джон Гришам и Скот Търоу, също съдят OpenAI и Microsoft във федерален съд в Манхатън с твърдението, че AI системи може да се извлекли информация от техни книги.
Чатботовете се прибавят към проблемите на големите медийни организации да привличат и задържат читатели, въпреки че New York Times се справя по-добре от повечето други медии.
Изданието завърши септември с 9,41 млн. абонати на дигиталната му версия спрямо 8,59 млн. година по-рано, а абонатите на печатното издание намаляха до 670 хил. спрямо 740 хил.
Абонаментите генерират над две трети от приходите на вестника, а рекламите – около 20%.
The Times посочва в съдебните документи няколко примера, при които чатботове на OpenAI и Microsoft са дали на потребителите почти дословни откъси от негови статии.
Според изданието такива нарушения застрашават висококачествената журналистика, като намаляват потребностите на читателите да посещават уебсайта му, ограничават трафика и е възможно да свият приходите от реклама и абонаменти.
Освен това чатботовете на ответниците затрудняват читателите да различат факт от измислица, включително когато технологията им невярно приписва информация на изданието.